لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

کشته شدن یک عضو دیگر سپاه در درگیری با گروه‌های مخالف کُرد در کردستان


در ادامه درگیری سپاه پاسداران با گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی در غرب کشور، دست کم یک عضو این نهاد نظامی شامگاه جمعه ۲۶ خرداد کشته شده است.

خبرگزای فارس وابسته به سپاه روز شنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که شامگاه جمعه یک درگیری بین نیروهای سپاه و یکی از گروه‌های کُرد در محدوده روستاهای «دره‌تفی» و «سردوش» در حاشیه غربی دریاچه زریوار مریوان رخ داده و در جریان آن «رزگار تبیره» که از او با عنوان یکی از «نیروهای بومی سپاه مریوان» نام برده شده، کشته شده است.

در این گزارش به نام این گروه کُرد اشاره نشده است اما برخی منابع خبری به نقل از رئیس بسیج رسانه کردستان از «پژاک» به‌عنوان طرف درگیر با سپاه در شامگاه جمعه نام برده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو ۲۳ خرداد نیز از کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در جریان درگیری با پژاک، شاخه نظامی حزب حیات آزاد کردستان، در منطقه کوسالان سروآباد خبر داده بود.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ماه‌های گذشته فشارها بر گروه‌ها و فعالان مدنی کُرد افزایش قابل توجهی یافته است.

به گزارش هه‌نگاو در روز جمعه ۲۶ خرداد طی چهار روز دست ‌کم ۱۶۰ شهروند اهل اسلام‌آباد غرب که بیشتر آنها از ساکنان روستای لُر بوده‌اند، توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

این اقدامات پس از کشته شدن دو نیروی سپاه در این منطقه صورت گرفته است.

دو پایگاه خبری کُرد پیشتر اعلام کرده بودند که نیروهای سپاه پاسداران بامداد دوشنبه ۲۲ خرداد با گسیل کردن یک کاروان نظامی به شهرستان سروآباد، در غرب استان کردستان، ارتفاعات این مناطق را «توپ‌باران کرده‌اند».

منابع خبری کُرد، ۱۴ خرداد از «انتقال تسلیحات سنگین و نیمه‌سنگین» به مناطق کردنشین غرب ایران خبر داده بودند.

اواخر اسفند ۱۴۰۱، علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشور، در سفر به عراق یک توافق امنیتی با این کشور برای پایان‌دادن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق امضا کرد.

بر اساس این گزارش‌های غیررسمی در نیمه خرداد، «مهلت» جمهوری اسلامی به مقام‌های اقلیم کردستان عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی «رو به پایان است» و در صورت «عدم رضایت» مقام‌های ایران از اقدامات مقام‌های اقلیم کردستان عراق ممکن است «دور جدیدی از حملات» جمهوری اسلامی علیه این گروه‌های مستقر در شمال عراق انجام شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس، هه‌نگاو و رادیوفردا؛ ف.ع/ ب.ب
XS
SM
MD
LG