لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

موج تازه حملات هوایی روسیه در پی توافق ارسال تانک به اوکراین؛ انهدام «۲۴ پهپاد» ساخت ایران


حمله هوایی ارتش روسیه به مناطق غیرنظامی در منطقه دونتسک
حمله هوایی ارتش روسیه به مناطق غیرنظامی در منطقه دونتسک

موج جدید حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در پی توافق فرانسه، آلمان و آمریکا برای ارسال تانک به این کشور منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۱ شهروند اوکراینی در روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه شد.

نیروی هوایی اوکراین همچنین اعلام کرد که در جریان حملات یاد شده، کلیه ۲۴ پهپاد ساخت ایران را که توسط ارتش روسیه برای هدف قرار دادن مناطق جنوب کشور به کار رفته بود، رهگیری و منهدم شده است.

ارتش اوکراین نیز از رهگیری و سرنگونی ۴۷ موشک از ۵۵ موشک پرتاب شده توسط روسیه خبر داد.

بنابر اورژانس اوکراین، در حملات روزی جاری ۱۱ شهروند این کشور کشته و به همین تعداد نیز زخمی شده است.

حملات گسترده هوایی روسیه در پی هشدار کرملین درباره تحویل تانک‌های سنگین و پیشرفته فرانسه، آلمان و آمریکا به اوکراین و اتهام «مداخله مستقیم کشورهای غربی در مناقشه اوکراین» صورت گرفت. فرانسه این اتهام کرملین را رد کرده و گفته است نه این کشور و نه هیچ یک از کشورهای متحد آن در حال جنگ با روسیه نیستند.

طی چهار ماه گذشته، از زمانی که ارتش اوکراین عملیات گسترده نظامی و بازپس‌گیری مناطق اشغالی را آغاز کرده، ارتش روسیه در مقابل اقدام به حملات گسترده و مداوم هوایی به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تاسیسات انرژی و مناطق مسکونی اوکراین کرده است.

بر پایه گزارش اوکراین و کشورهای غربی، در این حملات از صدها پهپاد انتحاری ساخت ایران نیز استفاده شده است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در چند ماه آینده ۳۱ فروند تانک پیشرفته «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین خواهد داد.

صدراعظم آلمان نیز هم‌زمان از ارسال ۱۴ تانک « لئوپارد ۲» به اوکراین خبر داد و رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد این کشور برای اوکراین تانک ارسال خواهد کرد. آلمان روز چهارشنبه روسیه را به تلاش برای «اخلال سیستماتیک در سیستم انرژی اوکراین» متهم کرده بود.

اگرچه کشورهای غربی تجهیزات توپخانه‌ای و سامانه‌های دفاع ضد موشکی را به اوکراین ارسال کرده‌اند، اما انتظار می‌رفت ارسال تانک در کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد.

با وجود این، تصمیم اوکراین برای عقب راندن ارتش روسیه از شرق و جنوب کشور، متحدان آن را برای ارسال تانک به اوکراین مصمم کرده است.

XS
SM
MD
LG