لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

رویترز: انتظار می‌رود آمریکا سیروس عسگری را آزاد کند


سیروس عسگری (عکس از آرشیو)
سیروس عسگری (عکس از آرشیو)

یک دیپلمات ایرانی و یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، انتظار می‌رود ایالات متحده سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده، را به محض دریافت مجوز سلامت راهی ایران کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این احتمال وجود دارد آزادی سیروس عسگری بخشی از مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا باشد. منابع مطلع ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند تهران آماده است که در چنین مبادله‌ای مشارکت کند.

ابوالفضل مهرآبادی، معاون بخش حافظ منافع تهران در سفارت پاکستان در واشینگتن به رویترز گفت، سیروس عسگری، ۵۹ ساله، که از ۱۰ روز پیش به ویروس کرونا مبتلا شده است هم اکنون در بخش مهاجرت آمریکا تحت درمان قرار دارد و منتظر دریافت مجوز سلامت خود است.

ابوالفضل مهرآبادی در ادامه اظهار داشت، در حال کار و همکاری با اداره مهاجرت آمریکا هستیم تا در اسرع وقت او را به ایران بفرستیم.

یک سخنگوی اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده از ارائه هرگونه جدول زمانی برای آزادی سیروس عسگری خودداری کرد٬ ولی تأیید کرد که این اداره منتظر است وقتی آقای عسگری از نظر پزشکی مجوز لازم برای سفر را دریافت کند، امکان بازگشت او به ایران فراهم خواهد شد.

این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفته است، به دنبال شیوع ویروس کرونا بسیار از پروازهای غیر مستقیم به ایران لغو شدند و اکنون این اداره منتظر است تا این پروازها از سرگرفته شود.

وی اضافه کرده است: نتیجه تست کرونای سیروس عسگری مثبت بوده است و او هم اکنون در قرنطینه تحت درمان قرار دارد.

به گزارش رویترز، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا در ماه نوامبر پارسال در ایالت اوهایو سیروس عسگری، استاد مهندسی مواد، را از اتهام سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌های علیه ایران تبرئه کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در فروردین ماه سال جاری خواستار آزادی سیروس عسگری در آمریکا شد و ایالات متحده را متهم کرد که «چند دانشمند ایرانی» را «گروگان گرفته» است.

سه مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند که مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن در جریان است. طبق این گزارش مایکل وایت، که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد یکی از افراد احتمالی است که مبادله خواهد شد. مایکل وایت، شهروند آمریکایی اخیر از زندان مشهد به طور موقت آزاد شده و در اختیار سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

مایکل وایت دو سال پیش بازداشت شد و به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

در همین زمینه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که ایران پیشنهاد مبادله زندانیان با اروپا را مطرح کرده و درباره آمریکا نیز این پیشنهاد همچنان روی میز است.

در فروردین ماه نیز رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران و جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی، که در فرانسه زندانی بود همزمان آزاد شدند.

ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، شنبه ۱۶ آذرماه ۹۸ با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود، با یکدیگر مبادله شدند.

پس از آزادی دو شهروند استرالیایی زندانی در ایران و آزادی یک ایرانی در استرالیا گمانه‌زنی‌هایی درباره مبادله این افراد مطرح شد.

منابع رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG