لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

ظریف: بریتانیا پیشنهاد مبادله زاغری در قبال ۴۰۰ میلیون پوند را داده بود


جرمی هانت تقریبا یک سال پیش به ایران سفر کرد
جرمی هانت تقریبا یک سال پیش به ایران سفر کرد

وزیر خارجه ایران می‌گوید بریتانیا در ازای آزادی نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی که از فروردین ۹۵ در ایران زندانی است، پیشنهاد داده بود که ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، وی گفت این پیشنهاد برای اولین بار توسط فیلیپ هاموند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، قبل از آن که وی در ژوئیه ۲۰۱۶ این مقام را ترک کند مطرح شد.

بریتانیا ۴۰ سال است که ۴۰۰ میلیون پوند پول پیش‌پرداخت ایران را که قبل از انقلاب برای خرید تانک‌های چیفتن تحویل گرفته بود، ضبط کرده است.

ظریف گفته است در قبال این پیشنهاد وی آماده بوده در دادگاه برای آزادی نازنین زاغری استدلال کند.

به گفته وی، این پیشنهاد تا روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان وزیر خارجه بریتانیا (وی اکنون نخست‌ وزیر این کشور است) روی میز بوده، اما وقتی جرمی هانت سکان دستگاه دیپلماسی بریتانیا را در دست گرفت، به وی گفته است این کار «باج‌خواهی» است.

ظریف می‌گوید در جواب هانت گفته است «این چیزی نیست که من آغاز کرده باشم، بلکه هاموند شروع کرده بود».

به گفته وزیر خارجه ایران، جرمی هانت به این دلیل در برابر این موضوع موضعی سخت گرفت که در صدد تصاحب پست نخست ‌وزیری بریتانیا بود.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، در فروردین ۱۳۹۵، زمانی که همراه دختر خردسالش به ایران سفر کرده بود بازداشت و به «تلاش برای براندازی» حکومت ایران و «جاسوسی» متهم شد؛ اتهام‌هایی که زاغری و وکیلش و همچنین همسر او ریچارد رتکلیف و دولت بریتانیا به‌تاکید رد کرده‌اند.

ظریف می‌گوید در قبال شهروندان ایرانی نمی‌تواند در دادگاه مداخله کند. خانم زاغری اگرچه شهروندی بریتانیا و ایران را همزمان دارد، اما جمهوری اسلامی دوتابعیتی را قبول نمی‌کند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید زمانی که پای معامله‌ای برای یک شهروند خارجی در میان باشد، می‌تواند در دادگاه استدلال کند و راهی برای مداخله وی در روند پرونده قضایی باز می‌شود.

وی گفته است با وزیر خارجه کنونی بریتانیا، دومینیک راب نیز اخیرا در رابطه با این موضوع صحبت کرده، اما تفاهمی حاصل نشده است: «وی موضوع را دوباره مطرح کرد و من گفتم متاسفانه این موضوعی است که قبلا بریتانیا مطرح کرده بود، اما عمل نکرد. وی اظهاراتی کرد و من رد کردم و سپس خداحافظی کردیم.»

اما ریچارد رتکلیف همسر بریتانیایی خانم زاغری می‌گوید طی سه سال و نیمی که نازنین در حبس بوده، «پیام‌های خصوصی زیادی از مقامات ایران درباره ارتباط بازداشت وی و بدهی دیرین بریتانیا به ایران به آنها داده شده است».

وی گفته است خوشحال است که بالاخره وزیر خارجه ایران این موضوع را به صراحت روشن کرده است.

وی قبلا نسبت به وضعیت سلامتی روانی همسرش و شرایط بازداشت اظهار نگرانی کرده و هشدار داده بود.

خانم زاغری در خردادماه سال جاری در اعتراض به «ادامه بازداشت ناعادلانه» خود دوباره دست به اعتصاب زده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفته است از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، درباره احتمال تبادل زندانیان میان دو کشور مذاکره کرده، اما این مذاکرات به بن‌بست خورده است.

وی گفت از طریق سوئیس، اسامی زندانیانی که می‌خواهیم مبادله شود را اعلام کرده‌ایم.

منابع: روزنامه گاردین، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG