لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

حملات پهپادی روسیه به اوکراین در نخستین روز سال جدید


تصویری آرشیوی از لاشه پهپادی انتحاری در کی‌یف که گفته می‌شود ساخت ایران است
تصویری آرشیوی از لاشه پهپادی انتحاری در کی‌یف که گفته می‌شود ساخت ایران است

یک روز پس از سری حملات روسیه به شهرهای اوکراین در واپسین ساعات سال ۲۰۲۲، ارتش روس بار دیگر کشور همسایه خود را هدف حملات پهپادی قرار داد.

مقامات اوکراینی می‌گویند مسکو شامگاه شنبه با ده‌ها پهپاد انتحاری نقاط مختلف این کشور را هدف قرار گرفت و ارتش اوکراین همه این پهپادها را رهگیری و منهدم کرد.

متعاقب این رخداد، یک پهپاد انتحاری دیگر نیز بامداد یکشنبه به اوکراین یورش برد و همچنین خبرگزاری اوکراین‌فرم گزارش داد که دو گروه از پهپادهای شاهد ساخت ایران در نزدیکی شهر جنوبی میکایلوف رهگیری شدند.

ویتالی کیم، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای، در تلگرام نوشت: «هشدار هوایی. دو گروه موتور گازی.»

مردم اوکراین این پهپادها را به خاطر صدای موتورشان موتور گازی نامیده‌اند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، در توییتر نوشت که مسکو پس از ده ماه جنگ علیه کشور همسایه، استراتژی خود را تغییر داده است.

وی عنوان کرد: «بمباران گسترده مراکز شهرهای بزرگ اوکراین در شامگاه ۳۱ دسامبر تا اول ژانویه گویای تغییر دیگری در ماهیت این جنگ است. روسیه دیگر به دنبال هیچ هدف نظامی نیست، بلکه تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند غیرنظامیان را بکشد و اماکن غیرنظامی را تخریب کند. جنگی صرفا برای کشتار.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز روز یکشنبه در نطقی ویدیویی گفت که «روس‌های تروریست بسیار رقت‌انگیز شده‌اند و می‌بینیم که سال نو را چگونه آغاز کردند.»

وی افزود: «ارتش اوکراین گزارش داده که روس‌ها شبانه و در آستانه سال نو با ۴۵ فروند پهپا به اوکراین حمله کردند. نیروهای دفاعی اوکراین همه این پهپادهای تهاجمی شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را منهدم کردند.»

تهران تا مدت‌ها گزارش‌ها درباره فروش پهپادهای خود به روسیه را تکذیب می‌کرد تا چندی پیش که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت تهران پیش از جنگ اوکراین شمار معدودی پهپاد به روسیه داده است.

ایران و روسیه متحد اصلی یکدیگر محسوب می‌شوند و با یکدیگر همکاری‌های نظامی دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG