لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

تمجید بشار اسد از «سلاح‌های ساخت شوروی»


در حالی که آمریکا، بریتانیا و فرانسه حملات بامداد شنبه به اهدافی در سوریه را موفقیت‌آمیز خوانده‌اند، بشار اسد از «برتری سلاح‌های روسی» در مقابله با موشک‌های شلیک‌شده در جریان این حملات تمجید کرده است.

در واکنش به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر دوما که هفته گذشته روی داد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه بامداد یکشنبه به اهدافی در خاک سوریه حمله کردند و به گفته مقام‌های هر سه کشور، حمله به این اهداف که زرادخانه و مراکز تحقیقاتی مربوط به سلاح‌های شیمیایی بودند با «موفقیت کامل انجام شد».

در این زمینه دونالد ترامپ هم که روز شنبه در توئیتی عملیات موشکی در سوریه به موفقیت‌آمیز توصیف کرده بود، روز یکشنبه در توئیت دیگری از این موضوع دفاع کرد و تأکید کرد که این عملیات به خوبی و با دقت بالا انجام شده است.

با این حال خبرگزاری‌های روسیه گزارش داده‌اند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز یکشنبه در دیدار با هیئت پارلمانی روسیه که به دمشق سفر کرده‌اند، عملیات سه کشور غربی را «تجاوز» خوانده و از «برتری سلاح‌های روسی» در مقابله با حملات اخیر نیز تعریف کرده است.

خبرگزاری‌های ایتارتاس و اینترفکس از قول چند عضو پارلمان روسیه که در این دیدار حضور داشتند نقل کرده‌اند که بشار اسد با انتقاد از فیلم‌های آمریکایی که سلاح‌های ساخت روسیه را «عقب‌مانده نشان می‌دهند» گفته است که کشورش در رویارویی با حملات بامداد شنبه از «موشک‌های ساخت دهه ۱۹۷۰ شوروی» استفاده کرد و این سلاح‌ها «برتری‌شان بر متجاوزان را نشان دادند».

به گزارش رویترز، یک روز پیش از این دیدار، یک مقام نظامی ارشد روسیه ادعا کرده بود «دفاع هوایی سوریه که عمدتا شامل تجهیزاتی ساخته‌شده در دوران شوری سابق است موفق شد ۷۱ موشک از ۱۰۵ موشک آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی را رهگیری و منهدم کند».

اما وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرده است در حمله به سه هدف در اطراف دمشق و حمص مجموعاً ۱۰۵ موشک شلیک شد و نتیجه‌ای «دقیق، قاطع و مؤثر» را رقم زد که «برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را سال‌ها به عقب برد».

به گفته ژنرال کنث مک‌کنزی، از فرماندهان ارشد پنتاگون، در حملات بامداد شنبه سامانه ضدموشک روسیه بدون واکنش ماند و پدافند هوایی سوریه نیز با اینکه نتوانست هیچ موشکی را رهگیری و منهدم کند اما «عمداً پس از پایان عملیات، ۴۰ موشک ضدهوایی شلیک کرد».

همچنین بنابر بیانیه کاخ سفید، رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی که شامگاه شنبه انجام شد، تأکید کردند که حملات بامداد شنبه به اهدافی در خاک سوریه برای جلوگیری از تکرار کاربرد استفاده از تسلیحات شیمیایی «ضروری بوده و با موفقیت انجام شده است».

از سوی دیگر خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سرگئی ژلزنیاک، عضو پارلمان روسیه، گزارش داده که بشار اسد در دیدار روز یکشنبه‌اش حاضر نشد درباره خواسته آمریکا از دولت سوریه مبنی بر اعلام کامل زرادخانه شیمیایی‌اش اظهار نظری بکند.

یک روز پیشتر هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفته بود دولت سوریه باید تمامی ذخایر شیمایی در تمامی برنامه‌هایش را اعلام کند «و اگر چنین کاری بکند ما نیز خواهیم توانست در فرایند [مذاکرات صلح در] ژنو به آنها کمک کنیم».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایتارتاس، اینترفکس و رادیو فردا ؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG