لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

ارتش آمریکا: بیش از ۵۰ فرمانده طالبان در حملات موشکی کشته شده‌اند


تصویری از یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان
تصویری از یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان

یک سخنگوی ارتش آمریکا روز چهارشنبه گفت با حملات موشکی به محل اجتماع فرماندهان طالبان در ولایت هلمند افغانستان بیش از ۵۰ نفر از آنها کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهنگ مارتین او دانل سخنگوی ارتش آمریکا در افغانستان گفت حمله به محل اجتماع فرماندهان طالبان در موسی قلعه واقع در ولایت هلمند، یکی از مناطق اصلی فعالیت طالبان، ضربه بزرگی به این گروه وارد آورده است.

او گفت:«بدون شک یک حمله مهم است» و افزود طی یک عملیات ۱۰ روزه در ماه جاری چندین فرمانده دیگر ارشد و جزء طالبان کشته شده‌اند.

طالبان این گزارش را «تبلیغات» توصیف کرد و افزود موشک‌ها به دو خانه در موسی قلعه اصابت کرده و بر اثر آن ۵ غیرنظامی کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

قاری یوسف احمد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: «این یک ناحیه مسکونی غیرنظامی بود و هیچ ارتباطی با طالبان نداشت.»

ارتش آمریکا می‌گوید در اجتماع روز ۲۴ مه (سوم خرداد) فرماندهان طالبان از ولایات مختلف از جمله ولایت فراه در همسایگی هلمند که نیروهای طالبان اوایل ماه جاری مدتی کنترل مرکز آن را به دست گرفته بودند شرکت داشتند.

سرهنگ اودانل گفت: «فکر می‌کنیم که هدف این اجتماع برنامه ریزی برای اقدامات بعدی طالبان بود.» او افزود هر چند حمله با سامانه موشکی می‌تواند عملیات طالبان را مختل کند ولی لزوما به معنای توقف درگیری‌ها نخواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید جزییات این عملیات که هفته پیش روی داده در شرایطی منتشر می‌شود که درگیری‌ها در سایر نقاط افغانستان بین نیروهای دولتی و طالبان ادامه دارد. هدف طالبان که عملیات بهاری سالانه خود را از ماه پیش آغاز کرد احیا حاکمیت خود بر اساس تفسیر افراطی آن گروه از قوانین اسلامی است.

طالبان مسئولیت حمله به یک پاسگاه پلیس در شهر پل علم مرکز ولایت لوگر در شرق کابل را پذیرفته است که بر اثر آن ۳ مامور پلیس کشته و ۴ مامور دیگر و ۸ غیرنظامی مجروح شدند.

شاهپور احمد زی سخنگوی والی لوگر گفت درگیری در ساعات اول بامداد پس از تلاش سه مهاجم مسلح برای ورود به پاسگاه پلیس شروع شد و در جریان سه ساعت زد و خورد مسلحانه هر سه مهاجم کشته شدند.

به گفته سخنگوی والی قندهار در جنوب افغانستان نیز بر اثر یک انفجار در اين شهر که به نظر می‌رسد هدف آن یک کارگاه مکانیکی بوده که خودروهای ارتش افغانستان را تعمیر می‌کند سه غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر نیز مجروح شدند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG