لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

آمادگی وزیر خارجه و سخنگوی دولت ایران برای مبادله «همه» زندانیان با آمریکا


روز شنبه ۱۶ آذرماه، ژیائو وانگ با مسعود سلیمانی مبادله شد
روز شنبه ۱۶ آذرماه، ژیائو وانگ با مسعود سلیمانی مبادله شد

وزیر خارجه و سخنگوی دولت ایران برای تبادل همه زندانیان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه، ۱۸ آذر، در توئیتر خود نوشت: «حال که گروگان خود را این هفته پس گرفتیم کاملاً آماده مبادله جامع زندانیان هستیم. توپ الان در زمین آمریکا است.»

پیش از سخنان آقای ظریف، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود که آمریکا مایل به ادامه گفت‌وگوها برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران است.

روز شنبه ۱۶ آذرماه، ژیائو وانگ، زندانی آمریکایی در ایران، با مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، که در آمریکا در بازداشت بود، مبادله شد.

در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه، ۱۸ آذر، در یک نشست خبری گفت که پیشنهاد مبادله زندانیان از یک سال پیش از سوی ایران و در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل از طرف ایران مطرح شده اما آمریکا با آن مخالفت کرده بود.

به گفته آقای ربیعی، حدود سه ماه پیش و پس از پیام یکی از مقامات سابق آمریکا این مبادله انجام شده است.

وی به نام این مقام سابق اشاره نکرده است. نشریه نیویورکر اما گزارش داده است که جیم اسلتری، نماینده سابق کنگره و بیل ریچاردسون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، در این میان واسطه مذاکره با مقامات ایرانی درباره مبادله زندانیان بوده‌اند.

سخنگوی دولت ایران همچنین گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده همه زندانیان ایرانی در مقابل همه زندانیان آمریکایی آزاد شوند.

وی اضافه کرد: «اصل ما همه در مقابل همه بود. هنوز براساس همین اصل اصرار داریم. به هر حال ما پذیرفتیم که در مقابل سلیمانی تبادلی را انجام بدهیم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده از آزادی ژیائو وانگ در قبال مسعول سلیمانی استقبال کرده و خطاب به تهران گفته است: «دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم».

آقای ترامپ در همان روز در جریان سخنرانی در نشست ملی «شورای اسرائیلی آمریکایی‌ (آی‌ای‌سی)» حکومت ایران را «حامی تروریسم» و «دیکتاتوری ستمگر» توصیف کرد و گفت دولت او در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده است.

XS
SM
MD
LG