لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

دانشجویان علوم و تحقیقات در اعتراض به‌ «بی‌لیاقتی مسئولان» تجمع کردند


تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی، خواستار استعفای علی‌اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شدند
تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی، خواستار استعفای علی‌اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شدند

صدها تن از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات روز شنبه، ۸ دی‌ماه، در واکنش به واژگونی اتوبوس حامل جمعی از دانشجویان این دانشگاه که منجر به کشته و زخمی‌شدن شماری شد، تجمع کردند.

خبرگزاری ایرنا، با اشاره به حضور «صدها» دانشجوی معترض در این تجمع گفته است که همچنان به شمار معترضان اضافه می‌شود. دلیل این تجمع در این گزارش به نقل از حاضران، «بی‌لیاقتی مسئولان دانشگاه در حفظ جان دانشجویان» اعلام شده است.

در این گزارش تصریح شده است که تعدادی از خانواده دانشجویان سانحه واژگونی اتوبوس دانشگاه نیز حاضر هستند.

خبرگزاری ایسنا، این تجمع اعتراضی را «خودجوش» توصیف کرده و تأکید کرده است که معترضان در محل پارکینگ اتوبوس‌های این دانشگاه مستقر شده و با در دست داشتن بنرها، نسبت به وضعیت نابه‌سامان حمل و نقل و برخی مسائل دیگر در این دانشگاه اعتراض دارند.

اما برخی کانال‌های تلگرامی در گزارش های خود نوشته‌اند که این تجمع اعتراضی، به دعوت «بسیج دانشجویی» این واحد دانشگاهی صورت گرفته و تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای علی اکبر ولایتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شده‌اند.

بر اساس گزارش ایرنا تعدادی از معترضان، عزل برخی مدیران این دانشگاه را «صرفا فرار به جلو مسئولان دانشگاه و سلب مسئولیت» توصیف کرده‌اند حال آنکه به گفته این دانشجویان «سالهاست همه از خطرناک بودن این جاده مطلع بودند اما هیچ اقدامی نکردند.»

یکی از دانشجویان معترض در گفت‌و گو با ایرنا، «استعفای بالاترین دست اندرکار و مقام دانشگاه و سرپرست علوم و تحقیقات» را «حداقل هزینه ای» دانسته که به گفته این دانشجوی معترض، «این افراد باید پرداخت کنند آنها حتی حاضر به عذ خواهی نیز نشدند »

بر اساس این گزارش در تجمع دانشجویان، شعارهایی همچون «مسئول بی‌کفایت، استعفا، استعفا» و «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» و «روز عزاست امروز، دانشجوی ایرانی صاحب عزاست امروز» سر داده شده است.

همچنین این گزارش می‌افزاید که دانشجویان حضور فوری مسئولان در محل تجمع را خواستار شده اند و اعلام کرده‌اند تا زمان حضور یکی مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد به تجمع خود ادامه خواهند داد.

خبرگزاری فارس نیز با انتشار گزارشی از این تجمع، ویدیویی منتشر کرده که یکی از مادران دانشجویان جانباخته در این حادثه مشغل سخنرانی است.

مادر این دانشجوی جان‌باخته واحد علوم و تحقیقات، در سخنرانی خود ابراز تاسف می کند که «در کشوری زندگی می‌کند که جان انسان هیچ ارزشی ندارد.»

او در ادامه از مسوولان و مقام‌های کشوری می‌پرسد: «تا چه زمان باید شاهد این حوادث تلخ باشیم؟

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، دانشجویان معترض در جریان تجمع خود، بیانیه‌ای ۹ بندی را قرائت کردند که در بند نخست آن، خواستار «استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد»، شده‌اند.

از دیگر موارد تصریح‌شده در بیانیه دانشجویان معترض، «استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.

در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات در روز سه شنبه چهارم دی ماه، ۱۰ تن کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

در ابتدا مسئولان دانشگاه آزاد دلیل واژگونی اتوبوس را سکته راننده اعلام کردند که بلافاصله از سوی مسئولان اورژانس تهران رد شد و تایید چنین ادعایی به نظر تخصصی پزشکی قانونی موکول شد.

پس از آن، مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، اعلام کرد که «در بررسی های اولیه پزشکی قانونی موردی از سکته کردن راننده به دست نیامده است»، و این موضوع را تایید نکرد.

محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز، روز جمعه، دلیل حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان را «بریدن ترمز اتوبوس» اعلام کرد.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، این اتوبوس از سال ۱۳۹۱ جزو خودروهای فرسوده قرار داشته و در زمان حادثه، راننده پس از با خبر شدن از کار نکردن ترمز، حدود ۷۰۰ متر کنترل وسیله نقلیه را در دست داشته اما شیب تند مسیر سبب شده تا از اتوبوس با تأسیسات بتونی برخورد کند.

​در پی این حادثه در روزهای گذشته، انتقاد از علی اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان این دانشگاه بالا گرفت، تا آنجا که منجر به برکناری پنج نفر از معاونین و مدیران دانشگاه علوم و تحقیقات شد.

کاربران شبکه های اجتماعی نیز با طراحی هشتگ «ولایتی استعفا» و «پیرمرد پرحاشیه» به تندی از علی اکبر ولایتی انتقاد کرده‌اند.

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در روزهای اخیر در قالب نطق در صحن علنی مجلس و گفت‌وگو با رسانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

بررسی این حادثه در دستور هفتگی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، فارس، اعتماد آنلاین، روزنامه ایران و رادیوفردا؛ آ.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG