لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

محکومیت فعال سیاسی اپوزیسیون در آذربایجان به ۱۳ سال زندان


نیام الدین احمدف در ابتدا به اتهام نقض مقررات همه گيری کرونا به ۳۰ روز زندان محکوم شده بود
نیام الدین احمدف در ابتدا به اتهام نقض مقررات همه گيری کرونا به ۳۰ روز زندان محکوم شده بود

یک فعال سیاسی در جمهوری آذربایجان به جرم «حمایت مالی از تروریسم» به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

دادگاهی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان روز جمعه ۱۶ مهر نیام الدین احمدف، از اعضای حزب جبهه مردمی آذربایجان، یکی از احزاب مخالف حکومت را به جرم حمایت مالی از تروریسم به ۱۳ سال زندان محکوم کرد. آقای احمدف و هوادارانش این اتهام را «واهی» توصیف کردند.

به اعضای خانواده، دوستان و همکاران آقای احمدف اجازه داده نشد که هنگام صدور حکم در دادگاه حضور یابند.

نیام الدین احمدف در آخرین اظهاراتش در دادرسی بر بیگناهی خود تاکید کرد و گفت تمامی اتهامات علیه او بی‌اساس هستند. وکیل مدافع آقای احمدف پس از پایان دادرسی گفت به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

پلیس چندین نفر از هواداران آقای احمدف را که مقابل ساختمان دادگاه ویژه جرایم سنگین در باکو اجتماع کرده بودند، بازداشت کرده است.

نیام الدین احمدف یکی از محافظان علی کریملی، رهبر حزب جبهه مردمی آذربایجان است. او اواسط آوریل امسال بازداشت و ابتدا به اتهام نقض مقررات همه گيری کرونا به ۳۰ روز زندان محکوم شد. اما پس از مدتی دادستانی جمهوری آذربایجان او را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد.

گرو‌ه‌های مدافع حقوق بشر در جمهوری آذربایجان آقای احمدف را زندانی سیاسی می‌دانند.

منتقدان الهام علی یف، رییس جمهور آذربایجان می گویند دولت این کشور با هدف ساکت کردن صداهای مخالف فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران را بر اساس اتهامات واهی دستگیر و زندانی می‌کند.

الهام علی‌یف که مدت کوتاهی قبل از فوت پدرش حیدر علی‌یف در سال ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری آذربایجان رسید، این اتهامات را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG