لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

«توقف عملیات» انتقال جسد مسافران هواپیمای آسمان ساعتی پس از آغاز


دایره زرد محل سقوط هواپیما و دایره قرمز محل فرودگاه یاسوج. هواپیما تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشته است.
دایره زرد محل سقوط هواپیما و دایره قرمز محل فرودگاه یاسوج. هواپیما تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشته است.

روند انتقال اولین گروه از اجساد مسافران هواپیمای آسمان روز چهارشنبه، دوم اسفندماه، در حالی آغاز شد که گزارش‌ها از منطقه از شرایط نامساعد آب و هوایی حکایت دارد.

بنابر گزارش‌ها، شرایط به نوعی است که کوهنوردان بخشی از بقایای اجساد را در سرمای شدید «با کوله‌پشتی» به پایین کوه منتقل کرده‌اند.

شرایط آب و هوایی در منطقه کوهستانی و سخت‌گذر دنا به حدی نامساعد است که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه به نقل از اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، خبر داد که عملیات جست‌وجو برای یافتن باقی اجساد «تقریباً متوقف شده است».

هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر ۷۲» شرکت هواپیمایی آسمان که روز یک‌شنبه، ۲۹ بهمن، از تهران عازم یاسوج بود، از رادار ناپدید شد و سپس اعلام شد در کوهی در نزدیکی شهر سمیرم اصفهان سقوط کرده ‌است.

بنا بر گزارش‌ها، هواپیما حامل ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو خلبان و دو تن از مأموران امنیت پرواز بود. شرکت هواپیمایی آسمان در همان روز اول اعلام کرد که تمامی سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.

محل سقوط این هواپیما به اندازه‌ای صعب‌العبور و دور از دسترس است و هوای زمستانی نیز کار را دشوارتر کرده است که دو روز طول کشید تا لاشه این هواپیما توسط یک هلی‌کوپتر سپاه پاسداران پیدا شود.

در پی پیدا شدن محل لاشه هواپیما، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سه‌شنبه شب گفت که «تاکنون ۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای «تهران ـ یاسوج» کشف شده است».

پس از آن بود که به دلیل تاریکی هوا ادامه عملیات به صبح چهارشنبه موکول شد.

اما آقای نجار ظهر چهارشنبه درباره شرایط عملیات کشف اجساد و انتقال آنها به پایین گفت: «با توجه به وضعیت هوا و باد شدید و بارش برف و تراکم ابرها،‌ امکان ادامه عملیات خیلی مؤثر نبود و تقریبا متوقف شده است.»

خبرگزاری مهر نیز روز چهارشنبه خبر توقف عملیات جست‌وجو «به دلیل شرایط نامساعد جوی» را تایید کرد.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، نیز در این باره به ایسنا گفت: «با توجه به این که امکان پرواز بالگرد وجود نداشت، تصمیم گرفته شد که به روش‌های دیگر پیکرها را منتقل کنند و در حال حاضر از مسیر سی‌سخت و پادنا در حال برگشت به پایین هستند و احتمالا تا یکی دو ساعت دیگر به کمپ‌هایی که زده شده برسند و اجساد را تحویل عوامل پزشکی قانونی بدهند.»

صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده است که به گفته اسماعیل نجار «افرادی که در حال برگشت هستند پیکرها و بخش‌هایی از هواپیما که جمع‌آوری شده را با کوله به پایین منتقل می‌کنند».

به گفته آقای مهرعلیزاده، تا ظهر روز چهارشنبه «۳۲ پیکر پیدا شده» است.

خبرگزاری ایسنا همچنین به نقل از مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که «احتمال موکول شدن عملیات انتقال اجساد سانحه هوایی به روزهای بعد وجود دارد.»

در همین حال خبرگزاری مهر روز چهارشنبه به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد که حسن روحانی، رئیس جمهور، از وزیر کار خواسته است که در جلسه امروز کمیسیون عمران حاضر نشود.

شهرام کوسه غراوی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران، در این باره گفت: «آقای ربیعی وزیر کار (به عنوان متولی هواپیمایی آسمان) به‌رغم دعوت کمیسیون، به دلیل دستور رئیس جمهور مبنی بر این که فقط آقای آخوندی [وزیر راه] در این خصوص صحبت کند، در این جلسه حضور نیافت.»

به گفته این نماینده مجلس، «در جلسه قرار بود علل سقوط هواپیما بررسی شود، اما تا زمانی که جعبه سیاه هواپیما پیدا نشود، نمی‌توان درباره علل و عوامل حادثه صحبت کرد.»

طبق گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، هواپیمای سانحه‌دیده از بیش از ۲۳ سال پیش در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان بود و در مجموع ۲۵ سال عمر داشت.

این هواپیما در سال ۹۲ نیز دچار مشکل فنی شده بود، اما حجت‌الله فولاد، خلبانی که هواپیمای سقوط کرده را هدایت می‌کرد، توانسته بود آن را به زمین بنشاند.

XS
SM
MD
LG