لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

پرواز هواپیماهای ای‌تی‌آر شرکت آسمان متوقف شد


ای‌تی آر آسمان
ای‌تی آر آسمان

سازمان هواپیمایی کشوری تا اطلاع ثانوی پرواز هواپیمای‌ ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را متوقف کرد.

این دستور پس از سقوط هواپیمای آی‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ که ۲۹ بهمن ماه از تهران به یاسوج پرواز می‌کرد، صادر شده است. این هواپیما با ۶۰ سرنشین و شش خدمه در کوه دنا سقوط کرد.

در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری که روز جمعه چهارم اسفند ماه صادر شده، آمده است: «با عنایت به بررسی همه جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به منظور اطمینان از ارتقا ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام گردد.»

هواپیمای ای تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان، نزدیک به ۲۴ سال عمر داشته و برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده بود.

این هواپیما تولید مشترک فرانسه و ایتالیا بود و موتورهایش توسط شرکت «پرات اند ویتنی» در کانادا تولید شده بود.

گرچه تاکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره علل سقوط این هواپیما از سوی کارشناسان مطرح شده، اما پاسخ‌های دقیق‌تر به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما موکول شده است.

به علت شرایط نامساعد جوی، روز پنجشنبه عملیات تجسس و انتقال اجساد از کودنا به پایین متوقف شد.

در همین حال یک هیات فرانسوی هفت نفره از سوی فرانسه و شرکت سازنده هواپیما ‌هم‌اکنون در ایران به سر می‌برد تا علل سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر را بررسی کند.

پس از سقوط این هواپیما شماری از نمایندگان مجلس و برخی از کارشناسان در رسانه‌های ایران، از مدیریت پرواز‌های تجاری و به‌ویژه شرکت هواپیمایی آسمان انتقاد کردند.

شرکت هواپیمایی آسمان در پاسخ به این انتقاد که چرا با وجود شرایط بد جوی به خلبان اجازه پرواز داده شده، گفته است: «خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آن را امضاء کرده بود.»

هواپیمایی آسمان همچنین گفته است هواپیما به لحاظ فنی «هیچ مشکل فنی نداشت» و آن را «مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری» دانسته است.

این شرکت در عین حال عنوان کرده که «اشکالات تکنیکال هواپیما وفق قانون برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است و آسمان باید به قانون عمل نماید که اینکار انجام شده است.»

اما در واکنش به انتقادها از حسین علایی، مدیرعامل این شرکت، در این بیانیه آمده «سردار علایی دست تعدادی ازمدیران را از بیت‌المال کوتاه کرد و مواضع سیاسی ایشان مورد مخالفت گروهی ازمسوؤلین صنعت هوانوردی است.»

شرکت هواپیمایی آسمان زیر نظر صندوق بازنشستگی کل کشور وابسته به وزارت کار است. با این حال باوجود دعوت از علی ربیعی وزیر کار به کمیسیون عمران مجلس، وی در این جلسه حضور نیافت و تنها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آن شرکت کرد.

به گفته محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس، از بیش از دو سال پیش، مشکلات شرکت آسمان به مقام‌های مسئول گوشزد شده بودو در جلسه‌ای با حضور علی ربیعی وزیر کار، یکی از خلبانان نسبت به وقوع سوانح هوایی در این شرکت هشدار داده بود.

شرکت آسمان همچنین همچنین با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره سقوط هواپیمای آی‌تی‌از گفته است: «دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه‌زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا، شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست.»

پس از برجام شماری هواپیمای ایرباس، فوکر و ای‌تی‌ار به ناوگان فرسوده ایران اضافه شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، و وعده او برای خروج از برجام، متحقق شدن سفارش‌های ایران به بویینگ و ایرباس در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

با استفاده از ایسنا، ایرنا و رادیو فردا
ح.ر.
XS
SM
MD
LG