لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

موسوی: پیشنهاد مبادله زندانیان با آمریکا و اروپا را اعلام کرده‌ایم


 عباس موسوی بدون ذکر نام گفت که ایران درباره برخی از زندانیان پیشنهاد مبادله داده است.
عباس موسوی بدون ذکر نام گفت که ایران درباره برخی از زندانیان پیشنهاد مبادله داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که ایران پیشنهاد مبادله زندانیان با اروپا را مطرح کرده و درباره آمریکا نیز این پیشنهاد همچنان روی میز است.

عباس موسوی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، در نشست خبری خود گفت که وزارت خارجه پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در اروپا، آمریکا و دیگر کشورها بوده است.

آقای موسوی همچنین بدون ذکر نام گفت: «حتی در خصوص برخی افراد پیشنهاد تبادل داده بودیم که امیدواریم انجام شود.... اگر امکان تبادل باشد این آمادگی از سوی ما اعلام شده است.»

وی اضافه کرد: « این آمادگی را اعلام کردیم و هم رسما اعلام و هم از طریق پیغام‌ها به آنها اعلام کردیم و حتی در خصوص برخی افراد پیشنهاد تبادل داده بودیم که برخی انجام شد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۹ مهر ۹۸ خبر داده بود که جمهوری اسلامی فهرستی را برای مبادله زندانیان با آمریکا به دولت این کشور ارائه کرده است.

در فروردین ماه نیز رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران و جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی، که در فرانسه زندانی بود همزمان آزاد شدند.

ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به ده سال زندان محکوم شده بود، شنبه ۱۶ آذرماه ۹۸ با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود، با یکدیگر مبادله شدند.

پس از آزادی دو شهروند استرالیایی زندانی در ایران و آزادی یک ایرانی در استرالیا گمانه‌زنی‌هایی درباره مبادله این افراد مطرح شد.

کایلی مور گیلبرت، دیگر شهروند استرالیایی، همچنان در ایران زندانی است.

در دی‌ماه ۹۴ نیز همزمان با اجرایی شدن برجام ایران چند شهروند آمریکایی، شامل جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، را آزاد کرد و در قبال آن، آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور موافقت کرد.

مقام‌های آمریکایی در سال‌های اخیر بارها از ایران خواسته‌اند شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

سیامک نمازی، باقر نمازی و مایکل وایت از جمله شهروندان آمریکایی هستند که به اتهامات گوناگون همچنان در ایران زندانی‌اند یا به رغم آزادی از زندان حق خروج از ایران را ندارند.

در مورد رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا، نیز که از ۱۲ سال پیش در کیش ناپدید شده، آمریکا می‌گوید وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

شماری از شهروندان ایران نیز در آمریکا و اروپا به اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران یا انجام اقدامات تروریستی زندانی هستند.

از جمله اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی در آلمان، در ۱۰ تیر ۱۳۹۷ در پیوند با تحقیقات مشترک در آلمان، بلژیک و فرانسه درباره پرونده توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شد.

پیگیری وضعیت سیروس عسگری

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت تهران بدلایل انسان دوستانه پیش از شیوع کرونا به واشینگتن پیشنهاد تبادل زندانیان را داده بود که از این کشور پاسخی نگرفته‌است.

عباس موسوی روز دوشنبه همچنین با اشاره به تلاش‌های ایران برای آزادی سیروس عسگری، مهندس متالورژیِ زندانی در آمریکا، گفت این پیشنهاد تهران همچنان روی میز است.

به گفته آقای موسوی قرار است مجدداً از سیروس عسگری تست کرونا گرفته شود و اگر جواب منفی باشد مقدمات بازگشت او به ایران برقرار است.

سیروس عسگری ماه گذشته در تماس با روزنامه گاردین از ابتلای خود به ویروس کرونا در زندان لوئیزیانا خبر داده بود.

سیروس عسگری، ۵۹ ساله و دارای مدرک مهندسی مواد و متالورژی، پیش از این به سرقت اسرار تجاری متهم شده بود اما اینک به دلیل باطل شدن روادیدش همچنان در زندان بسر می‌برد.

XS
SM
MD
LG