لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

نزدیکان آرمیتا گراوند به نقل از منابع پزشکی «مرگ مغزی» او را رد کردند


تصویری از دوربین‌های مداربسته مترو تهران: دوستان آرمیتا گراوند، او را پس از بیهوش شدن از واگن مترو بیرون می‌آورند
تصویری از دوربین‌های مداربسته مترو تهران: دوستان آرمیتا گراوند، او را پس از بیهوش شدن از واگن مترو بیرون می‌آورند

دو منبع از نزدیکان آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد، به نقل از منابع پزشکی در بیمارستان فجر تهران گزارش‌ها در مورد «مرگ مغزی» او را رد کرده و گفتند که خانواده گراوند «همچنان امیدوار به بازگشت اوست».

یکی از اعضای خانواده آرمیتا شامگاه یکشنبه ۳۰ مهر به رادیوفردا گفت که پزشکان معالج او می‌گویند موضوع «مرگ مغزی» این دختر نوجوان صحت ندارد، گرچه در این شرایط از نظر پزشکی هیچ کمکی از آنها برنمی‌آید و «همه چیز دست خداست».

یک منبع دیگر از خانواده گراوند گفته است که از تیم معالج آرمیتا در مورد وضعیت او جویا شده، اما آنها موضوع «مرگ مغزی» را رد می‌کنند و می‌گویند «وضعیت آرمیتا هیچ تغییری نکرده است». تیم معالج همچنین به خانواده گراوند گفته‌اند که اگر آرمیتا در شرایط «مرگ مغزی» بود، «تا امروز تحت مراقبت قرار نداشت».

هر دو عضو خانواده گراوند می‌گویند که این خانواده «به‌شدت امیدوار به بازگشت او هستند».

«مرگ مغزی» به شرایط «قطع غیرقابل بازگشت» همه عملکردهای مغزگفته می‌شود، و برای تشخیص آن باید همه اعمال مغزی باید «به صورت غیرقابل بازگشت» از بین رفته باشد.

روز یکشنبه خبرگزاری برنا، در خبر کوتاهی بدون اشاره به منبع خبر، مدعی شد که «پیگیری‌ها برای اطلاع از آخرین وضعیت سلامت آرمیتا گراوند حاکی است که متأسفانه وضعیت سلامتی او روند امیدوارکننده‌ای ندارد و با وجود تلاش‌های کادر پزشکی معالج، مرگ مغزی آرمیتا گراوند قطعی به نظر می‌رسد».

این خبر که بدون هیچ توضیح بیشتری در کانال تلگرامی برنا منتشر شد، به سرعت در خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، و دیگر وب‌سایت‌های نزدیک به حکومت ایران، به همین شکل بازتاب یافت، و چند خبرگزاری و وب‌سایت خبری بین‌المللی هم آن را به نقل از تسنیم گزارش کردند.

نه تسنیم و نه دیگر منابع خبری داخلی و خارجی که خبر برنا را بازتاب داده‌اند، هیچ جزئیات دیگری به آن اضافه نکرده‌اند و تنها تسنیم مدعی تلاش رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برای «ایجاد جو روانی منفی و ابهام با تولید اخبار و گزارشات مغرضانه» شده است.

در بیش از سه هفته که از بروز حادثه برای آرمیتا گراوند، و انتقال او به بیمارستان، می‌گذرد، تیم معالج او هیچ اطلاع‌رسانی رسمی و عمومی در مورد شرایط او نداشته‌اند و مقام‌های دولتی هم تنها به پخش فیلم‌های دوربین‌های مداربسته و گفت‌وگو با چند مسئول ایستگاه مترو بسنده کرده‌اند.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشته است و مقام‌های جمهوری اسلامی بی‌هوشی او پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر مأمورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.

همچنین عدم شفافیت حکومت در این زمینه در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه نداده‌اند که خبرنگاران داخل ایران این موضوع را پی‌گیری کنند.

مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق که یک روز بعد از این واقعه به بیمارستان فجر رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

رادیوفردا نیز روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر به نقل از برخی منابع خود خبر داده بود که چند رسانه غیردولتی در ایران از پیگیری وضعیت آرمیتا گراوند که در کُما به سر می‌برد و انتشار گزارش درباره او «منع» شده‌اند.

پیش از این، هه‌نگاو طی گزارشی نوشته بود که این دختر نوجوان از روز نخست به دلیل وخامت وضعیتش، تحت هیچ عمل جراحی قرار نگرفته است.

هه‌نگاو همچنین مصاحبه‌های رسانه‌های حکومتی با دوستان، اعضای خانواده و افراد حاضر در مترو درباره دلایل آسیب‌دیدگی آرمیتا گراوند را، تحت فشار و غیرقابل استناد می‌داند.

آرمیتا گراوند اهل کرمانشاه و ساکن تهران است و اتفاق منجر به کما رفتن او روز یکشنبه ٩ مهر در مترو «شهدا» تهران رخ داد.

شباهت آن‌چه که برای آرمیتا گراوند رخ داده با اتفاقی که در بازداشت گشت ارشاد برای مهسا ژینا امینی افتاد و به مرگ او منجر شد به پرسش‌های بسیار دامن زد.

به‌ویژه آن که این رخداد جدید کمتر از یک ماه پس از سالگرد مهسا پیش آمد.

پیشتر عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی باید به یک هیئت بین‌المللی مستقل، شامل کارشناسان سازمان ملل، برای بررسی شرایطِ منجر به بستری‌شدن آرمیتا گراوند، اجازه ورود بدهند.

بر اساس گزارش‌های هه‌نگاو، خبرگزاری برنا، خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ ف.ق و م.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG