لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

خبرهای کوتاه

ادعای بازداشت یک «مدیر ارشد» کانال‌های تلگرامی «سلطنت‌طلب» در ایران

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، از بازداشت یک زن خبر داده که او را یکی از «مدیران ارشد» کانال‌های تلگرامی «سلطنت‌طلب» در ایران خوانده است.

این وب‌سایت فیلمی از اعترافات اجباری این زن که نام او «کیمیا» ذکر شده را منتشر کرده است.

در این گزارش اطلاعات بیشتری درباره مشخصات این فرد بیان نشده است.

پیش از این نیز صداوسیمای ایران اعترافات اجباری تعدادی از زندانیان را پخش کرده بود که این افراد پس از آزاد شدن، از شکنجه و فشار برای بیان این اعترافات خبر دادند.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

کاظم صدیقی در ارتباط با «زمین‌خواری» خود از خامنه‌ای عذرخواهی کرد

کاظم صدیقی مناصب مختلفی از جمله ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد
کاظم صدیقی مناصب مختلفی از جمله ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد

چند هفته پس از افشای اسنادی در زمینه «زمین‌خواری» کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه، او در پیامی ویدئویی از «زعیم عالیقدر خود» که اشاره به علی خامنه‌ای دارد، عذرخواهی کرد.

صدیقی در این پیام ویدئویی که شامگاه جمعه از جمله در وب‌سایت خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شد، گفت: «هم در محضر خدا استغفار می‌کنم و هم از زعمای امت، زعیم عالیقدر خودمان با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم.»

برخلاف آن چه رسانه‌های حکومتی در خبر خود نوشته‌اند، او مستقیما از مردم عذرخواهی نکرده و صرفا از مردم خواست که او را «دعا کنند».

او در ادامه این پیام ویدئویی می‌گوید که «غفلت و اشتباه از ناحیه او» بوده است.

انتشار فایل ویدئویی صدیقی ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دانشگاه «امام صادق» تهران، از مراکز دانشگاهی نزدیک به حکومت، اسم صدیقی را از فهرست سخنرانان مراسم مذهبی «شب قدر» خود حذف کرد.

ماه گذشته، انتشار اسنادی مبنی بر تصاحب زمین چندهزار متر مربعی در شمال تهران توسط کاظم صدیقی موجی از واکنش‌ها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

او در ابتدا چنین موضوعی را تکذیب کرد و مدعی شد که امضایش در اسنادی که منتشر شده، «جعل» شده است.

اما چند روز پیش، بار دیگر اسناد دیگری منتشرشد که نشان می‌داد باغ ۴۲۰۰ متری کنار حوزهٔ علمیهٔ‌ ازگل به موسسه‌ای با سهامداری کاظم صدیقی و پسرانش «۱۵۰ برابر زیر قیمت» فروخته شده است.

صدیقی در پیام ویدئویی خود گفت که زمین به حوزه علمیه بازگشته و موسسه‌ای که تاسیس شده بود منحل شده است.

واکنش فعالان حقوق بشر افغانستان به بازگرداندن مجازات سنگسار توسط طالبان

فعالان حقوق زنان در افغانستان می‌گویند رهبر طالبان فتوای سنگسار و شلاق در ملاء عام را در شرايطی صادر کرده که «هیچ کس آنها را به خاطر نقض حقوق بشر به پاسخ وانداشته» و سکوت جامعه بین‌المللی زمینه صدور این فتوا را فراهم کرده است.

صفیه عارفی، وکیل و رئیس یک سازمان مدافع حقوق زنان افغانستان به نام «پنجره‌ای به امید» در واکنش به این خبر به روزنامه گاردین گفت صدور این فتوا زنان را به دوران تاریک حکومت طالبان در دهه ۱۹۹۰ بازمی‌گرداند.

او افزود: «با صدور این فتوا دوران دیگری از مجازات آغاز شده و زنان افغان عمق تنهایی را تجربه می کنند. اکنون هیچ‌ کس برای نجات از مجازات‌های طالبان به زنان کمک نمی‌کند و جامعه بین‌المللی تصمیم گرفته در برابر نقض فاحش حقوق زنان سکوت کند.»

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان افغانستان، در هفته جاری اعلام کرد که حکومت اجرای تفسیر خود از قوانین شرع اسلام از جمله شلاق زدن زنان درملاء عام و سنگسار برای مجازات «روابط نامشروع» را از سر می‌گیرد.

او در فایلی صوتی که روز یک‌شنبه، پنجم فروردین، از رادیوی دولتی تحت کنترل طالبان پخش شد گفت: «ما زنان را (برای روابط نامشروع یا زنا) شلاق می‌زنیم و سنگسار می‌کنیم. شما ممکن است این مجازات‌ها را نقض حقوق زنان بنامید چون با اصول دموکراسی شما در تناقض است. ولی من نماینده خدا و شما نماینده شیطان هستید.»

رهبر طالبان این تصمیم را ادامه مبارزه با نفوذ غرب توصیف کرد و افزود: «کار طالبان با تصرف کابل تمام نشد بلکه تازه شروع شده است.»

صدور این فرمان به رغم وحشتی که ایجاد کرده برای مدافعان حقوق زنان تعجب‌آور نبود. آنها می‌گویند طالبان با صدور این فرمان باقیمانده حقوق و مقررات ناظر بر حفاظت از ۱۴ میلیون زن و دختر افغانستان را نابود کرده است.

گروه طالبان پس از رسیدن دوباره به قدرت در مرداد ۱۴۰۰ به مرور تمامی قوانین مدنی و کیفری تصویب شده در دوران حکومت مورد حمایت غرب را بار دیگر با قوانین شرع جایگزین کرده است. تمامی قضات و وکلای زن اخراج و در موارد زیادی به دلیل شغل خود در حکومت سابق مورد سرکوب قرار گرفته‌اند.

سمیرا حمیدی، یک فعال افغانستانی حقوق زنان در عفو بین‌الملل، در این باره به گاردین گفت: «طالبان در دو سال و نیم گذشته تمامی نهادهایی را که به زنان خدمات می دادند منحل کرده است. ولی فتوای جدید در مورد شلاق زدن و سنگسار زنان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان است.»

بر اساس پژوهش «شاهد افغان»، گروهی که وضعیت حقوق بشر در افغانستان را بررسی می کند، فقط در سال گذشته میلادی قضات منصوب طالبان ۴۱۷ حکم شلاق و اعدام در ملاء عام صادر کرده اند که ۵۷ مورد از آنها در مورد زنان اجرا شده است.

جدیدترین موارد از اعدام در ملاء عام در ماه فوریه در استادیوم‌های ورزشی در ولایات جوزجان و غزنی اجرا شد. گروه طالبان مردم را تشویق می کند که برای «عبرت گرفتن» اجرای این مجازات‌ها را تماشا کنند ولی فیلمبرداری و عکاسی از صحنه اعدام ممنوع است.

مجری شبکه ایران اینترنشنال در لندن هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت

پوریا زراعتی
پوریا زراعتی

شبکه ایران اینترنشنال خبر داد که پوریا زراعتی، از مجریان این شبکه، روز جمعه، دهم فروردین، در لندن هدف حمله چند «مرد ناشناس» قرار گرفته است.

به نوشته این شبکه، آقای زراعتی، مجری برنامه «حرف آخر» در این شبکه، روز جمعه در برابر محل سکونت خود در شهر لندن با چاقو هدف حمله چند مرد ناشناس قرار گرفته است.

از هویت این افراد و انگیزه این حمله هنوز اطلاعی در دست نیست، اما به نوشته این شبکه پلیس لندن «مشغول تحقیق درباره این حمله است».

افراد ناشناس در این حمله «با ضربات چاقو چندین نقطه از بدنش را مجروح کردند» و پوریا زراعتی در حال حاضر در بیمارستان بستری و «وضعیتش پایدار» است.

جمهوری اسلامی که سابقه حذف فیزیکی مخالفان خود در دوره‌های مختلف تاریخی در داخل و خارج از کشور را دارد، در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی متعدد خارج از کشور را از طریق فضای مجازی به حذف فیزیکی تهدید کرده یا بر خانواده‌های آنها در داخل کشور فشار آورده است.

شبکه ایران‌اینترنشنال در آبان ۱۴۰۱، در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، از تهدید سپاه پاسداران علیه دو تن از خبرنگاران خود خبر داده بود.

یک سال بعد، در آذرماه ۱۴۰۲، شبکه خبری آی‌تی‌وی در بریتانیا در گزارشی اختصاصی خبر داد که «جاسوسان ایرانی» به یک «قاچاقچی انسان» سفارش داده بودند در اِزای دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار دلار، این دو مجری شبکه ایران اینترنشنال را در لندن ترور کند.

پوریا زراعتی پس از چند سال کار در شبکه «من و تو» در سال ۱۴۰۱ به شبکه ایران اینترنشنال پیوست.

عراق واردات برق از اردن را آغاز می‌کند

وزیر برق عراق اعلام کرد که این کشور روز شنبه، ۱۱ فروردین، اتصال شبکه برق خود با اردن برای واردات برق را آغاز می‌کند.

بغداد به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود برای کاهش وابستگی‌اش در این زمینه به ایران است.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، زیاد علی فاضل وزیر برق این کشور روز جمعه گفت پس از «تلاش‌های چشمگیر و پیگیری جدی»، اتصال برق بین عراق و اردن به طور رسمی از روز شنبه آغاز می‌شود.

او افزود که این اتصال در ابتدا امکان انتقال حدود ۴۰ مگاوات برق را برای تامین برق منطقه الرطبه واقع در غرب عراق و در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه، فراهم می‌کند.

وزیر برق عراق گفت که مذاکرات درباره این خط ارتباطی از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود و در مجموع ۳۳۰ کیلومتر در خاک عراق و شش کیلومتر در خاک اردن را پوشش می‌دهد.

به گفته این وزیر عراقی، واردات برق از اردن در مرحله دوم به ۱۵۰ مگاوات افزایش می‌یابد و سپس در مراحل بعدی به ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت تا برق چندین منطقه از استان الانبار در مرز اردن را تامین کند.

نیروگاه‌های حرارتی عراق که تقریباً یک سوم نیاز انرژی کشور را تامین می‌کنند، به گاز وارداتی از ایران بسیار وابسته هستند.

با این حال، تهران مرتبا عرضه گاز خود به عراق را قطع می‌کند و این امر موجب افزایش قطعی برق در عراق می‌شود.

روز چهارشنبه، وزارت برق عراق از امضای قرارداد پنج ساله واردات گاز از ایران خبر داد و گفت حجم واردات گاز تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

پژوهش: احتمال بروز بیماری ام‌اس در کودکانِ دچار چاقی مفرط دو برابر است

مدرسه‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان دچار چاقی در کالیفرنیای آمریکا
مدرسه‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان دچار چاقی در کالیفرنیای آمریکا

نتایج پژوهش جدیدی که توسط موسسه کارولینسکا در استکهلمِ سوئد انجام شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلای کودکان دچار چاقی مفرط به بیماری ام‌اس بیش از دو برابر است.

بیماری ام‌اس با نام کامل «اسکلروزچندگانه» یک بیماری التهابی است که می‌تواند روی مغز و نخاع اثر بگذارد و عوارض بالقوه آن کاهش بینایی، محدود شدن حرکات دست و پا و کاهش حس لامسه و تعادل است. ام‌اس در طول عمر بیمار باقی می‌ماند و در مواردی می‌تواند به معلولیت جدی منجر شود.

نتایج این پژوهش جدید قرار است در ماه مه در کنفرانس اروپایی چاقی مفرط در ونیز ارائه شود.

پژوهش‌های قبلی نیز به این نتیجه رسیده بودند که شاخص توده بدن (بی‌ام‌آی) نوجوانان با افزایش احتمال ابتلا به ام‌اس مرتبط است. اما اکثر این پژوهش‌ها بر اساس اطلاعاتی که خود بیماران ارائه داده بودند و بررسی يافته‌های معطوف به گذشته انجام شده بود.

ولی در پژوهشی که توسط موسسه کارولینسکای استکهلم انجام شده پژوهشگران با استفاده از اطلاعات موجود در بایگانی بخش درمان چاقی مفرط کودکان در سوئد ضریب ریسک ابتلای این دسته از کودکان به بیماری ام‌اس را با عموم مردم مقایسه کرده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، اين بایگانی یکی از بزرگ‌ترین داده‌های جهان در زمینه چاقی مفرط در کودکان را جمع‌آوری کرده است.

در این پژوهش اطلاعات کودکان دو تا ۱۹ ساله که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ در این مرکز ثبت شده با اطلاعات بهزیستی سایر کودکان و داده‌های مربوط به روند درمان بیش از ۲۱ هزار کودک مبتلا به چاقی مفرط با بیش از صد هزار کودک که به این عارضه مبتلا نیستند مقایسه شده است.

پژوهشگران سلامتی و وضعیت جسمی این کودکان را به مدت شش سال تحت نظر قرار داده و در پایان به این نتیجه رسیدند که ضریب ابتلا به بیماری ام‌اس در میان کودکان دچار چاقی مفرط ۰.۱۳ درصد و در سایر کودکان شش‌صدم درصد است. ولی سن متوسط تشخیص ابتلای هر دو گروه به بیماری ام‌اس تقریبا یکسان و ۲۳ سالگی بوده است.

مسئولان این پژوهش ضمن اذعان به محدودیت‌های تحقیق گفتند: «به رغم محدودیت زمانی در رصد کردن وضعیت سلامتی کودکانی که در این پژوهش شرکت داشتند یافته‌های ما نشان می دهد که چاقی مفرط در سنین کودکی احتمال ابتلا به بیماری ام‌اس در سنین پایین را دو برابر می کند.»

پروفسور امیلیا هاگمان و پروفسور کلود مارکوس، مسئولان این پژوهش گفتند: «یکی از پیامدهای چاقی مفرط در سنین کودکی التهاب خفیف ولی مزمن است و به احتمال فراوان این التهاب احتمال ابتلای این افراد به چندین بیماری از جمله ام‌اس را افزایش می دهد.»

به گفته آنها، «به نظر می‌رسد که التهاب خفیف و مزمن احتمال ابتلا به چند بیماری دیگر از جمله آسم، آرتروز، دیابت نوع يک و چند نوع سرطان را افزایش می دهد. ولی برای ما محرز است که کاهش وزن می تواند التهاب و به احتمال فراوان خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.»

کشته شدن فرمانده ارشد یگان موشکی حزب‌الله در «حمله هدفمند» اسرائیل

عکسی که از علی عبدالحسن نعیم منتشر شده است
عکسی که از علی عبدالحسن نعیم منتشر شده است

اسرائیل روز جمعه ۱۰ فروردین از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد یگان موشکی گروه حزب‌الله لبنان در حمله‌ای در جنوب لبنان خبر داد.

گروه حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی از سوی آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.

ارتش اسرائیل روز جمعه نام این فرمانده کشته‌شده را علی عبدالحسن نعیم و سمتش را معاون فرمانده یگان راکتی و موشکی حزب‌الله اعلام کرد و افزود که او در منطقه بازوریه در جنوب لبنان کشته شده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که این فرمانده حزب‌الله به طور مشخص «مسئول انجام و برنامه‌ریزی حملات علیه غیرنظامیان اسرائیلی بود.»

همزمان خبرگزاری رسمی لبنان از یک «حمله هدفمند پهپاد» اسرائیلی به یک خودرو در این منطقه خبر داد و افزود که دست‌کم یک نفر در این حمله کشته شده است.

پیشتر روزنامه الاخبار که با حزب‌الله لبنان همسویی دارد، بامداد جمعه از حمله پهپادی به یک خودروی در حال حرکت در نزدیکی شهر صور در لبنان و کشته شدن یک تن در این رویداد خبر داده بود.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت نیز نوشت عضو کشته شده حزب‌الله در صور مسئول موشکی این گروه در بخش جنوب لبنان بود.

تقریبا شش ماه پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه، تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله نیز ادامه دارد.

گروه حماس که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی قلمداد می‌شود در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با حمله به خاک اسرائیل و کشتن ۱۲۰۰ شهروند اسرائیل آغازگر حمله‌ای به غزه شد که هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون جان بیش از ۳۵ هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

۹ نفر در تاجیکستان در ارتباط با حمله مرگبار در حومه مسکو بازداشت شدند

مجموعه کروکوس در حومه مسکو که محل وقوع حمله مرگبار بود
مجموعه کروکوس در حومه مسکو که محل وقوع حمله مرگبار بود

رسانه‌های تاجیکستان به نقل از یک منبع امنیتی گزارش دادند که نیروهای این کشور ۹ نفر را در روزهای اخیر در ارتباط با حمله مرگبار به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو بازداشت کرده‌اند.

این رسانه‌ها روز جمعه ۱۰ فروردین گزارش دادند که همه این افراد در روز دوشنبه ششم فروردین توسط نیروهای امنیتی در منطقه وحدت در حومه دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بازداشت و به پایتخت منتقل شدند.

بازداشت‌شدگان همچنین مظنون به داشتن ارتباط با گروه حکومت اسلامی، داعش، هستند که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

یک منبع جداگانه در شهر دوشنبه به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت چندین جوان در میان بازداشت‌شدگان هستند.

سه‌شنبه گذشته، یک منبع در سازمان‌های مجری قانون تاجیکستان به رادیو آزادی گفته بود که شش نفر به ظن «طرح‌ریزی یک حمله تروریستی» در منطقه وحدت دستگیر شدند، اما او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

کمیته تحقیقات روسیه در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مظنون دیگری را در ارتباط با حمله سالن کنسرت مرکز تجاری کروکوس در کراسنوگورسک در حومه مسکو بازداشت کرده است.

این حمله منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر شد، اما گزارش‌هایی هم از احتمال افزایش شار قربانیان منتشر شده است.

کمیته تحقیقات روسیه جزئیاتی از هویت این مظنون ارائه نکرد، اما گفت که او مظنون به دست داشتن در تامین مالی این حمله است.

مقامات روسیه پیشتر گفته بودند که ۱۱ مظنون را در ارتباط با این حمله از جمله چهار مردی که گفته می‌شود حمله را انجام داده‌اند، دستگیر کرده‌اند.

منابع امنیتی تاجیکستان گزارش دادند که بازرسان روسیه در روز سه‌شنبه در تاجیکستان بودند و از اعضای خانواده‌های مظنونان بازجویی کردند.

داعش خراسان، از زیرمجموعه‌های داعش، مسئولیت این قتل‌عام را بر عهده گرفته، اما مقامات روسیه چند بار بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده‌اند که اوکراین و غرب در این حمله نقش داشته‌اند.

کی‌یف دخالت خود در این زمینه را رد می‌کند و مقامات اوکراینی می‌گویند که مسکو این ادعا را بهانه‌ای برای تشدید تهاجم علیه اوکراین کرده است.

چین ساخت دو سد در پاکستان را در پی حملات انتحاری متوقف کرد

محل سقوط خودروی حامل مهندسان چینی پس از عملیات انتحاری در پاکستان
محل سقوط خودروی حامل مهندسان چینی پس از عملیات انتحاری در پاکستان

پیمانکاران چینی، ساخت دو سد آبی بزرگ در پاکستان را بعد از حملات انتحاری روز سه‌شنبه که منجر به کشته شدن پنج مهندس چینی شد، متوقف کرد.

یک مقام محلی روز جمعه ۱۰ فروردین به خبرگزاری فرانسه گفت که پیمانکاران چینی از دولت پاکستان خواسته‌اند که طرح امنیتی جدیدی برای محافظت از جان هزار و ۲۵۰ نیروی کار چینی که در این پروژه‌ها فعال هستند ارائه دهد.

این گزارش می‌افزاید با توجه به حملات مداوم شبه‌نظامیان مخالف نفوذ خارجی‌ها در کشور، موضوع امنیت جان نیروی کار مورد نگرانی هر دو طرف چینی و پاکستانی است.

یک بمب‌گذار انتحاری سه‌شنبه هفته جاری با منفجر کردن خود، باعث سقوط خودروی حامل مهندسان چینی به یک دره عمیق شد.

یک مقام وزارت کشور ایالت خیبر پختونخوا پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت شرکت « گروه گژوبا» چین ساخت سد «داسو» و شرکت «پاور چاینا» کار در سد «دیامر باهاشا» در این ایالت و ایالت مجاور را متوقف کرده و خواستار ارائه طرح امنیتی جدید از طرف دولت پاکستان است.

او در ادامه تصریح کرد حدود ۷۵۰ مهندس چینی در سد داسو و ۵۰۰ مهندس چینی در سد دیامر باهاشا فعال هستند.

به گفته این مقام رسمی که نخواسته نامی از او برده شود، رفت و آمد نیروی کار چینی در سدهای پاکستان نیز به محل زندگی و کار آنها محدود شده است.

چین طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در پاکستان را بر عهده گرفته و به دولت اسلام‌آباد وام‌های کلان داده است. اما پاکستانی‌ها می‌گویند سهم عادلانه‌ای از مشاغل ایجاد شده در این پروژه‌ها ندارند.

این گزارش می‌افزاید حمله انتحاری روز سه‌شنبه موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک را در سفارت چین در اسلام آباد برانگیخت و شهباز شریف نخست‌وزیر و وزرای خارجه و کشور اسلام‌آباد به سرعت حادثه پیش آمده را به چین تسلیت گفتند.

وزارت خارجه چین در واکنش به این حادثه، دو کشور را «دوستان آهنین» توصیف کرد، اما از پاکستان خواست تا اقدامات موثری را برای تضمین امنیت اتباع، پروژه‌ها و موسسات چینی در این کشور انجام دهد.

حمله روز سه شنبه تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که برخی شبه‌نظامیان تلاش کردند به دفاتر بندر گوادر در جنوب غربی پاکستان یورش ببرند؛ تأسیساتی که سنگ بنای سرمایه‌گذاری چین در این کشور محسوب می‌شود.

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید.

او روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین از زندان زندان در حومه شمال شرقی پایتخت دیدار کرد که پیش از این در سال ۲۰۱۵ نیز در این محل حضور یافته بود.

با این حال، این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد.

در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد.

در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

این مراسم نمادی از تواضع و فروتنی رهبران است که پاپ نیز با انجام آن همچون پیامبر مسیحیان، ضرورت خدمت به افرادی که در حاشیه جامعه قرار دارند را برجسته می‌کند.

بر اساس تصاویری که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند، پاپ فرانسیس در این مراسم، در حالی که روی صندلی چرخدار نشسته بود، پاهای این ۱۲ زن زندانی را یک به یک شست و خشک کرد و بوسید.

او در سخنرانی در جمع شماری از زندانیان، گفت که همه ما در زندگی «اشتباهات کوچک و بزرگی» داریم، «اما خداوند همیشه با آغوش باز منتظر ماست و هرگز از بخشش خسته نمی‌شود.»

پاپ فرانسیس از سال ۲۰۱۳ که به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان انتخاب شد، در موارد متعددی از زندان‌ها و مراکز پناهندگان بازدید کرده است.

محکومیت «سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال زندان

سم بنکمن‌-فرید
سم بنکمن‌-فرید

سم بنکمن‌-فرید، که به «سلطان رمزارز» جهان معروف بود، به اتهام میلیاردها دلار کلاهبرداری به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

او ۳۲ ساله و بنیانگذار و مدیرعامل سابق بازار رمزارز اف‌تی‌اکس است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از کش و قوس فراوان، دادگاه سرانجام نتیجه‌ نهایی دادگاه سم بنکمن-‌فرید را اعلام کرد.

بر اساس حکم دادگاه، بنکمن‌-فرید باید به‌مدت ۳۰۰ ماه یا ۲۵ سال به زندان برود.

وکلای برخی شاکیان خواستار صدور حکم ۴۰ تا ۵۰ سال زندان و وکلای بنکمن-فرید خواستار صدور حکم حداکثر شش و نیم سال زندان برای او شده بودند.

حکم سنگین علیه بنکمن -فرید،‌ به‌دلیل هفت فقره جرم در پی فروپاشی صرافی بزرگ اف‌تی‌اکس صادر شده است.

اتهام اصلی او سوءاستفاده از وجوه مشتریان اف‌تی‌اکس برای انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در مؤسسه آلامدا ریسرچ است.

دیمین ویلیامز، دادستان ناحیه جنوبی نیویورک اعلام کرده که آقای بنکمن فرید «یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی در تاریخ» را سازماندهی کرده است.

بنکمن فرید با آنکه به ارتکاب «مجموعه‌ای از تصمیم‌های بد» اذعان کرد، اما حاضر به عذرخواهی نشد و به گفته قاضی، حتی ابراز «پشیمانی» هم نکرد.

روسیه تمدید نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی را وتو کرد؛ واکنش‌ها

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک آزمایش موشکی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک آزمایش موشکی

روسیه روز پنج‌شنبه مانع تمدید فعالیت نظارتی گروهی از کارشناسان سازمان ملل شد که ناظر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی هستند.

این اقدام مسکو که با استفاده از حق وتو انجام شد، تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان ملل اعلام کرده بود در حال تحقیق دربارهٔ گزارش‌هایی پیرامون انتقال سلاح بین روسیه و کره شمالی است.

هفته گذشته، پیونگ یانگ بنا به گزارش رسانه‌های دولتی این کشور، یک موتور سوخت جامد برای «موشک هایپرسونیک میان‌برد از نوع جدید» را آزمایش کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پرتاب‌های اخیر موشک‌های کروز این گمانه را ایجاد کرده که کره شمالی در حال آزمایش این سلاح‌ها قبل از ارسال آنها به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین است.

وتوی مسکو در شورای امنیت، تحریم‌ها علیه کره شمالی را حذف نمی‌کند، اما به کار هیئتی که بر اجرای تحریم‌ها و نقض‌های متعدد آنها نظارت داشت، پایان می‌دهد. مأموریت این هیئت آخر ماه آوریل، یک ماه دیگر، به پایان می‌رسد.

روسیه پیش از این هرگز سعی نکرده بود کار این کارشناسان را که ۱۴ سال است هر ساله توسط شورای امنیت سازمان ملل تمدید شده و نشان‌دهنده مخالفت جهانی با گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است، با مانع روبه‌رو کند.

این اقدام تازه روسیه با موجی از انتقادات روبه‌رو شده است.

از جمله دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی وتوی روسیه را در بحبوحه اتهامات همدستی پیونگ یانگ با مسکو در جنگ علیه کی‌یف، در حکم «اعتراف به گناه» دانست.

ایالات متحده نیز وتوی روسیه را «تلاشی خودخواهانه برای دفن گزارش هیئت سازمان ملل در مورد تبانی خودش» با کره شمالی نامید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کره شمالی اعلام کرد: «اقدامات امروز روسیه به شکل تلخی، صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد، آن هم فقط برای پیشبرد معامله فسادآمیزی که مسکو با کره شمالی انجام داده است.»

در همین زمینه کره جنوبی اعلام کرد روسیه «به رغم داشتن عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، تصمیمی غیرمسئولانه» گرفته است.

گنگ شوانگ معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز اعلام کرده تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ رویارویی و تنش‌ها را تشدید کرده و «تأثیر منفی جدی» بر وضعیت انسانی در کره شمالی داشته است.
چین به قطعنامه یاد شده رأی ممتنع داده بود.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل این استدلال را رد کرده و گفته است کار هیئت سازمان ملل ارتباطی با وضعیت مردم کره شمالی ندارد و اقدام روسیه تلاشی برای سرپوش گذاشتن به دریافت موشک از پیونگ‌یانگ و استفاده از آن در جنگ اوکراین است.

سفیر فرانسه در این نهاد بین‌المللی نیز تصریح کرده است ارسال تجهیزات نظامی کره شمالی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین برخلاف همه قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل علیه کره شمالی است که روسیه به آن رای مثبت داده بود.

ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، بریتانیا و آمریکا نیز با انتشار بیانیه مشترکی گفته‌اند روسیه از حق وتوی خود برای منحل کردن کار کارشناسان سازمان ملل استفاده کرده تا همکاری‌های نظامی با کره شمالی را توسعه دهد.

همچنین آمریکا، بریتانیا، فرانسه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت به همراه هفت عضو غیر دائمی این شورا با انتشار بیانیه مشترک جداگانه‌ای از ادامه فعالیت هیئت کارشناسان ناظر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی در سازمان ملل حمایت و اعلام کرده‌اند که در مواجهه با تلاش‌های مکرر برای تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی، کار این هیئت اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های فزاینده سازمان ملل قرار داشته است و برای این تحریم‌ها تاریخ انقضایی نیز تعیین نشده است.

از سال ۲۰۱۹، روسیه و چین سعی کرده‌اند شورای امنیت را متقاعد کنند که از شدت این تحریم‌ها بکاهد.

اما روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین، چین به جای پیوستن به روسیه در وتو، تنها رأی ممتنع داد. تمامی دیگر اعضای شورای امنیت به تمدید کار هیئت سازمان ملل رأی مثبت دادند.

سنتکام از انهدام چهار پهپاد حوثی‌ها بر فراز دریای سرخ خبر داد

ارتش ایالات متحده اعلام کرد برای دومین روز پیاپی چهار فروند پهپاد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را که برای حمله بر فراز دریای سرخ به پرواز درآمده بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، این پهپادها پنجشنبه نهم فروردین بین ساعت ۶ عصر تا ۱۱ شب سرنگون شدند.

سنتکام می‌گوید: «در حالیکه این پهپادها یک کشتی ائتلاف و یک کشتی جنگی ایالات متحده آمریکا را هدف گرفته بودند، بر فراز دریای سرخ و در دفاع از این کشتی‌ها منهدم شدند.»

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا اضافه کرده است، هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های ایالات متحده یا ائتلاف گزارش نشده است.

سنتکام تصریح کرد، این پهپادهای حوثی‌ها، تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه بودند و این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

ایالات متحده طی ماه‌های اخیر با هدف حفاظت از کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات حوثی‌ها، ائتلافی بین‌المللی را شکل داده‌ است.

ارتش آمریکا همچنین در عملیات‌هایی یکجانبه یا به همراهی بریتانیا بارها مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داده، اما این اقدامات تاکنون مانع ادامه حملات شورشیان حوثی نشده است.

گزارشی از «پیش‌نویس قطعنامه فرانسه» برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

نماینده اسرائیل در سازمان ملل در گفت وگو با یک شبکه خبری این کشور از پیش‌نویس قطعنامه فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین انتقاد کرده است.

تایمز اسرائیل به نقل از شبکه ۱۲ گزارش داد، این پیش‌نویس قطعنامه دولت فرانسه علاوه بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین، همچنین خواستار آتش بس فوری در جنگ غزه شده است.

طبق این گرارس حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته محکوم شده است.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل به کانال ۱۲ این کشور گفت که قطعنامه پیشنهادی فرانسه «به نفع حماس است و پاداشی برای تروریسم است.»

این مقام اسرائیلی اضافه کرد، این پیش‌نویس قطعنامه تمام اصول مذاکرات را زیر پا می‌گذارد و به رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین را پیش می‌برد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش به شدت با این پیش‌نویس «وحشتناک مخالفت خواهد کرد.»

فرانسه از آتش بس دائمی بین اسرائیل و حماس حمایت کرده است، در حالی که ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، اخیراً به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه رای ممتنع داد. این قطعنامه خواستار آتش بس در ماه رمضان و آزادی همه گروگان‌ها شده است.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با خامنه‌ای، رئیسی و قالیباف دیدار کرد

دیدار زیاد نخاله با علی خامنه‌ای
دیدار زیاد نخاله با علی خامنه‌ای

دو روز پس از دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با علی خامنه‌ای، روز پنجشنبه نهم فروردین ماه، زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین٬ نیز با رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از مقامات ایران دیدار کرد.

جهاد اسلامی و گروه افراطی حماس ، از سوی آمریکا و شماری از کشورهای جهان در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه بندی شده‌اند.

علی خامنه‌ای در این دیدار گفته است که شاهد «پیروزی نهایی مردم غزه » خواهید بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه «نیروهای مقاومت پیروز» میدان هستند، گفت:« ناکامی‌های اسرائیل در این جنگ، یک حادثه و پدیده‌ای الهی است.»

جمهوری اسلامی حماس و گروه‌های نیابتی خود را «نیروهای مقاومت» می‌نامد.
جمهوری اسلامی در حالی از پیروزی نیروهای مقاومت خبر می‌دهد که بنابر آمار وزارت بهداشت گروه حماس از ۱۵ مهرماه بیش از ۳۰ هزار نفر در جنگ غزه کشته‌شده‌اند.

زیاد نخاله پس از دیدار با علی خامنه‌ای، در دیدار با ابراهیم رئیسی،رئیس جمهوری اسلامی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای فلسطینی گفت:«این پشتیبانی و حمایت کم‌نظیر ، حاوی این پیام مهم بود که ملت فلسطینی در مبارزه با دشمن تنها نیست.»

زیاد نخاله همچنین در دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:« هیچ افق نزدیکی برای رسیدن به یک توافق در جریان مذاکرات با اسرائیل وجود ندارد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روز هشتم فروردین، دفتر نخست وزیر اسرائیل گروه حماس را مسئول شکست مذاکرات اخیر در دوحه دانست و خبرگزاری رویترز هم گزارش داد اسرائیل از مذاکره‌کنندگان خود خواسته است دوحه را ترک کنند.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطینی با اشاره به چالش‌های پیش روی فلسطین گفت:‌«‌با همکاری ایران، حزب الله لبنان و برادرمان در یمن ، این چالش‌ها را حل می‌کنیم.»

سفر رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطینی یک روز پس از صدور قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه صورت گرفته است.

آمریکا در نشست شورای امنیت در روز دوشنبه به قطعنامه ۲۷۲۸ ارائه شده با حمایت ده کشور غیردائم عضو شورای امنیت برای آتش‌بس در جنگ ارتش اسرائیل با حماس، رأی ممتنع داد.

قطعنامه با حمایت ۱۴ عضو دیگر دائم و غیردائم شورای امنیت پذیرفته شد اما برخلاف خواسته آمریکا، برقراری آتش‌بس را به آزادی گروگان‌های ربوده شده اسرائیلی مرتبط نکرد.

جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس که با یورش غافلگیرکننده این گروه مسلح فلسطینی به اسرائیل در روز ۱۵ مهر آغاز شد، سه‌شنبه هفتم فروردین یکصد و هفتاد و دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد.

علی خامنه‌ای پیش از این در چند نوبت مشارکت جمهوری اسلامی در حمله روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل را انکار کرده و در عین حال بر حمایت از حماس تأکید کرده است.

«اجلاس گرمای شدید» از رهبران جهان خواست برای مقابله با خطرات گرمایش زمین اقدام کنند

سائوپائولو، برزیل، نوامبر ۲۰۲۳
سائوپائولو، برزیل، نوامبر ۲۰۲۳

اولین «اجلاس جهانی گرمای شدید» روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین، به میزبانی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آغاز شد. برگزارکنندگان اجلاس هشدار دادند که تحت تاثیر بحران اقلیمی احتمال وقوع مرگ ‌و ‌میر بر اثر گرمای فاجعه‌بار افزایش یافته است.

در این اجلاس چندین طرح نوآورانه از جمله درختکاری گسترده و توسعه مصالح بازتابنده نور برای پوشش بام ساختمان‌ها که دمای داخلی را کاهش می‌دهد، مورد بررسی و توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

با توجه به گرمای شدید سال گذشته که دمای متوسط کره زمین به رکورد جدیدی رسید و حدود نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داد، برگزارکنندگان اجلاس امیدوارند که دولت‌های جهان به مرگ ‌و‌ میر ناشی از گرما که «قاتل ساکت» نامیده می‌شود توجه بیشتری کنند.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده که از جمله بزرگ‌ترین سازمان‌های امداد‌رسان جهان هستند با برگزاری این اجلاس مجازی قصد دارند دولت‌ها، نهادهای محلی، سازمان‌های بشردوستانه، شرکت‌های خصوصی و همین طور مراکز آموزشی و بهداشتی را به تنظیم طرح‌هایی برای اقدامات عملی تشویق کنند.

یکی دیگر از ایده‌های آنها نامگذاری امواج گرمای شدید مثل توفندها با هدف جلب توجه بیشتر به این پدیده جوی است.

مسئول بخش راهبردی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: «امواج هوای گرم که به اندازه توفند و سیلاب خیره‌کننده نیست هر سال قربانی می گیرد ولی پیامدهای ویرانگر آن پنهان می ماند. تحت تاثیر تغییرات اقلیمی احتمال وقوع مرگ ‌و‌ میر گسترده بر اثر گرمای شدید افزایش یافته است.»

بر اساس یافته‌های پژوهشی که اخیرا در مجله علمی «لَنست» منتشر شد اگر دمای کره زمین به دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی برسد تعداد مبتلایان به بیماری‌های مرتبط با گرمای شدید تا اواسط قرن حاضر چهار برابر خواهد شد.

یک پژوهش علمی دیگر پیش‌بینی کرده که چین در مسیری قرار گرفته است که در آینده بین ۲۰ تا ۸۰ هزار نفر از جمعیت آن هر سال بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست خواهند داد.

یکی دیگر از اهداف این اجلاس بهبود در جمع‌آوری و طبقه‌بندی آمارهای مرگ ‌و ‌میر و بیماری بر اثر گرمای شدید است.

نهادهای بهداشتی تخمین می‌زنند که تابستان گذشته حدود پنج هزار نفر در فرانسه و حدود سه هزار نفر در آلمان و بریتانیا بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. ولی در کشورهای پرجمعیت و توسعه‌نیافته به دلیل کاستی‌های خدمات بهداشت عمومی و عدم سرمایه گذاری لازم آمار واقعی مرگ و میر بر اثر گرما جمع‌آوری نمی شود.

برای نمونه، در هند تعداد مرگ بر اثر گرما در سال گذشته ۱۷۹ نفر، در پاکستان ۲۲ نفر و در مالزی و تایلند هر یک دو نفر اعلام شده است.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تعداد مرگ بر اثر امواج هوای گرم در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۶۶ هزار نفر بوده و حدود نیمی از آنها در اروپا ثبت شده است. در حالی که جمعیت اروپا حدود ده درصد جمعیت جهان، آب و هوای آن ملایم تر از بسیاری از نقاط دیگر و خدمات بهداشت عمومی آن در جهان یکی از بهترین هاست.

تقریبا تردیدی نیست که ساکنان کشورهای فقیر از نظر تعداد مرگ ‌و ‌میر و از دست دادن امکانات لازم برای زندگی و سلامت عمومی بیش از سایر نقاط جهان از گرمای شدید آسیب می بینند.

یکی از اهداف این اجلاس جلب توجه به مشکلات آنها و آمادگی برای مقابله با احتمال تشدید و تناوب بیشترامواج هوای گرم است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG