لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

بازداشت ۱۴ نفر از «تشکیلات ۱۵۰ نفری سلطنت‌طلب» در قم


فرمانده پلیس قم می‌گوید ۱۵۰ نفر در قم در قالب پنج گروه در حال تبلیغ سلطنت‌طلبی بوده‌اند
فرمانده پلیس قم می‌گوید ۱۵۰ نفر در قم در قالب پنج گروه در حال تبلیغ سلطنت‌طلبی بوده‌اند

عبدالرضا آقاخانی، فرمانده پلیس قم می‌گوید که ۱۴ نفر به اتهام «تبلیغ برای سلطنت‌طلبی» در قم بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پلیس، آقاخانی گفته است که این افراد جزو «۵ گروه تبلیغاتی با ساختار تشکیلاتی بوده‌اند» و در قالب پروژه «ققنوس» قصد «ایجاد ناآرامی و اغتشاش در سراسر کشور» داشته‌اند.

مشخص نیست که منظور فرمانده پلیس قم این است که نام پروژه این گروه، «ققنوس» بوده یا اینکه این گروه به پروژه ققنوس که از اسفند سال ۹۷ توسط شاهزاده رضا پهلوی رونمایی شد، ارتباط دارد. این نخستین بار است که مقام‌های حکومت ایران به پروژه ققنوس اشاره کرده‌اند.

آقای پهلوی در هنگام رونمایی از این پروژه گفته بود که اهداف این پروژه غیرسیاسی است و در زمینه «بازسازی ایران» فعالیت دارد.

به گفته فرمانده پلیس قم، هر کدام از این گروه‌ها «۳۰ عضو» دارند و ۱۴ نفری که بازداشت شده‌اند «به صورت مستقیم با سران سلطنت‌طلب در خارج از کشور» ارتباط داشته‌اند.

عبدالرضا آقاخانی به نام این گروه‌ها اشاره نکرده ولی گفته است این گروه‌ها پیگیر فعالیت‌هایی چون «اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و باری، دامن زدن به اعتصابات کارگری و صنفی و نفوذ در جمعیت‌های صنفی و تغییر مسیر خواسته‌های اجتماعی مردم به سمت اقدامات امنیتی و سیاسی» بوده‌اند.

در اعتراضات اخیر ایران، شعارهایی در حمایت از خاندان پهلوی سر داده شد و آخرین شهبانوی ایران و شاهزاده رضا پهلوی نیز پیام‌های متعددی برای معترضان ارسال کردند. علاوه بر این رضا پهلوی نیز در تماس تلفنی با خانواده پویا بختیاری با آنها ابراز همدردی کرد.

پس از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره خانواده پهلوی، اظهارنظرهای مقام‌های قضایی و امنیتی علیه خانواده پهلوی افزایش یافته و اخباری درباره بازداشت به اتهام «سلطنت‌طلبی» و حمایت از خاندان پهلوی نیز منتشر شده است.

روز ۲۲ آذر، خبرگزاری فارس از بازداشت چهار نفر در استان اصفهان خبر داد و آنها را از اعضای «شبکه فعال سلطنت‌طلب» این استان معرفی کرد. این افراد که توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند، اعضای «شبکه مبارز وطن اصفهان» معرفی شدند.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز روز چهارم آذر در مراسمی در کرمان گفت که نظام جمهوری اسلامی نتوانسته در مورد حکومت پهلوی آگاهی‌بخشی کند و نسل جوان در ایران «دچار شک شده است».

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه هم در یادداشتی که روز ۹ آذر در این روزنامه منتشر شد، نوشت ۲۵ درصد افرادی که در تهران در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند، «گرایش سلطنت‌طلبی» داشتند.

XS
SM
MD
LG