لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

هویت سومین استرالیایی بازداشت‌شده در ایران مشخص شد


کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن
کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا خبر داد که سومین تبعه زندانی این کشور در ایران کایلی مور گیلبرت، متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، نام دارد.

طبق گزارش‌ها، کایلی مور گیلبرت اواخر سال گذشته میلادی، پاییز ۹۷، در ایران بازداشت شده و در زندان اوین به سر می‌برد. محکومیت او ده سال عنوان شده است.

خانواده خانم مور گیلبرت ضمن تشکر از وزارت خارجه استرالیا و دانشگاه ملبورن اعلام کردند که باور دارند بهترین راه برای بازگرداندن سالم او راه‌های دیپلماتیک است.

خانواده او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده و از رسانه‌ها خواسته‌اند به حریم خصوصی این خانواده احترام بگذارند.

کایلی مور گیلبرت در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده و متخصص خاورمیانه در دانشگاه ملبورن است.

وزارت خارجه استرالیا چند روز پیش تایید کرد که سه تن از شهروندانش بازداشت شده‌اند، اما تنها هویت زوجی به نام مارک فیرکین و جولی کینگ را افشا کرد.

بنا بر برخی گزارش‌ها، این زوج به همراه دوست‌شان در حوالی جاجرود در اطراف تهران از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

خانم کایلی مور گیلبرت نیز همچون جولی کینگ شهروند بریتانیا و استرالیا است، و تحقیقاتی درباره اپوزیسیون شیعه بحرین داشته است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

پیشتر روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته بود که نفر سوم از استرالیایی‌های بازداشتی یک استاد دانشگاه زن است که «سال گذشته به ده سال حبس محکوم شد» و هم‌اکنون در زندان اوین «در انفرادی» به سر می‌برد.

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، روز جمعه، ۲۲ شهریور، با اشاره به گفت‌وگوهایی که اخیرا با همتای ایرانی‌اش داشته، گفته بود تلاش‌ها برای آزادی سه شهروند این کشور که در ایران بازداشت شده‌اند ادامه دارد.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا را مطرح کرد.

محمدجواد ظریف در این مصاحبه به روشنی به زنی تبعه ایران اشاره کرد و گفت که «هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید».

منظور وزیر خارجه ایران نگار قدس کنی بود که از سال ۹۶ به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در استرالیا در بازداشت به سر می‌برد و در تیرماه گذشته به ایالات متحده تحویل داده شد.

او در سال ۲۰۱۷ در استرالیا بازداشت شد، اما تازه تیرماه گذشته که حکم استرداد به ایالات متحده را پذیرفت به ایالت مینه‌سوتا منتقل شد.

حال این گزارش‌های تازه حکایت از آن دارد که در همان زمان کایلی مور گیلبرت، تبعه استرالیا، در اوین زندانی بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که احتمالا منظور آقای ظریف تبادل زندانی با استرالیا بوده است: نگار قدس کنی در برابر کایلی مور گیلبرت.

این در حالی است که در آن زمان رسانه‌ها این گمانه را مطرح کردند که محمدجواد ظریف مبادله خانم قدس کنی با نازنین زاغری را در نظر دارد.

منابع: ای‌بی‌سی استرالیا، خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG