لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان: باکو ۳۹ نفر را به اتهام «جاسوسی» برای تهران بازداشت کرد


سفارت جمهوری آذربایجان در ایران
سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و باکو، دولت جمهوری آذربایجان در ادامه آنچه مقابله با «شبکه جاسوسی ایران» در این کشور نامیده، ۳۹ نفر را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری جمهوری آذربایجان، آپا، وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرد این افراد را که «در پوشش امور دینی» اقدامات «خرابکارانه و اخلالگرانه» انجام می‌دادند، در «عملیاتی ویژه» شناسایی و بازداشت کرده است.

بر اساس این گزارش، این افراد که خود را «مذهبی جلوه می دادند، در شبکه‌های اجتماعی به نفع ایران تبلیغات کرده و از آزادی اعتقادات مذهبی در کشورمان سوء استفاده کرده‌اند».

وزارت کشور جمهوری آذربایجان افزوده این افراد، در واقع «به وظایف محول‌شده از سوی سرویس‌های ویژه ایرانی عمل می‌کردند و سنت تسامح شکل گرفته در آذربایجان را زیر پا» می‌گذاشتند.


آن‌طور که در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان آمده، بازداشت‌شدگان با هدف «ایجاد تبعیض و درگیری فرقه‌ای بین مردم، در مراسم مذهبی شهروندان آذربایجانی شرکت کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند و از این طریق در جامعه ایجاد آشفتگی می‌کردند».

در این اطلاعیه همچنین آمده که بازداشت‌شدگان، «اطلاعاتی» را که جمع‌آوری کرده بودند، «به سرویس‌های ویژه‌ای» که از آنها درخواست شده بود، منتقل کردند.

با این حال به جز یک نفر، هویت سایر بازداشت‌شدگان مشخص نیست.

آن‌طور که خبرگزاری رسمی جمهوری جمهوری آذربایجان گزارش کرده، یکی از بازداشت‌شدگان، «مطلب باقروف» معروف به «حاجی مطلب»، مالک تلویزیون «اینترآذ» و «سلام نیوز» است که هر دو «هوادار» جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

آن‌طور که آپا خبر داده، تلویزیون اینترآذ در سال ۲۰۰۲ و سلام نیوز در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است.

این خبر همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از حمله یک مرد مسلح ایرانی به سفارت این کشور در تهران صورت می‌گیرد.

دولت جمهوری آذربایجان در واکنش به این حمله، سفارت خود در تهران را تعلیق کرد و دیپلمات‌ها و خانواده‌های آن‌ها را از ایران به باکو برگرداند.

این اقدام با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شده و رسانه‌های رسمی ایران، آن را «تنش‌زا» و «احساسی» نامیده‌اند.

علی‌ بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز چهارشنبه، ۱۲ بهمن گفت که در ارتباط با موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان، «اقدامات قضایی» صورت گرفته و انگیزه مهاجم هم «شخصی و مسائل خانوادگی» بوده است.

XS
SM
MD
LG