لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

توقف عملیات تجسس و انتقال اجساد هواپیمای آسمان به علت بدی هوا


امدادرسانان در پادنا روز چهارشنبه
امدادرسانان در پادنا روز چهارشنبه

به دلیل شرایط نامناسب جوی عملیات تجسس و انتقال اجساد در کوه دنا روز پنجشنبه سوم اسفند ماه به‌‌طور موقت متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از توقف موقت این عملیات به دلیل شرایط نامساعد جوی خبر داد و گفت تاکنون تعدادی از پپکرها به پایین کوه منتقل شده‌اند.

هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر ۷۲» شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به یاسوج پرواز می‌کرد روز ۲۹ بهمن از صفحه رادار ناپدید و سپس اعلام شد در کوه دنا در نزدیکی شهر سمیرم اصفهان سقوط کرده ‌است.

بنابر گزارش‌ها، هواپیما حامل ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو خلبان و دو تن از مأموران امنیت پرواز بود. شرکت هواپیمایی آسمان در همان روز اول اعلام کرد که تمام سرنشینان این هواپیما جان باخته‌اند.

به گفته شاهین فتحی روز چهارشنبه تیم‌هایی از امدادگران در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ هزار متر مستقر شدند در مسیر بازگشت شماری از کاورهای حامل اجساد را به پایین مننقل کردند.

به گفته معاون هلال احمر، همزمان دو تیم هم توانست روز چهارشنبه به ارتفاع ۴۰۵۰ و ۳۸۵۰ متر برسد و با توجه به بارش شدید برف این دو تیم شب را در کوه کمپ زدند.

شاهین فتحی اظهار داشت: «امدادگران مستقر در کمپ شماره یک که در ارتفاع ۴۰۵۰ هستند (روز پنجشنبه) اذعان کردند که بارش برف در برخی مناطق بیش از یک متر است و عملا با توجه به بارش برف امکان حرکت رو به جلو نیست و سعی کردند به اعضای کمپ شماره دو ملحق شده و از آن طریق پایین بیایند.»

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی گفت در روزهای آینده منطقه شاهد بارش‌های شدیدتری است و احتمالا بارش برف تا دوشنبه هفته آینده ادامه پیدا کند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در عین حال گفت به محض بهبود شرایط جوی عملیات تجسس و انتقال آغاز خواهد شد.

در همین حال کوهنوردان و امدادگرانی که در منطقه حضور دارند در مصاحبه با شبکه خبر با اشاره به برف و کولاک و بادهای سرد در پادنا، گفتند در برخی نقاط مجبور بودند به صووت سینه‌خیز مسیر را طی کنند.

با توجه به این شرایط امکان پرواز بالگردها در محل نیز وجود ندارد.

به گفته علی وفایی مقدم، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد، برخی از خانواده‌های مسافران پرواز تهران-یاسوج خواسته‌اند در شرایط کنونی امدادگران جان خود را در خطر نیاندازند.

بنا بر اعلام محسن مهرعلیزاده اصفهان، تاکنون پیکر ۳۲ تن از سرنشینان در ارتفاعات کشف شده که نیمی از آنها به پایین‌دست منتقل شده است.

با استفاده از ایسنا، شبکه خبر و ایلنا
ح.ر.
XS
SM
MD
LG