لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

بحران ناگورنو-قره‌باغ؛ وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو مذاکره می‌کنند


زن مسنی در شهر شوشی از ناگورنو-قره‌باغ، هنگام بمباران منطقه می‌گرید
زن مسنی در شهر شوشی از ناگورنو-قره‌باغ، هنگام بمباران منطقه می‌گرید

پس از دو هفته نبرد شدید در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه ۱۸ مهر در مسکو دیدار و مذاکره کنند. توافق در مورد این ملاقات امیدواری به برقراری آتش‌بس را افزایش داده است.

این دیدار به دعوت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه انجام می‌شود که در روزهای اخیر باری دیگر بر ضرورت برقراری آتش‌بس تاکید کرده است.

فرانسه که در کنار روسیه و آمریکا از اعضای هیئت رییسه گروه مینسک، نهاد ناظر بر بحران ناگورنو- قره باغ در سازمان امنیت و همکاری اروپاست، ابزار امیدواری کرده که مذاکرات مسکو به نتیجه برسد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه ۱۸ مهر گفت: «رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان به درخواست آقای پوتین پاسخ داده و وزرای خارجه دو کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) گفتگو با حضور سرگی لاورف، وزیرخارجه روسیه را آغاز خواهند کرد.»

سخنگوی کاخ کرملین افزود که آقای پوتین قرار نیست با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کند.

دفتر روابط عمومی کاخ کرملین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال توقف درگیری‌ها پس از تماس‌های تلفنی ولادیمیر پوتین با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان‌پذیر شده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسیر آتش‌بس حرکت می‌کنند و ممکن است در مذاکرات مسکو به نتیجه برسند.

جیحون بایرامف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه برای مذاکره با روسای گروه مینسک به شهر ژنو رفت ولی به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج این ملاقات منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، میخائیل ميشوستین، نخست وزیر روسیه نیز در اقدامات دیپلماتیک روزهای اخیر شرکت داشته و در مذاکرات تلفنی با همتای آذربایجانی خود بر اهمیت جلوگیری از تشدید بحران و از سرگیری مذاکرات برای یک راه حل سیاسی تاکید کرده است.

همزمان با اقدامات دیپلماتیک نبرد ادامه داشته و دفتر روابط عمومی نیروهای مسلح ارمنی در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ روز جمعه از تشدید درگیری‌ها در مرزهای جنوبی این ناحیه خبر داد.

روز پنجشنبه دولت ارمنستان نیروهای جمهوری آذربایجان را به توپ‌باران یک کلیسای تاریخی در ناحیه ناگورنو- قره باغ متهم کرد. این کلیسا در بلندی‌های اطراف شهر شوشی و در چند کیلومتری استپاناکرت (به زبان آذربایجانی خان گندی) بزرگترین شهر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ قرار دارد.

ساکنان شهر شوشی می‌گویند این کلیسا دو بار مورد حمله قرار گرفته و ساختمان آن آسیب دیده است. خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید هنگام اولین حمله تعدادی از زنان و کودکان داخل ساختمان کلیسا بودند ولی به آنها آسیبی نرسیده است.

گزارش می‌شود که در حمله دوم به این کلیسا سه خبرنگار روس مجروح شده و یکی از آنها که حالش وخیم بود به بیمارستان منتقل شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان حمله به این کلیسا را تکذیب کرد و گفت ارتش این کشور به ساختمان‌های فرهنگی و تاريخی به خصوص اماکن مذهبی حمله نمی‌کند.

جمهوری آذربایجان روز جمعه ادعا کرد که نیروهای ارمنی در طول شب گذشته به چند روستا در خاک اين کشور حمله کرده‌اند که تلفاتی به جا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG