لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

کناره‌‌گیری رئیس پلیس آتلانتا در پی وقایع منتهی به کشته‌شدن یک شهروند سیاهپوست


آتلانتا پس از کشته‌شدن جورج فلوید و اعتراضات هفته‌های اخیر بارها صحنه اعتراضات و ناآرامی شده بود
آتلانتا پس از کشته‌شدن جورج فلوید و اعتراضات هفته‌های اخیر بارها صحنه اعتراضات و ناآرامی شده بود

رئیس پلیس شهر آتلانتا در ایالات متحده پس از کشته‌شدن یک شهروند سیاهپوست در پارکینگ یک رستوران و تظاهراتی که در پی آن رخ داد، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

کیشا لین باتمز، شهردار آتلانتا، ۲۴ خرداد ماه اعلام کرد او کناره‌گیری اریکا شیلدز، رئیس پلیس شهر را، پس از وقایع مربوط به کشته‌شدن رایشارد بروکس، ۲۷ ساله، پذیرفته است.

خانم باتمز گفته به اعتقاد او استفاده از نیروی مرگبار در جریان برخورد با رایشارد بروکس قابل توجیه نیست و به همین خاطر خواستار پایان خدمت افسر پلیس مربوطه در اسرع وقت شده است.

وکیل خانواده بروکس نیز گفته مامور پلیسی که به این شهروند شلیک کرده باید با اتهام «استفاده بی‌دلیل از نیروی مرگبار، که برابر است با قتل عمد» روبه‌رو شود.

کشته‌شدن آقای بروکس پس از هفته‌ها اعتراضات در ایالات متحده و دیگر شهرهای جهان پس از کشته‌شدت جورج فلوید، و در پیوند با اتهام‌ها علیه پلیس در به‌کارگیری خشونت علیه اقلیت‌ها و گروه‌های تباری، صورت می‌گیرد.

جورج فلوید، شهروند سیاهپوست، هنگام بازداشت توسط چهار مامور پلیس در مینیاپولیس، جان خود را به‌دلیل خفگی ناشی از فشار ممتد زانوی یک مامور پلیس بر گردنش از دست داد.

آتلانتا البته پیش‌تر نیز صحنه اعتراضات مربوط به کشته‌شدن جورج فلوید شده بود و حتی پلیس در مواردی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده بود. به نظر می‌رسد اما اعتراضات در این شهر همچنان ادامه پیدا کند.

اداره تحقیقات ایالت جورجیا گفته در مورد کشته‌شدن بروکس پرونده تحقیقاتی گشوده است.

در روز ۲۳ خرداد ماه پلیس آتلانتا مطلع شده بود که رایشارد بروکس در خودروی خود، در صف خودروهای دیگر برای دریافت غذای حاضری از یک رستوران، خوابش برده است.

بنا بر گزارش‌ها پلیس اقدام به گرفتن تست الکل از بروکس کرده و زمانی‌که قصد بازداشت او را داشته این شهروند فرار کرده‌است.

در ویدئوهای گرفته‌شده توسط دوربینی در محل و یکی از شاهدان، بروکس در تقلا با دو مامور پلیس روی زمین دیده می‌شود. سپس بروکس تپانچه برقی (تیزر، ابزار شوک برقی) یکی از پلیس‌ها را می‌گیرد و از دست آن‌ها فرار می‌کند. یکی از پلیس‌ها به او از تپانچه برقی خود شلیک می‌کند. ماموران سپس دنبال او می‌دوند. صدای تیراندازی از سلاح گرم شنیده می‌شود. رایشارد بروکس روی زمین می‌افتد.

مدیر اداره تحقیقات جورجیا گفته ویدئو نشان می‌دهد که ظاهرا رایشارد بروکس تپانچه برقی یکی از نیروهای پلیس را در زمان فرار از دست او گرفته بود.

به گفته این اداره «در پی آن یک افسر پلیس آتلانتا اسلحه خود را از جلد در می‌آورد، شلیک می‌کند، آقای بروکس در پارکینگ هدف قرار می‌گیرد و به زمین می‌افتد».

رایشار بروکس پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

منابع: اسوشیتدپرس، فاکس آتلانتا، رویترز
XS
SM
MD
LG