لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

استرالیا: اورشلیم غربی پایتخت اسرائیل است؛ سفارت‌خانه در تل‌آویو می‌ماند


اسکات موریسون پیشتر نیز گفته بود که کانبرا در حال سبک‌وسنگین کردن گزینه انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس است.
اسکات موریسون پیشتر نیز گفته بود که کانبرا در حال سبک‌وسنگین کردن گزینه انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس است.

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرده‌است دولت او اروشلیم غربی را به‌عنوان پایتخت رسمی کشور اسرائیل به‌رسمیت می‌شناسد، اما برخلاف آمریکا که سفارت‌خانه خود را به این شهر منتقل کرد، سفارت‌خانه استرالیا فعلا در تل‌آویو باقی می‌ماند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، ۲۳ آذر ماه در سیدنی به خبرنگاران گفت کشورش «اکنون اورشلیم غربی را، که پارلمان و دیگر نهادها را در خود جای داده، به‌عنوان پایتخت اسرائیل، به رسمیت می‌شناسد».

آقای موریسون افزوده است «ما منتظر هستیم، وقتی شرایط عملی فراهم شود… و پس از دستیابی به راه‌حل نهایی، سفارت خود را به اورشلیم غربی انتقال دهیم».

نخست‌وزیر استرالیا افزوده است کشورش پس از آن‌که طرف‌ها در مناقشه خاورمیانه به نتیجه رسیدند و کشور فلسطین در پیوند با راه‌حل دو ملت-دو کشور برپا شد، بیت‌المقدس شرقی را به‌عنوان پایتخت فلسطین به‌رسمیت خواهد شناخت.

همزمان اعلام شد سفارت‌خانه فعلی استرالیا که در تل‌آویو قرار دارد، در این شهر باقی خواهد ماند. البته این کشور یک دفتر تجاری و دفاعی در اورشلیم برپا خواهد کرد.

آقای موریسون گفته است کشورش نیروی موثری بر برپایی کشور اسرائیل بود و روابط نزدیکی با آن دارد. او افزوده از وقتی برای نخستین بار موضوع را مطرح کرده، «مردم خیلی مایل بودند، بدانند ما در نهایت چه خواهیم گفت».

اسکات موریسون پیشتر نیز گفته بود که کانبرا در حال سبک‌وسنگین کردن گزینه انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس است. آن‌چه البته با اعتراض شماری از کشورهای مسلمان‌نشین روبه‌رو شده است، به‌طوری‌که اندونزی توافق ۱۶ میلیارد دلاری تجارت آزاد با این کشور را به‌حال تعلیق درآورد.

نشریات و رسانه‌های استرالیایی می‌گویند تصمیم تازه دولت آن کشور، به‌معنی تغییر رویکرد و سیاست‌ دهه‌های اخیر کانبرا در مورد دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین است.

نخست‌وزیر اسرائیل خواستار آن شده که تمامی کشورها سفارت‌خانه خود را به اورشلیم انتقال دهند. بنیامین نتانیاهو می‌گوید این شهر «پایتخت جاودان و غیر قابل تقسیم قوم یهود» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۵ آذر ۱۳۹۶، در جریان یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت. ایالات متحده در اردیبهشت ماه امسال سفارت تازه خود در اورشلیم را افتتاح کرد. این اقدام تغییری عمده در سیاست‌های ایالات متحده است. دولت‌های پیشین آمریکا از آغاز ارائه راهکار دو کشور در سال ۲۰۰۲ از سوی جرج بوش، بر لزوم استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل تاکید کرده‌اند.

اسرائیل، که غرب اورشلیم را از زمان استقلال در کنترل خود داشت، در ۱۹۸۰ شرق اورشلیم/بیت‌المقدس را رسما به خاک خود منضم کرد؛ اما اکثر کشورهای جهان تا به حال اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته‌اند.

در پیمان صلح ۱۹۹۳ میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین نیز قرار شده بود که جایگاه نهایی این شهر در مراحل پیشرفته مذاکرات صلح میان دو طرف تعیین شود؛ هرچند روند صلح سال‌هاست که معلق مانده است. دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید جایگزینی برای راه حل ایجاد دو کشور مستقل وجود ندارد.

اسوشیتدپرس، رویترز، نیوز، بنگاه خبررسانی استرالیا|ت
XS
SM
MD
LG