لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

افزایش نگرانی‌ها در مورد زندانيان دو تابعیتی در ايران در پی کشته شدن قاسم سلیمانی


باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی دو زندانی ایرانی - آمریکایی هستند که سال‌هاست در زندان‌های ایران به سر می‌برند.
باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی دو زندانی ایرانی - آمریکایی هستند که سال‌هاست در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و یک ماه پس از آزادی یکی از زندانیان آمریکایی در ایران نگرانی در مورد سرنوشت بقیه زندانیان آمریکایی در ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آزادی زندانیان آمریکایی در خارج از این کشور یکی از اولویت‌های دولت دونالد ترامپ بوده ولی با توجه به تشدید تنش و احتمال درگیری نظامی بین دو کشور امید به آزادی سایر آمریکایی‌ها در ایران به شدت کاهش یافته است.

جوان وایت، مادر مایکل وایت پرسنل سابق نیروی دریایی آمریکا که از ماه ژوئیه و هنگام سفر به ایران برای دیدار دوست دخترش بازداشت شده است، گفت: «او قبلا هم امن نبود ولی اکنون در وضعیت ناامن‌تری است. نمی‌دانم اگر کسی بخواهد تلافی کند چه خواهد شد».

ایران تهدید کرده است که از کشته شدن قاسم سلیمانی انتقام خواهد گرفت و اجرای برخی دیگر از تعهدات خود در قبال برجام را متوقف کرده است.

دولت آمریکا گفته است هدف عملیات کشتن قاسم سلیمانی جلوگیری از یک حمله دیگر به اهداف و سربازان آمریکایی بوده است.

دولت دونالد ترامپ ضمن تاکید بر تلاش برای آزادی سایر زندانیان آمریکایی در ایران اعلام کرده است که برای واکنش به حملات ایران آمادگی دارد.

قبل از وقوع تنش روزهای اخیر، که شدیدترین تنش بین دو کشور طی چهار دهه اخیر است، در یک گشایش دیپلماتیک کم‌سابقه ژیائو ونگ، دانشجوی آمريکايی چينی‌تبار، با مسعود سلیمانی، استاد پژوهشگر ایرانی که در آمریکا زندانی بود مبادله شدند.

تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران هنوز ادامه دارد ولی مبادله این دو زندانی نشان داد که حکومت ایران ممکن است از سایر زندانیان آمریکایی به عنوان امتیازی در مذاکرات آتی خود با دولت آمریکا استفاده کند.

چند هفته قبل از این تبادل ایران در گزارشی به سازمان ملل متحد اذعان کرد که در مورد رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که از سال ۲۰۰۷ در آن کشور مفقود شده، پرونده «فرد مفقود» تشکیل داده است.

یکی از دختران آقای لوینستون در آن زمان به خبرگزاری‌ها گفت به نظر او این خبر نشان می‌دهد که پدرش در اسارت ایران است و حکومت ایران می‌داند او کجاست.

دو زندانی ایرانی- آمریکایی دیگر، باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی هستند. سیامک نمازی بیش از چهار سال پیش در ایران بازداشت شد و پدرش که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود نیز یک سال بعد دستگیر شد. بابک پسر دیگر باقر نمازی که در دوبی زندگی می‌کند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در دوره‌های تشنج‌زدایی من به آزادی پدر و برادرم امیدوارتر هستم».

او افزود که در این مدت طولانی و با وجود همه تنش‌ها در مناسبات دو کشور تلاش کرده است که امیدواری خود را حفظ کند و یکی از پیام‌های دونالد ترامپ که در آن گفته بود «ایران در هیچ جنگی پیروز نشده ولی در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده» است به او امیدواری می‌دهد که دو کشور ممکن است تنش‌ها را کاهش داده و یا حتی در اقدامات بشردوستانه زمینه آزادی زندانیان را فراهم کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمريکا، که حدود یک‌ماه پیش گفت آزادی ژیائو وانگ ممکن است راه مذاکره بین دو کشور برای آزادی سایر زندانیان را بگشاید روز یکشنبه گفت: «ما به اقدامات خود برای آزادی همه زندانیان آمریکایی، از جمله آنهایی که در رژیم دیکتاتوری و مذهبی ایران زندانی هستند ادامه خواهیم داد. ما این ماموریت را هیچ‌گاه رها نخواهیم کرد».

جوان وایت، مادر مایکل وایت، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: به شدت در مورد وضعیت پسرش که به جرم توهین به رهبر ایران زندانی شده نگران است.

او به بیماری سرطان مبتلاست و در تماس‌های اخیر به مادرش گفته است که در زندان به او غذای کافی نمی‌دهند.

خانم وایت افزود پسرش همواره طرفدار دونالد ترامپ بوده ولی خود او به ادعای دولت آمریکا که اعلام کرده قاسم سلیمانی هنگام کشته شدن در حال طراحی یک حمله به اهداف آمریکایی بوده است، اطمینان ندارد.

خانم وایت گفت: «او (دونالد ترامپ) باید به این موضوع پاسخ دهد. مطمئن هستم که او مجبور خواهد شد پاسخ دهد».

XS
SM
MD
LG