لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

حمله انتحاری در قندوز دست‌کم ۱۱ کشته بر جای گذاشت


نیروی امنیتی افغانستان در شهر قندوز
نیروی امنیتی افغانستان در شهر قندوز

در ادامه حملات گسترده طالبان در مرکز ولایت قندوز افغانستان که از بامداد شنبه نهم شهریور آغاز شد، وقوع انفجاری انتحاری در غروب شنبه نیز بیش از ۱۱ کشته برجای گذاشت.

بنابر اطلاعیه وزارت کشور افغانستان، این انفجار انتحاری در ساعت شش عصر شنبه و هنگام مصاحبه فرمانده پلیس ولایت قندوز در میدان مرکزی شهر روی داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار تلفات را دست‌کم ۱۵ کشته و بیش از ۷۵ زخمی گزارش کرده است.

گروه طالبان مسئولیت حملاتی را که از شامگاه جمعه در این ولایت آغاز شده و همچنین انفجار انتحاری روز شنبه را برعهده گرفته است.

پیش از وقوع انفجاری انتحاری عصر شنبه، مقام‌های افغانستان تایید کرده بودند که حملات طالبان در این ولایت به کشته شدن دست‌کم ۳ غیرنظامی منجر شده و از شبه‌نظامیان طاالبان نیز ۳۴ تن کشته شده‌اند.

مقامات امنیتی افغانستان از دفع حملات و عقب‌نشینی مهاجمان خبر داده‌اند اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مدعی شده است که اعضای این گروه موفق به تصرف «چندین ساختمان مهم دولتی» شده‌اند.

قندوز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان و منطقه‌ای استراتژیک در شمال این کشور محسوب می‌شود و حمله بامداد شنبه به این شهر از چندین جهت مختلف صورت گرفت.

قندوز در سال ۲۰۱۵ برای مدتی کوتاه به تصرف طالبان درآمد و از آن زمان تاکنون هدف حملات گاه و بی‌گاه این گروه قرار دارد.

حملات طالبان در ولایت قندوز در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات این گروه با آمریکا همچنان در دوحه ادامه دارد و گزارش شده است دو طرف در آستانه توافق نهایی برای پایان دادن به جنگ افغانستان هستند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در توئیترش نوشت در مذاکرات روز شنبه‌اش با طالبان به موضوع حمله به قندوز نیز پرداخته و به آنها گفته است این‌گونه حملات باید متوقف شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه گفته بود که مذاکرات با طالبان به خوبی پیش می‌رود اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

یکی از خواسته‌های اصلی طالبان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است. هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها سربازان آمریکایی هستند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو آزادی افغانستان؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG