لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

هشدار سازمان اطلاعات استرالیا در مورد «پیامدهای» قطع حمایت این کشور از برجام


اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا

چند روز پس از آنکه اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، احتمال تغییر در سیاست این کشور را مطرح کرد و گفت ممکن است در حمایت این کشور از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بازبینی کند، سازمان جاسوسی استرالیا نسبت به پیامدهای امنیتی این اقدام «هشدار» داده است.

به گزارش رسانه‌های استرالیایی و اسرائیلی، «هشدار» سازمان جاسوسی استرالیا به دولت کانبرا، شامل عواقب انتقال احتمالی سفارت استرالیا به بیت‌المقدس/اورشلیم نیز می‌شود.

اسکات موریسون، که از ۲ شهریور به جای مالکوم ترنبول، از حزب لیبرال، سکان نخست‌وزیری کشورش را در دست دارد، سه‌شنبه ۲۴ مهر گفت که دولت او انجام تغییراتی در سیاست‌های دولت‌های پیشین کانبرا را بررسی می‌کند.

آقای موریسون مشخصا به احتمال بازنگری در حمایت کشورش از برجام اشاره کرد.

وی چند روز پیش از آن نیز گفت که دولتش ممکن است اورشلیم غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد تا بعداً سفارت استرالیا نیز از تل‌آویو به بخش غربی اورشلیم/بیت‌المقدس منتقل شود.

اما به گزارش گاردین استرالیا، سازمان جاسوسی این کشور در نامه‌ای به نخست‌وزیر، بعید ندانسته که قطع حمایت استرالیا از برجام، به حرکات اعتراضی علیه اماکن دیپلماتیک استرالیا در تهران منجر شود و انتقال سفارت به اورشلیم نیز منافع استرالیا را با خطر روبه‌رو کند.

بر اساس این گزارش که پنجشنبه ۲۶ مهر منتشر شده، نامه سازمان جاسوسی استرالیا مهر فوق سری داشته و دوشنبه، یک روز پیش از سخنان آقای موریسون، برای وی ارسال شده بود.

سازمان جاسوسی استرالیا که به اختصار آسیو نامیده می‌شود، در ارزیابی خود بعید ندانسته که تغییر سیاست استرالیا در مورد ایران، با حمله عواملی در تهران به ساختمان سفارت استرالیا به نشانه اعتراض روبه‌رو شود.

نخست‌وزیر استرالیا سه‌شنبه تأیید کرد که موضع او در خصوص احتمال انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به اورشلیم غربی، متأثر از سیاست دولت دونالد ترامپ است که سال گذشته اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و بهار امسال نیز سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کرد.

این گفته وی در صورت تحقق، تغییری چشمگیر در مقایسه با سیاست استرالیا در ۷۰ سال وجود اسرائیل محسوب خواهد شد.

مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر پیشین و جولی بیشاپ، وزیر خارجه پیشین استرالیا گفته بودند که کشورشان سیاست خود را نظر به اقدام آمریکا در مورد بیت‌المقدس/اورشلیم تغییر نخواهد داد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، این هفته در تماس تلفنی با اسکات موریسون، موضع او را تحسین و ابراز امیدواری کرده بود که این تصمیم عملی شود.

اما سازمان جاسوسی استرالیا در نامه هشدار به دولت این کشور ارزیابی کرده که انتقال سفارت به بیت‌المقدس یا رای منفی استرالیا علیه فلسطینیان در سازمان ملل می‌تواند به آشوب و خشونت در غزه و کرانه باختری منجر شود.

این سازمان بعید ندانسته که انتقال سفارت استرالیا به اورشلیم به خشم کشورهای عربی منجر شده و منافع استرالیا را با تهدید روبرو کند.

این ارزیابی به اهمیت مناسبات استرالیا با کشورهای مسلمان غیر عربی، به ویژه اندونزی در همسایگی استرالیا، اشاره کرده‌است. اندونزی بزرگ‌ترین خریدار گندم، گاو و سایر دام‌های زنده از استرالیا است.

سفارتخانه‌های ۱۳ کشور خاورمیانه و آفریقا در استرالیا در روزهای گذشته در بیانیه مشترکی به دولت کانبرا نسبت به «انجام یک خطای مهلک» هشدار داده و نوشته بودند که مناسبات اقتصادی اعراب و کشورهای مسلمان با استرالیا قطع خواهد شد.

به گزارش گاردین استرالیا، رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی، سه‌شنبه در پیامی با پیام‌رسان واتس‌اپ، به ماریس پین، همتای استرالیایی‌اش، ابراز خشم کرد که چرا موضع نخست‌وزیر استرالیا باید درست در روزی بیان شود که ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات فلسطین، در حال دیدار رسمی از اندونزی است، و «عواقب این امر می‌تواند بر مناسبات استرالیا و اندونزی اثرگذار باشد».

پنی وونگ، رهبر حزب اپوزیسیون استرالیا، نیز گفته بود که «سیاست خارجی و منافع ملی مهم‌تر از آن است که با این مدّ به تهدید انداخته شود». اشاره او به «مد» به احتمال زیاد، اثر تصمیم آمریکا در خصوص اورشلیم است.

هنوز دولت استرالیا تصمیم نهایی خود را در مورد بیت‌المقدس/اورشلیم اعلام نکرده‌است.

دولت پاراگوئه در آمریکای لاتین که بهار امسال چند روز بعد از آمریکا سفارت خود را به اورشلیم منتقل کرد، بعد از انتخابات آن کشور و روی کار آمدن دولتی جدید، ۵ هفته پیش سفارتش را به تل‌آویو برگرداند.

تنها کشوری غیر از آمریکا که هنوز در بیت‌المقدس/اورشلیم سفارت دارد، گواتمالا است.

انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم با اعتراض گسترده فلسطینیان روبه‌رو شد که ده‌ها کشته و هزاران زخمی داشت.

در این میان، گاردین استرالیا نگفته‌است که چگونه نامه به‌کلی سری سازمان جاسوسی استرالیا را در اختیار گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG