لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

خبرهای کوتاه

اتریش به عنوان اولین کشور اروپایی واکسن کرونا را «اجباری» می‌کند

کارل نهامر، صدراعظم اتریش
کارل نهامر، صدراعظم اتریش

کارل نِهامِر، صدراعظم اتریش، روز یکشنبه ۲۶ دی‌ اعلام کرد که کشورش از ابتدای فوریه (تا دو هفته آینده) به‌عنوان نخستین کشور اروپایی، واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای افراد بزرگسال اجباری می‌کند.

این سیاستمدار محافظه‌کار که از ششم دسامبر (۱۶ دی‌ماه) در مقام صدراعظم اتریش منصوب شده است، در نشستی خبری در وین گفت با اجرای این طرح، «افراد سرکش» تا اواسط مارس آینده واکسینه می‌شوند.

او تصریح کرد که با اجرایی شدن این قانون از ابتدای فوریه امسال، واکسینه نشدن در برابر بیماری کووید-۱۹ «جرم» به شمار می‌رود و افراد خاطی مشمول جریمه‌ای بسیار سنگین، بین ۶۰۰ تا سه‌هزار و ۶۰۰ یورو، خواهند شد.

آقای نهامر تاکید کرد که به «حساسیت فوق‌العاده» موضوع واقف است اما این تصمیم به‌دقت و پس از انجام بررسی‌های لازم اتخاذ شده است.

تلاش دولت اتریش برای اجباری کردن واکسن کرونا در شرایطی است که روز شنبه، پایتخت این کشور صحنه تجمع اعتراضی حدود ۲۷ هزار نفر از مخالفان واکسن اجباری بود.

تا امروز ۷۱.۵ درصد از مردم در اتریش یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با این حال، نرخ واکسیناسیون کرونا در این کشور هنوز چند درصد عقب‌تر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و شمالی است.

از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ تاکنون، یک میلیون و چهار صد هزار مورد ابتلا به کرونا در این کشور ۹ میلیون نفری ثبت و شناسایی شده‌اند و تقریبا ۱۴ هزار نفر نیز در پی ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ آ.ت/ ک.ر

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

روسیه بخشی از نیروهای نظامی خود را از ارمنستان خارج می‌کند

گروهی از سربازان روس مستقر در ارمنستان
گروهی از سربازان روس مستقر در ارمنستان

پس از ماه‌ها افزایش تنش بین ارمنستان و روسیه، کاخ کرملین روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور بخشی از سربازان و نیروی مرزبانی خود را از ارمنستان خارج می‌کند.

ارمنستان که در گذشته متحد سنتی مسکو تلقی می‌شد، در ماه‌های اخیر از روسیه فاصله گرفته است. ایروان از عدم واکنش نیروهای روسیه که به عنوان حافظ صلح در ارمنستان مستقر هستند به تهاجم نظامی جمهوری آذربایجان در سال گذشته برای بازپس‌گیری ناحیه قره‌باغ کوهستانی به شدت خشمگین است.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از کاخ کرملین گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، چهارشنبه شب در مسکو دیدار کرده و در مورد خروج بخشی از نظامیان روسیه توافق کردند.

به گزارش این رسانه‌ها دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت: «در پائیز ۲۰۲۰ به درخواست دولت ارمنستان واحدهای ارتش و نیروی مرزبانی ما در چند منطقه مستقر شدند. آقای پاشینیان گفت با توجه به تغییر شرایط این ضرورت وجود ندارد. آقای پوتین نیز موافقت کرد و در نتیجه دو طرف در مورد خروج یگان‌های ارتش و نیروی مرزبانی توافق کردند.»

او افزود کماکان یگان‌هایی از نیروی مرزبانی روسیه در مرزهای ارمنستان با ترکیه و ایران باقی خواهند ماند.

ارمنستان در گذشته خواسته بود که نیروی مرزبانی روسیه از فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ایروان نیز خارج شود.

هایک کانجاریان، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب پیمان مدنی، حزب نیکول پاشینیان، روز پنجشنبه گفت توافق رهبران ارمنستان و روسیه مربوط به قرارگاه‌های ارتش و نیروی مرزبانی روسیه است که پس از جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ در پنج ناحیه ارمنستان مستقر شدند.

به نظر می‌رسد که این توافق شامل پایگاه نظامی روسیه در شهر گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان نمی‌شود که حدود سه هزار نیرو در آن مستقر است.

دو کشور ارمنستان و روسیه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و در نتیجه متحدان نظامی تلقی می‌شوند، ولی ایروان اعلام کرده که به دلیل بروز تنش در مناسبات با مسکو مشارکت خود در این سازمان را در عمل تعلیق کرده است.

علاوه بر این، ارمنستان چند ماه پیش به دیوان کیفری بین‌المللی پیوست. ارمنستان براساس تعهدات خود موظف است در صورت سفر ولادیمیر پوتین به این کشور برمبنای حکم بازداشتی که این دیوان به دلیل ارتکاب جرایم جنگی برای رئیس‌جمهور روسیه صادر کرده است او را بازداشت کند.

تجمع اعتراضی در ایروان

همزمان، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ده‌ها هزار نفر با راهپیمایی و تجمع در مرکز شهر ایروان به تصمیم دولت برای واگذاری بخش کوچکی از قلمرو این کشور به جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.

حکومت ارمنستان با هدف تضمین ادامه مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان و پرهیز از وقوع یک درگیری مرگبار دیگر پذیرفته است این مناطق را که در اوایل دهه ۹۰ میلادی تصرف کرده بود به باکو بازگرداند و نوار مرزی جدیدی تعیین کند.

از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ این دو جمهوری ناحیه قفقاز بر سر مناطق مورد اختلاف به خصوص قره‌باغ کوهستانی بارها درگیر جنگ شده‌اند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته در یک عملیات نظامی برق‌آسا ناحیه قره‌باغ کوهستانی را بازپس گرفت.

تمامی ساکنان منطقه که ارمنی‌تبار هستند و جمعیت آنها بالغ بر صد هزار نفر بود ناگزیر شدند به ارمنستان بگریزند.

گروگان‌‌گیری «ناکام» روبروی مجتمع پالادیوم تهران

تصویری از خودرویی که در آن گروگان‌گیری انجام شد
تصویری از خودرویی که در آن گروگان‌گیری انجام شد

فرمانده نیروی انتظامی تهران از «ناکام» ماندن گروگان‌‌‌گیری در برابر مجتمع تجاری پالادیوم تهران خبر داد و گفت که مرد گروگان‌گیر بازداشت شده است.

عباسعلی محمدیان عصر چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، گفت که مردی ساعت ۱۷:۱۵ امروز در تماس با مرکز فوریت‌های پلیس اعلام کرد که «گروگان‌گیر با تهدید چاقو سوار یک دستگاه خودرو شاسی‌بلند به شماره پلاک انتظامی مشخص شده و همسر و دختر فرد تماس‌گیرنده با پلیس را گروگان گرفته است».

‌آقای محمدیان با بیان اینکه فرد گروگان‌گیر «خود و مادر و دختر را به بنزین آغشته کرده بود»، گفت که این فرد با دیدن مأموران اقدام به آتش زدن خود و سرنشینان داخل خودرو کرد و نیروی انتظامی «با شلیک گلوله به شیشه خودرو و تخریب آن، اقدام به مهار و اطفاء حریق و نجات افراد ربوده‌شده کردند».

فرمانده نیروی انتظامی تهران انگیزه این فرد را «شخصی و با هدف انتقام و اخاذی از پدر خانواده» اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌‌های رسمی آمار جرائم در ایران در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

با این حال رئیس پلیس آگاهی تهران، کمتر از دو هفته پیش اقدامات نیروی انتظامی در پایتخت ایران را «درخشان» توصیف کرده بود.

شهروندان پایتخت نسبت به عملکرد این نهاد و ناتوانی آن در پیشگیری و کنترل جرائم انتقادات زیادی را مطرح می‌کنند.

همچنین شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری با عنوان «طرح نور» به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

در همین زمینه برخی نیروی انتظامی ایران را متهم کرده‌اند با وجود آمار بالای جرائم در شهرهای ایران به خصوص تهران نیروهای خود را در خیابان‌ها صرف مبارزه با زنان مخالف با حجاب اجباری کرده است.

علت اصلی وقوع سیلاب‌ مرگبار در سیستان و بلوچستان «عدم لایروبی بود»

بر اساس یک گزارش رسمی مجلس، سیستان و بلوچستان با اختلاف بسیار «محروم‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود
بر اساس یک گزارش رسمی مجلس، سیستان و بلوچستان با اختلاف بسیار «محروم‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود

در ادامه هشدارهای متعدد کارشناسان و رسانه‌ها در ماه‌های اخیر در مورد تعلل دولت در لایروبی مسیرهای آبی در استان سیستان و بلوچستان، یکی از مدیران شهری در جنوب این استان نیز این امر را دلیل اصلی خسارات گسترده اخیر سیلاب به مردم جنوب این استان نامید.

یونس نهنگی، رئیس شورای شهر زرآباد در جنوب غرب استان سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که «عدم لایروبی رودخانه و هدایت رواناب‌ها» علت اصلی جاری شدن سیلاب‌ و آبگرفتگی در دوماه گذشته در جنوب این استان است.

او افزود که «در بخش کاروان و بخش مرکزی شهرستان زرآباد، تعدادی روستا به دلیل بی‌توجهی مسئولان زیر آب رفتند و زندگی مردم در این مناطق نابود شد.»

او در ادامه اعلام کرد که تاکنون تنها با کمک «خیرین» برخی مشکلات مردم برطرف شده «اما زیرساخت های اساسی مانند جاده‌ها از بین رفته است.»

کمپین فعالان بلوچ نیز روز اول اردیبهشت با اشاره به «نبود زیرساخت‌های لازم» و «عدم مدیریت مناسب ارگان‌های دولتی» در مقابله با سیل، اعلام کرد که بر اثر سیل اسفندماه گذشته و سیل روزهای اخیر ۱۸ شهروند از مناطق عمدتاً بلوچ‌نشین جان خود را از دست دادند.

در این زمینه، روزنامه «رسالت» روز ۱۴ اسفند پارسال نوشته بود که «تسلط مافیای آب بر حوزه مدیریت منابع آبی در ایران، مسیر سیاست‌گذاری در حوزه آب را از طرح‌های علمی و طبیعت‌محور به پروژه‌های مخرب محیط زیست برمبنای رانت تغییر داده است. دولت‌های مختلف، به جای انتخاب روش‌های کم هزینه مانند احداث سیل‌بند و ذخیره‌سازی آب حاصل از سیل، با صرف هزینه‌های گزاف به دنبال، پروژه‌های کم‌فایده، مضر و غیرکارشناسانه نظیر انتقال آب، برداشت آب از ژرفا و سدسازی هستند.»

این گزارش افزود بود که «تداوم روند کنونی مدیریت نادرست منابع آبی و عدم آمادگی مسئولان در برابر تغییرات نگران‌کننده اقلیمی، آسیب‌های ناشی از این تغییرات همچون خشکسالی، طوفان و سیل‌های ویرانگر را نیز تشدید خواهد کرد.»

عدم رسیدگی مسئولان به زیرساخت‌ها، به‌ویژه در استان محروم سیستان و بلوچستان مشهود است.

پس از کشته شدن شمار زیادی از شهروندان بلوچ در جریان سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» برخی از مقامات جمهوری اسلامی در دیدار با شهروندان این مناطق در زمینه «محرومیت‌زدایی» سخنرانی کردند.

در همین زمینه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اردیبهشت سال گذشته در سفر به این مناطق با «پاره تن ایران» خواندن این استان از تلاش نهادهای تحت مدیریتش برای «رفع نیازهای مردم» گفت.

با این وجود محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان،‌ روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، در نشست با برخی از مدیران این استان گفت که در این استان همچنان «دو هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام» وجود دارد.

بر اساس یک گزارش رسمی مجلس، سیستان و بلوچستان با اختلاف بسیار، «محروم‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود. فاصله این استان با مقام دومِ محرومیت ۲۲ درصد است.

روزنامه اعتماد، ششم اردیبهشت امسال در گزارشی به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوشت که اختلاف سطح محرومیت در سیستان و بلوچستان «با استانی مانند تهران ۲۸ درصد است». اختلاف این استان با رده دوم این رتبه‌بندی یعنی استان کرمان نیز «۲۲ درصد»‌ عنوان شده است.

نخست وزیر بریتانیا: رؤسای دانشگاه‌ها از دانشجویان یهودی محافظت کنند

نخست وزیر بریتانیا در دیدار با برخی از مدیران دانشگاه‌های سرشناس این کشور
نخست وزیر بریتانیا در دیدار با برخی از مدیران دانشگاه‌های سرشناس این کشور

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا،‌ در پی اعتراضات علیه عملیات ن‍ظامی اسرائیل در غزه در دانشگاه‌های این کشور، از رؤسای دانشگاه‌ها خواست تا از دانشجویان یهودی در بریتانیا محافظت کنند.

آقای سوناک روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در جمع برخی از مدیران این دانشگاه‌ها اعلام کرد که باید از این دانشجویان در برابر «تعرض و یهودستیزی از سوی یک اقلیت پر سر و صدا»، حفاظت شود.

نخست وزیر بریتانیا که مدیران برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های بریتانیا را به دفتر خود دعوت کرده بود، گفت که باید رویکردی بدون مدارا در قبال حوادث یهودی‌ستیزانه و هر نوع تبعیض دیگری داشته باشند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، موارد گزارش‌شده از رویدادهای ضد یهودی در ۱۴۲ دانشگاه بریتانیا طی سال گذشته سه برابر شده است و شماری از دانشجویان یهودی این دانشگاه‌ها از این روند ابراز نگرانی کرده‌اند.

دانشجویان برخی دانشگاه‌های بریتانیا در روزهای اخیر کمپ‌های کوچکی را در این دانشگاه‌‌ها در اعتراض به ادامه جنگ غزه برپا کرده‌اند اما تاکنون ناآرامی و درگیری‌های مشابه با آنچه که در دانشگاه‌های آمریکا در این زمینه رخ داد، دیده نشده است.

اعتراضات دانشجویی در بریتانیا و اروپا به دنبال اقدامات مشابه در دانشگاه‌های ایالات متحده در روزهای گذشته گسترش بیشتری یافته است.

پلیس هلند نیز روز چهارشنبه در برخوردهایی که در برخی موارد خشونت‌آمیز گزارش شده، تظاهرات فعالان طرفدار فلسطینی‌ها در دانشگاه آمستردام را بر هم زد.

مشخص نیست که آیا افرادی در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند یا خیر و چه تعداد معترض توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

این دانشجویان خواستار پایان یافتن جنگ در غزه و همچنین قطع همکاری دانشگاه‌های هلند با اسرائیل هستند.

در دانشگاه اوترخت، واقع در شهر اوترخت در جنوب شرق آمستردام اما دانشجویان معترض به وضعیت غزه، ساختمان دانشگاه را اشغال کردند.

در روزهای اخیر دانشگاه‌های متعددی در فنلاند، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان شاهد برگزاری اجتماعات اعتراضی و اردو زدن معترضان به جنگ غزه بوده‌اند.

صدها کنشگر مدنی خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی شدند

آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت شدند
آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت شدند

بیش از ۷۰۰ تن از فعالان صنفی،‌ فرهنگی و سیاسی خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» آنیشا اسداللهی و همسرش، کیوان مهتدی، از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران، شدند.

این فعالان روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی را دو شخصیت دلسوز و صاحب اندیشه می‌دانیم که جایشان به ‌هیچ ‌عنوان زندان نیست.»

پرستو فروهر، هنرمند و نویسنده،‌ کیوان صمیمی، فعال سیاسی، اسماعیل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان، مهرانگیز کار، فعال حقوق زنان، رضا خندان مهابادی، نویسنده و فرشته مولوی،‌ مترجم، از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی که از فعالان کارگری است، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت شدند.

خانم اسدالهی پس از آن به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد. آقای مهتدی نیز با اتهامات مشابه به شش سال زندان محکوم شد.

کیوان مهتدی با وجود گذشت دو سال از بازداشت تاکنون از هرگونه مرخصی محروم بوده است.

آنیشا اسدالهی نیز مرداد ۱۴۰۱ به صورت موقت از زندان آزاد شد اما یک سال بعد و در مرداد سال گذشته به زندان اوین بازگشت.

اولین محموله بشردوستانه از اسکله ساخت آمریکا راهی غزه شد

محموله‌های کمک‌رسانی به غزه در بندر لارانکای قبرس
محموله‌های کمک‌رسانی به غزه در بندر لارانکای قبرس

اولین محموله کمک‌های بشردوستانه از قبرس عازم اسکله شناور تازه غزه شد؛ اسکله‌ای که نیروی دریایی آمریکا در آب‌های نزدیک غزه ساخته است.

کنستانتینوس کومبوس، وزیر خارجه قبرس، گفت یک شناور آمریکایی با هدف انتقال حجم هر چه بیشتری از کمک‌های ضروری برای ساکنان نوار غزه از بندر لارناکا به حرکت درآمد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، حدود دو ماه پیش فرمان احداث این اسکله شناور در چندین کیلومتری سواحل غزه را صادر کرد.

حدود یک هزار سرباز آمریکایی در هماهنگی با قبرس و اسرائیل در اجرای این طرح مشارکت دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، کمبود سوخت در غزه، باعث تعطیلی یکی از سه بیمارستان عملیاتی در شهر رفح شده و بسیاری از نهادهای حقوق بشری هم درباره بروز قحطی در شمال باریکه غزه و احتمال گسترش آن به نواحی جنوبی هشدار داده‌اند.

از هفت ماه پیش که جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به دنبال حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل آغاز شد، آمریکا بارها بر لزوم گسترش کمک‎‌رسانی به غیرنظامیان غزه تأکید کرده است.

اما گذرگاه رفح در مرز نوار غزه با مصر از روز سه شنبه که ارتش اسرائیل بخش شرقی گذرگاه را به تصرف درآورد مسدود شده و در نتیجه انتقال کمک‌های بشردوستانه از این مسیر کاملاً قطع شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان مل نیز گفته است که به دلیل تداوم درگیری‌های مسلحانه تاکنون هیچ محموله‌ای از طریق گذرگاه کرم شالوم، بین اسرائیل و نوار غزه که اسرائیل اعلام کرد روز چهارشنبه گشوده شده، وارد منطقه نشده است.

سازمان ملل می‌گوید ساکنان بخش‌های شمالی نوار غزه با «قحطی گسترده و کامل» روبرو هستند.

تحت تأثیر جنگ در نوار غزه حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی این باریکه آواره شده و بخش زیادی از خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و مساجد ویران شده یا آسیب دیده‌اند.

براساس آمارهای وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در طول هفت ماهی که از شروع جنگ می‌گذرد کشته شده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

جنگ در نوار غزه در پی واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس و سایر گروه‌های شبه نظامی فلسطینی به جنوب این کشور در روز ۱۵ مهر آغاز شد. در این حمله حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و حدود ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند. اسرائیل می‌گوید هنوز حدود ۱۰۰ گروگان و اجساد بیش از ۳۰ گروگان دیگر در دست حماس است.

در همین حال گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارد که خشم مردم در نوار غزه از گروه افراطی حماس، به‌دلیل نتایج حملهٔ این گروه به اسرائیل و همچنین مدیریت «فاسد» حماس بر این منطقه، رو به افزایش است.

پوتین در سالگرد جنگ جهانی دوم درباره «درگیری جهانی» هشدار داد

ولادیمیر پوتین در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو
ولادیمیر پوتین در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو

رئیس‌جمهور روسیه غرب را متهم کرد که خطر یک «درگیری جهانی» را به جان می‌خرد و گفت هیچ کسی نباید به خود اجازه دهد که «بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان»را تهدید کند.

ولادیمیر پوتین که از دو سال پیش روسیه را وارد جنگ با اوکراین کرده است، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت، نخبگان غربی «متکبر» را متهم کرد که نقش کلیدی اتحاد شوروی در شکست دادن آلمان نازی را فراموش کرده و به درگیری‌ها در سراسر جهان دامن می‌زنند.

او که در مراسم سالگرد پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو سخنرانی می‌کرد، افزود: «ما می‌دانیم نتیجه دنبال کردن چنین جاه‌طلبی‌هایی چه بوده است. روسیه هر کاری می‌کند تا از بروز درگیری جهانی جلوگیری شود».

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اما همزمان، به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم تا ما را تهدید کند. نیروهای استراتژیک ما همیشه در وضعیت آمادگی رزمی به سر می‌برند».

آقای پوتین پیشتر حمله به اوکراین را بخشی از مبارزه با غرب خوانده بود که به ادعای او، روسیه را پس از سقوط دیوار برلین تحقیر کرد و به کشورهای اطراف آن که زمانی جزو اقمار شوروی بودند دست‌اندازی کرده است.

اوکراین و کشورهای غربی حمله روسیه را تسخیر سرزمینی به سبک امپریالیستی توصیف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که مسکو را شکست خواهند داد. روسیه در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین، شامل شبه‌جزیره کریمه و همچنین بخشی‌هایی از چهار منطقه این کشور در شرق، را اشغال کرده است.

به ادعای مسکو، این مناطق که زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بودند، اکنون بخشی از قلمرو روسیه به شمار می‌روند.

اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم ۲۷ میلیون نفر از شهروندانش، از جمله در اوکراین، را از دست داد اما سرانجام نیروهای آلمان نازی را به برلین عقب راند و پرچم خود را در سال ۱۹۴۵ بر فراز رایشتاگ، پارلمان آلمان نازی، به اهتزاز در آورد.

هیتلر ساعاتی پیش از ورود نیروهای شوروی به پناهگاه خود در برلین، همراه با اوا براون، معشوقه و سپس همسرش، خودکشی کرد.

مراسم رژه در میدان سرخ مسکو

ولادیمیر پوتین در ادامه سخنرانی خود با بیان این‌که «در غرب، آن‌ها دوست دارند درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کنند»، افزود که روسیه به همه متحدانِ درگیر در شکست آلمان نازی احترام می‌گذارد. او به مبارزه مردم چین علیه نظامی‌گری ژاپن نیز اشاره کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اما ما سرنوشت نوع بشر را که در نبردهای زمینی سنگین و خونین در مسکو، لنینگراد، رِژف، کورسک و خارکیف، نزدیکی مینسک، اسمولنسک و کی‌یف رقم خورد، را به یاد می‌آوریم».

آلمان نازی ساعت ۱۱ و یک دقیقه شامگاه هشتم مه ۱۹۴۵ خود را تسلیم کرد که در فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به عنوان «پیروزی در روز اروپا» گرامی داشته می‌شود.

این روز به وقت مسکو، ۹ مه است که در اتحاد شوروی «روز پیروزی» خوانده می‌شد و روس‌ها آن را جنگ بزرگ میهنی ۴۵-۱۹۴۱ می‌دانند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که در مراسم رژه روز پنجشنبه در میدان سرخ مسکو، تانک‌های تی-۳۴ به نمایش در آمدند و جنگنده‌ها بر فراز پایتخت روسیه پرواز کردند.

در این مراسم، موشک استراتژیک قاره‌پیمای «یارس» به نمایش گذاشته شد که به گفته گوینده تلویزیون روسیه، دارای «قابلیت تضمین‌شده برای حمله به هر هدفی در هر نقطه‌ای از جهان است».

هیچ رهبر غربی در این مراسم شرکت نکرده بود، ولی رهبران بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو در این مراسم حاضر بودند.

مقام‌های روسیه هشدار می‌دهند که جنگ اوکراین در حال ورود به مرحله خطرناکی است و پوتین مرتباً هشدار داده که خطر یک جنگ گسترده‌تر از جمله با دخالت قدرت‌های بزرگ هسته‌ای جهان وجود دارد.

این بحران در هفته‌های اخیر عمیق‌تر شده است: جو بایدن مصوبه کنگره آمریکا برای اختصاص ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین را امضا کرده است؛ بریتانیا می‌گوید که اوکراین می‌تواند خاک روسیه را با سلاح‌های بریتانیایی هدف قرار دهد؛ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین برای جنگ با سربازان روسی را رد نکرده است. روسیه گفته که هر سرباز فرانسوی را هدفی مشروع برای حمله قلمداد می‌کند.

روسیه همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را در جریان یک رزمایش نظامی تمرین خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ک.ر./ب.ب.

حمله پهپادی اوکراین موجب خسارت به چند مخزن  پالایشگاهی در روسیه شد

عکس آرشیوی پالایشگاهی در کراسنودار روسیه
عکس آرشیوی پالایشگاهی در کراسنودار روسیه

اداره بحران منطقه کراسنودار روسیه اعلام کرد که یک حمله پهپادی اوکراین موجب آتش‌سوزی و خسارت به چند مخزن پالایشگاهی در این منطقه شد.

این اداره روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد حدود شش پهپاد اوکراینی سرنگون و منهدم شدند که لاشه‌های آن‌ها روی پالایشگاهی در نزدیکی روستای یوروکا سقوط کردند.

در این اطلاعیه آمده که «چندین مخزن خسارت دیدند».

حملات پهپادی به تاسیسات انرژی روسیه در ماه‌های اخیر تشدید شده است. مقام‌های اوکراینی می‌گویند هدف از این حملات تضعیف تلاش جنگی روسیه و پاسخ به حملات مسکو به زیرساخت‌های انرژی اوکراین است.

پالایشگاه منطقه کراسنودار روسیه آخرین بار روز ۱۳ اردیبهشت هدف قرار گرفته بود.

در تحولی دیگر در ارتباط با اوکراین، مقام‌های کی‌یف اعلام کردند که در جریان گلوله‌باران شهر نیکوپول در جنوب این کشور توسط ارتش روسیه، یک مرد ۶۲ ساله و یک زن ۶۵ ساله کشته شدند.

اوکراین می‌گوید ۲۰ پهپاد تهاجمی روسیه را نیز شامگاه چهارشنبه سرنگون کرده است.

شش کارگر مهاجر در جنوب غربی پاکستان «قربانی خشونت قومی» شدند

بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد
بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد

یک مقام ارشد پلیس در بندر گوادر در جنوب غربی پاکستان از کشته شدن شش کارگر مهاجر در ۲۵ کیلومتری این بندر خبر داد.

این شش کارگر که از ایالت پنجاب به این منطقه آمده و کار آرایشگری می‌کردند در ساعات پایانی روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در محل زندگی خود هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

به گفته پلیس ایالت بلوچستان، این شش نفر «احتمالاً به دلیل پنجابی بودن» هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

با این حال به گفته پلیس تحقیقات در این زمینه شروع شده و ادامه دارد. این حادثه یک مجروح نیز داشته است.

پنجابی‌ها بخش اعظم جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و از نفوذ در جامعه و حکومت و به‌ویژه ارتش برخوردارند؛ در مقابل ایالت پهناور بلوچستان به‌رغم برخوردار بودن از منابع غنی فقیرترین منطقه پاکستان به شمار می‌رود.

سال‌هاست که شبه‌نظامیان محلی افرادی را که از خارج از این منطقه برای کار می‌آیند هدف خشونت قومی قرار داده‌اند.

در فروردین‌ماه گذشته هم یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن خود، باعث سقوط خودروی حامل مهندسان چینی به یک دره عمیق شد. در پی این حادثه، پیمانکاران چینی ساخت دو سد آبی بزرگ در پاکستان را متوقف کردند.

ماه گذشته هم ۱۱ کارگر پنجابی دیگر به دست شش مرد مسلح در همین منطقه به قتل رسیده بودند.

چین طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در پاکستان را بر عهده گرفته و به دولت اسلام‌آباد وام‌های کلان داده است. اما بخشی از مردم پاکستان می‌گویند سهم عادلانه‌ای از مشاغل ایجاد شده در این پروژه‌ها ندارند.

گزارشی از حمله اسرائیل به مرکز فرماندهی شبه‌نظامیان عراقی «نجباء» در سوریه

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص یک حمله جدید منتسب به اسرائیل در سوریه، گروه دیده‌بان حقوق بشر این کشور اعلام کرد مرکز فرماندهی جنبش عراقی نجباء هدف این حمله بوده است.

این گروه که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند، بامداد پنجشنبه ۲۰ شهریور گفت مرکز فرماندهی جنبش نجباء عراق در محله «سیده زینب» (زینبیه) در دمشق هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نوشتند در حمله اسرائیل «دفتر فرهنگی رسانه‌ای» جنبش نجباء هدف قرار گرفته است.

گروه عراقی نجباء یکی از تشکل‌های شبه‌نظامی شیعی همسو با جمهوری اسلامی و حزب‌الله در منطقه است که در طول جنگ جاری منطقه، مدعی انجام حملاتی علیه اسرائیل شده است.

اکرم الکعبی، دبیرکل این گروه، حملات به اسرائیل را «در راستای ایستادگی در کنار برادران خود در غزه» نامیده بود.

به گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تشکل نجباء غیر از عراق، در سوریه نیز مقر و پایگاه آموزشی دارد.

سوریه اعلام کرده بود سامانه دفاع هوایی این کشور بامداد پنجشنبه موشک‌های شلیک شده از سوی اسرائیل علیه دمشق را «رهگیری» کرد.

ارتش سوریه افزوده بود موشک‌های اسرائیلی در ساعت سه و ۲۰ دقیقه بامداد به وقت محلی از ناحیه جولان به سوی منطقه دمشق شلیک شد.

با این حال، بیانیه سوریه تأیید کرد که رهگیری موشک‌ها جزئی بوده، یک ساختمان در حومه دمشق هدف قرار گرفته و «خساراتی وارد شده است».

وبسایت «صدای پایتخت»، متعلق به مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه، از شنیده شدن صدای انفجارهایی در دمشق خبر داده بود.

اسرائیل در خصوص چنین حمله‌ای سکوت کرده و رسانه‌های اسرائیلی با استناد به منابع عربی منطقه این خبر را بازتاب دادند.

ارتش سوریه جمعه گذشته نیز از حمله اسرائیل به یک پایگاه نظامی این کشور در منطقه دمشق و زخمی شدن هشت سرباز خبر داده بود.

پیش از حمله روز ۱۴ اردیبهشت، جدی‌ترین حمله منتسب به اسرائیل در دمشق در روز ۱۳ فروردین امسال رخ داد که به ویرانی یک ساختمان در جنب سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران منجر شد و محمدرضا زاهدی، ارشدترین فرمانده نیروی برون‌مرزی قدس سپاه پاسداران در منطقه را همراه با شش افسر دیگر این نیرو کشت.

۱۲ روز پس از آن حمله، جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار از آسمان و خاک خود صدها فروند موشک و پهپاد به سوی اسرائیل گسیل کرد که به حمله متقابل منتسب به اسرائیل در پایگاه شکاری نیروی هوایی اصفهان منجر شد.

حمله به یک سیاستمدار دیگر در آلمان؛ اولاف شولتز آن را «بزدلانه» خواند

فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین و شهردار سابق پایتخت آلمان، که هدف حمله یک مظنون ۷۴ ساله قرار گرفت
فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین و شهردار سابق پایتخت آلمان، که هدف حمله یک مظنون ۷۴ ساله قرار گرفت

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت حمله به یک سیاستمدار هم‌حزبی خود که در یک کتابخانه از ناحیه سر هدف حمله قرار گرفته بود را محکوم کرد و آن را اقدامی «بزدلانه» خواند.

فرانزیسکا گیفی، سناتور برلین از حزب سوسیال دمکرات آلمان و شهردار سابق پایتخت، روز سه‌شنبه پس از این‌که با کیسه‌ای حاوی یک جسم سخت ناشناخته از ناحیه سر هدف حمله قرار گرفت، جراحت مختصری برداشت، به بیمارستان منتقل و به‌صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفت.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که پلیس یک مظنون ۷۴ ساله را به اتهام حمله بازداشت کرده است. مهاجم پیشتر به‌دلیل نفرت‌پراکنی و اقدامات ضد امنیت دولتی در فهرست پلیس قرار داشت. پلیس آلمان گفته که این مرد دچار اختلالات روانی است.

حمله روز سه‌شنبه همزمان با یک نشست اضطراری وزیران دولتی صورت گرفت که در آن خواستار حفاظت شدیدتر پلیس از سیاستمداران شده بود. گزارش‌ها حاکی است که حملات فیزیکی و لفظی در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا و محلی آلمان در سال جاری افزایش یافته است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) حمله به خانم گیفی را محکوم کرد و گفت: «حملات به فرانزیسکا گیفی و سایر سیاستمداران تکان‌دهنده و بزدلانه است».

او افزود: «خشونت جایی در یک بحث دموکراتیک ندارد. افراد نجیب و بالغ به صراحت در مقابل آن می‌ایستند و آن‌ها در اکثریت هستند.»

اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و سیاستمدار آلمانی، هم گفته است: «ما باید از همه کسانی که برای جامعه و کشور دموکراتیک ما بپاخاسته‌اند، در مقابل حملات دفاع کنیم، مهم هم نیست متعلق به چه حزبی هستند».

او تأکید کرد: «اگر این افراد امنیت نداشته باشند، دموکراسی ما نیز امنیت نخواهد داشت».

بر اساس گزارشی که دولت آلمان در ژانویه امسال منتشر کرد، حمله به سیاستمداران در این کشور از زمان انتخابات پارلمانی اروپا در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است. تعداد این حملات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سیاستمداران احزاب اصلی آلمان انگشت اتهام در زمینه افزایش خشونت سیاسی را به احیای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نشانه رفته‌اند که احتمال می‌رود در انتخابات محلی سه ایالت این کشور در سال جاری برنده شود.

به عنون نمونه در روزهای گذشته، ماتیاس اِکه، یکی از اعضای حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور که عضو پارلمان اروپا نیز است، حین نصب پوستر در شهر درسدن ایالت زاکسن آلمان از سوی چند فرد ناشناس مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت.

قرار است انتخابات پارلمان اروپا ۹ ژوئن، حدود پنج هفته دیگر برگزار شود.

خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و مشاور ارشد علی خامنه‌ای، در یک مصاحبه تهدید کرد که «ما ظرفیت تولید بمب را داریم» و در صورت «تهدید موجودیت» ایران، «ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم».

این اظهارات در میانه افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل و نیز نگرانی‌های جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی طرح شده است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها از داشتن توان تولید جنگ‌افزار هسته‌ای خبر داده، اما آن را مخالف سیاست‌های خود معرفی کرده‌اند.

مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در تیرماه ۱۴۰۱ نیز اذعان کرده بود که تهران از «توانایی‌های فنی لازم برای ساخت بمب هسته‌ای» برخوردار است، اما «فعلاً» تصمیمی برای این اقدام ندارد.

کمال خرازی در مصاحبه جدید خود با شبکه الجزیره عربی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، پخش شد و ترجمه آن را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، بار دیگر بر این نکته تأکید کرده، اما آن را با یک تهدید همراه کرده است.

او گفت: «دو سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای را دارد؛ امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

خرازی در بخشی دیگر از این مصاحبه تأکید کرد: «اگر آن‌ها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتاً می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.»

اشاره او به اسرائیل است که کمتر از یک ماه پیش بر اساس گزارش رسانه‌های مستقل غربی، سامانه راداری پایگاه هشتم شکاری اصفهان را هدف قرار دارد.

این حمله پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۲۵ فروردین به تلافی حمله اسرائیل به «کنسولگری» جمهوری اسلامی در دمشق که به کشته شدن هفت افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران منجر شد، با صدها فروند پهپاد و موشک‌های بالیستیک و کروز به اسرائیل حمله کرد.

تجهیزات راداری ساخت روسیه مسئول حفاظت از تأسیسات هسته‌ای و نظامی حساس ایران در اصفهان و اطراف آن است.

از حدود ۲۲ سال پیش که به طور علنی فاش شد ایران دارای مرکز هسته‌ای در نظنز است، جمهوری اسلامی تدابیر محافظتی از آن را در برابر حملات احتمالی اسرائیل تقویت کرد و پس از مدتی سامانه راداری اس-۳۰۰ روسیه را در آن فعال کرد.

ایران در واکنش به حمله منتسب به اسرائیل، تنها از مشاهده «سه ریزپرنده» در نزدیکی محل خبر داد اما هنوز هر نوع آسیب به این سامانه را قاطعانه انکار می‌کند، واکنشی که در مصاحبه کمال خرازی با الجزیره بار دیگر تکرار شده است.

تهدید احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی در زمانی منتشر می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم در اوایل ماه جاری هشدار داد که ایران نه چند ماه، بلکه تنها چند هفته‌ با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

آقای گروسی در هفته جاری هم در بازگشت از سفری به ایران، وضعیت همکاری تهران با آژانس را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار تغییر رویکرد ایران شد.

کمال خرازی در حالی از تهدید برای «موجودیت ایران» سخن گفته است که تاکنون هیچ مقام خارجی به چنین تهدیدی اشاره نکرده است؛ در مقابل مقامات جمهوری اسلامی دهه‌هاست که می‌گویند «اسرائیل باید از بین برود».

خرازی در همین مصاحبه تازه خود بار دیگر تأکید کرده است که جمهوری اسلامی هرگز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت، حتی زمانی که فلسطینی‌ها با این امر موافق باشند.

او گفت: «ما رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. این که خود فلسطینی‌ها تصمیم بگیرند، مربوط به خودشان است. ما رژیم اسرائیل را یک اشغالگر می‌دانیم.»

مشاور علی خامنه‌ای در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا تهران با «واقعیت» وجود اسرائیل به عنوان کشور کنار نمی‌آید می‌گوید: «خیلی واقعیت‌های نامطلوب در دنیا هست، ولی الزامی نیست که هر واقعیت نامطلوبی را بپذیریم. ما سیاست خود را داریم.»

با استفاده از الجزیره عربی، ایسنا و رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.

تحقیقات پلیس مصر درباره قتل یک تاجر اسرائیلی-کانادایی در اسکندریه

ورزات کشور مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که پلیس در خصوص قتل یک تاجر کانادایی اسرائیلی تبار در شهر اسکندریه واقع در شمال این کشور تحقیق می‌کند.

این تاجر کانادایی اسرائیلی تبار روز سه‌شنبه به ضرب گلوله کشته شد. یک منبع امنیتی مصری به رویترز گفت که احتمالا انگیزه این قتل در شهر اسکندریه «سرقت» است.

در همین حال یک گروه ناشناخته با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این ترور را به عهده گرفته است.

وزارت کشور مصر نیز حادثه تیراندازی را تایید کرد و گفت که این مرد اقامت دائم در مصر داشت. با این حال هنوز جزییات بیشتری از این قتل به طور رسمی منتشر نشده است.

رسانه‌های عربی می‌گویند، این فرد زيف كيبر نام داشت و مدیر یک شرکت صادرات مواد غذایی در مصر بود.

در همین حال، یک گروه به نام «طلائع التحریر٬ الشهید محمد صلاح» با انتشار پیامی در شبکه تلگرام مسئولیت این قتل را بر عهده گرفته است. این بیانیه مرد کشته شده را یک مامور اسرائیلی معرفی کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است که این عملیات در انتقام از حمله اسرائیل و «قتل‌عام‌های غزه و تصرف گذرگاه مرزی رفح» انجام شده است.

تصاویر ویدئویی نیز از تیراندازی به مردی در خودروی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. فرد ضارب پنج گلوله به سمت سرنشین این خودرو شلیک می‌کند.

رسانه‌ها می‌گویند نمی‌توانند به طور مستقل اصالت این ویدئو را تایید کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هم گفته است که این مرد کشته شده دارای تابعیت دوگانه کانادایی و اسرائیلی بود و سفارت اسرائیل در قاهره با مقامات مصری در خصوص این «پرونده» در تماس است.

کانون فیلمسازان مستقل «حکم ۸ سال حبس و شلاق» برای محمد رسول‌اف را محکوم کرد

 محمد رسول‌اف
محمد رسول‌اف

کانون فیلمسازان مستقل ایران در بیانیه‌ای صدور «حکم ۸ سال حبس و شلاق» برای محمد رسول‌اف، کارگران شناخته شده ایرانی، را به شدت محکوم کرد.

این بیانیه‌ که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، تاکید می‌کند که صدور این حکم بار دیگر نشان می‌دهد که «قانون در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، تنها ابزاری برای لجبازی و انتقام‌گیری» از مخالفان است.

این بیانیه با انتقاد شدید از عملکرد اقتدارگرایان در حکومت جمهوری اسلامی تصریح می‌کند که آنان برای حفظ قدرت خود به اشکال گوناگون مردم را تحت فشار قرار می‌دهند.

کانون فیلمسازان مستقل ایران در ادامه می‌افزاید:« برای حکومتی که کودک می‌کُشد و هنرمند را به زنجیر می‌کِشد، راه بقایی نیست و به‌زودی بنای پوسیده‌ای که بر خون و رنج مردم استوار کرده، بر سرش آوار خواهد شد.»

کانون فیلمسازان مستقل با بی‌اعتبار دانستن حکم حبس و شلاق و مصادره أموال محمد رسول‌اف اعلام می‌کند که در کنار محمد رسول‌اف و سایر هنرمندانی که مورد سرکوب حکومت قرار گرفته‌اند، ایستاده و از آنها حمایت خواهد کرد.

محمد رسول‌اف، کارگردان شناخته‌شده و منتقد جمهوری اسلامی، توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی به هشت سال زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد موکلش به موجب حکم صادره از شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل هشت سال حبس (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شد.

او در ادامه تصریح کرد این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و اکنون پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.

آقای پاک‌نیا می‌گوید دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین موافقت کرد

پارلمان اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)
پارلمان اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)

سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تسلیح اوکراین و تامین مالی بازسازی این کشور پس از جنگ، موافقت کردند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور، کشورهای اتحادیه اروپا دارایی‌های مسکو را در این اتحادیه مسدود کردند.

اگر این تصمیم در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در سه‌شنبه آینده تصویب شود، سود حاصل از دارایی های روسیه در این اتحادیه در حدود ۳ میلیارد دلار در سال جهت خرید تسلیحات برای اوکراین و باسازی این کشور استفاده خواهد شد.

بلژیک، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، اعلام کرد: «این پول برای حمایت از بازیابی و دفاع نظامی اوکراین در چارچوب مقابله با تجاوز روسیه به کار خواهد رفت.»

کشورهای عضو گروه ۷ بلافاصله پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مالی روسیه را مسدود کردند. از آن زمان، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۷ در حال رایزنی درباره چگونگی استفاده منابع مسدود شده برای کمک به اوکراین بوده‌اند.

آمریکا پیشتر به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود که تمام دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، اما اتحادیه اروپا با اشاره با خطرات چنین اقدامی برای یورو و عواقب قانونی گسترده آن، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

مقامات روسی ماه گذشته کشورهای غربی را تهدید کردند که در صورت دست زدن به این دارایی‌ها، با پاسخی «شدید» و چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» مواجه خواهند داشت.

با این حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به تصمیم روز چهارشنبه گفت، «هیچ نمادی قوی‌تر و هیچ استفاده‌ای بهتر از این وجود ندارد که با این پول‌ها، اوکراین و کل اروپا را به مکانی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم».

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اروپا٬ نیز از این تصمیم استقبال کرد.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG