لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

لاشه هواپیمای پرواز تهران- یاسوج و «۴۵ جسد» پیدا شد


بخشی از لاشه هواپیمای سقوط‌کرده مسیر تهران-یاسوج
بخشی از لاشه هواپیمای سقوط‌کرده مسیر تهران-یاسوج

پس از دو روز جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سخنگوی سپاه پاسداران خبر دادند که لاشه این هواپیما صبح روز سه‌شنبه، یکم اسفند، پیدا شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، اعلام کرد که بالگردهای این نهاد ساعت ۹ و نیم صبح روز سه‌شنبه لاشه هواپیمای تهران، یاسوج را پیدا کرده‌اند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سه‌شنبه شب گفت: تاکنون ۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای «تهران ـ یاسوج» کشف شده است.

جلال پوران‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه «برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست»، افزود: «اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند».

یکی از اولین کوهنوردانی که به محل سقوط هواپیما رسیده است نیز گفته است: «هواپیما متلاشی شده و بسیاری از اجساد قابل شناسایی نیستند».

هواپیمای مسافربری «ای‌تی‌آر ۷۲» شرکت هواپیمایی آسمان که روز یکشنبه ۲۹ بهمن، از تهران عازم یاسوج بود، از رادار ناپدید شد و سپس اعلام شد در کوهی در نزدیکی شهر سمیرم اصفهان سقوط کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، هواپیما حامل ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو خلبان و دو تن از مأموران امنیت پرواز بوده‌است. شرکت هواپیمایی آسمان می‌گوید تمامی سرنشینان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته آقای رمضان شریف، در تصاویر گرفته شده توسط بالگردها، آرم هواپیما هم به خوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط این هواپیما قطعی است.

در همین حال مجتبی فدا، جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان، گفت که این هواپیما به کوه «پازن پیر» برخورد کرده‌است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، نیز گفت که محل لاشه این هواپیما در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه «نوقل» در شهرستان سمیرم در استان اصفهان پیدا شده‌است.

وی اعلام کرد که پس از بهتر شدن وضعیت آب‌وهوا، امدادگران و نیروهای دیگر نهادها به این منطقه اعزام خواهند شد.

روز دوشنبه نیز جعفر گوهرگانی، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفته بود که یکی از پهپادها، محدوده جدید احتمالی سقوط این هواپیما را در ارتفاعات نزدیک به منطقه «پازن پیر» در شهرستان سمیرم شناسایی کرده‌است.

رشته‌کوه دنا، جایی که هواپیما از صفحه رادار ناپدید شد، مجموعاً ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر طول دارد و ارتفاع بیش از ۴۰ قله این رشته‌کوه بیش از چهار هزار متر است.

بر اساس گزارش‌ها، به دلیل بدی آب و هوا در روزهای یکشنبه و دوشنبه جست‌وجوی لاشه این هواپیما به سختی ممکن بود و هلی‌کوپترها پس از مدتی جست‌وجو به دلیل شرایط نامناسب هوا مجبور به بازگشت می‌شدند.

در همین حال روابط عمومی ارتش ایران روز دوشنبه گزارش داده بود که محل سقوط هواپیمای شرکت آسمان، از طریق مقامات نظامی روسیه و دفتر وابسته نظامی ارتش، در اختیار نماینده ستاد بحران کشور قرار گرفته‌است.

همچنین به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ولادیمیر پوچکوف، وزیر حوادث غیرمترقبهٔ روسیه، گفت: «ایران در این شرایط اضطراری، از روسیه برای تعیین مختصات مکان سقوط هواپیمای ATR درخواست کمک کرد».

به گفته آقای پوچکوف، «روسیه مختصات مکان احتمالی سقوط این هواپیما را از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای ایران فرستاده‌است و آمادگی خود را برای کمک به ایران اعلام داشته‌است».

علاوه بر بالگردها و پهپادها تیم‌های جست‌وجوی زمینی نیز برای یافتن لاشه هواپیما عازم ارتفاعات این منطقه شده بودند.

در همین حال مهدی نصر اصفهانی، رئیس هیئت کوهنوردی استان اصفهان، اعلام کرده بود که ۸۰ کوهنورد یخ و برف نورد در عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما حضور دارند.

هواپیمای سانحه‌دیده هواپیمایی آسمان از نوع ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۰ بوده‌است. هواپیمای ای‌تی‌آر، برای بردهای کوتاه استفاده می‌شود و دارای موتورهای ملخی است.

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید هواپیمای سانحه‌دیده از بیش از ۲۳ سال پیش در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان بود و در مجموع ۲۵ سال عمر داشت.

گزارش شده‌است که هواپیما در سال ۹۲ نیز دچار مشکل فنی شده بود، اما حجت‌الله فولاد، خلبانی که هواپیمای سقوط کرده را هدایت می‌کرد، توانسته بود آن را به زمین بنشاند.

XS
SM
MD
LG