لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

مراسم چهلم آرمیتا گراوند در بهشت زهرای تهران با بازداشت «دست‌کم یک نفر» همراه شد


مراسم چهلم آرمیتا گراوند
مراسم چهلم آرمیتا گراوند

مراسم چهلم آرمیتا گراوند روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، با حضور گسترده مأموران حکومتی در قطعه ۹۹ بهشت زهرای تهران برگزار شد. به گزارش منابع حقوق بشری، مأموران لباس‌شخصی، پس از این مراسم دست‌کم یکی از حاضران در این مراسم را بازداشت کردند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز نهم مهر سال جاری بدون بر سر داشتن حجاب اجباری وارد قطاری از متروی تهران شد، بی‌هوش شد و پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخت.

شهرهای مختلف ایران، از جمله تهران، کرج و شیراز، شامگاه پس از انتشار این خبر، شاهد سر داده شدن شعارهای شبانه ضدحکومتی بود.

مراسم چهلم آرمیتا گراوند روز چهارشنبه برگزار شد و به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و خبرگزاری هرانا، یک شهروند اهل تهران به نام آریانا اکبری که در این مراسم حضور یافته بود، پس از مراسم توسط مأموران لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

از نهاد بازداشت‌کننده، محل نگهداری یا اتهام‌های مطروحه علیه آریانا اکبری اطلاعی در دست نیست. این شهروند پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود.

همزمان با برگزاری مراسم چهلم آرمیتا گراوند، خواهر او آوا گراوند در پیامی در یک استوری اینستاگرام نوشت: «درسته که چهل روز گذشت اما برای ما سخت‌تر و دردناک‌تر از چهل روز گذشت. تو در قلب ما همیشه ماندگار هستی.»

یک روز پیش از مراسم چهلم آرمیتا گراوند، پنج سندیکای فرانسوی با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن محکوم کردن افزایش بازداشت‌ها و اجرای احکام اعدام در ایران با اشاره به مرگ آرمیتا گراوند نوشته بودند که «زنان اولین قربانیان این رژیم استبدادی و مردسالار هستند که کنترل بر بدن آنها یکی از ارکان این رژیم است.»

مراسم خاکسپاری پیکر آرمیتا گراوند روز هفتم آبان امسال با حضور اعضای خانواده و جمعیتی بزرگ در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

در همان زمان گزارش‌هایی نیز از جو شدید امنیتی در خاکسپاری و سپس مراسم ختم او و بازداشت چندین تن از حاضران منتشر شد. در میان آنها نسرین ستوده، فعال حقوق بشر هم بعد از ضرب‌ و شتم به بازداشتگاه و سپس زندان منتقل شد.

دو روز پس از مراسم خاکسپاری، رادیوفردا مطلع شد که مأموران امنیتی، خانواده آرمیتا گراوند را برای تغییر زمان مراسم هفتم دخترشان، به شدت تحت‌ فشار قرار داده بودند تا از تجمع احتمالی دوباره مردم جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG