لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۱

نخست‌وزیر ارمنستان از سمت خود کناره‌گیری کرد


سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، از سمت خود استعفا داد
سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، از سمت خود استعفا داد

سرژ سرکیسیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، پس از تظاهرات ۱۰ روزه مخالفانی که خواستار کناره‌گیری او از قدرت بودند، از سمت خود استعفا داد.

آقای سرکیسیان در بیانیه‌ای که در وب‌سایت او منتشر شده، موضوع کناره‌گیری خود از قدرت را مطرح کرده است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که روز دوشنبه سوم اردیبهشت، نیز اعتراض‌ها با درخواست کناره‌گیری آقای سرکسیان، برای یازدهمین روز پیاپی ادامه یافت.

خبر کناره‌گیری آقای سرکیسیان ساعتی پس از آن منتشر شد که نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان دولت ارمنستان، یک روز پس از بازداشت توسط پلیس این کشور، آزاد شد و به جمع معترضان در مرکز ایروان پیوست.

آقای پاشینیان روز یکشنبه پس از دیدار ناموفق خود با سرژ سرکسیان، نخست‌وزیر ارمنستان بازداشت شده بود. دیدار کوتاهی که در آن سرژ سرکیسیان پس از آنکه درخواست کناره‌گیری از نخست‌وزیری روبه‌رو شد، محل دیدار را ترک کرد.

سرژ سرکیسیان (چپ) روز یکشنبه ملاقاتی کوتاه با رهبر مخالفان داشت و با رد تقاضای استعفا، محل ملاقات را ترک کرده بود.
سرژ سرکیسیان (چپ) روز یکشنبه ملاقاتی کوتاه با رهبر مخالفان داشت و با رد تقاضای استعفا، محل ملاقات را ترک کرده بود.

نیکول پاشینیان که از چهره‌های سیاسی مخالف دولت در پارلمان ارمنستان است، اعتراض‌هایی را که از ۱۰ روز گذشته در ارمنستان در جریان بوده، رهبری کرده است.

معترضان سرژ سرکیسیان را متهم می‌کردند که پس از ۱۰ سال ریاست جمهوری، با قرار گرفتن در سمت نخست‌وزیری، به دنبال قبضه کردن قدرت در این کشور است.

روز دوشنبه همچنین اعلام شد که ده‌ها تن از سربازان ارتش به معترضین پیوسته‌اند و در تظاهرات شرکت کرده‌‌اند. اما وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده بود که با این گروه از نظامیان به سختی برخورد خواهد کرد.

گروهی از سربازان ارتش ارمنستان به معترضین پیوست
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

در مورد مناقشه اخیر در ارمنستان، آمریکا از طرفین خواسته بود خویشتنداری نشان داده و از خشونت پرهیز کنند، و روسیه نیز اعلام کرده بود قوانین نباید زیر پا گذاشته شود.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با ابراز نگرانی از اعمال زور توسط پلیس، از مقام‌های ارمنستان خواسته است که از حقوق آزادی و اعتراضات مدنی در کشور حمایت کنند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی/ م.ا.
XS
SM
MD
LG