لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه مرزی به تبادل آتش پرداختند


نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ادامه تنش‌ها میان دو کشور شامگاه دو‌شنبه ۲۸ تیر برای چندین ساعت متوالی در نقطه مرزی با هم تبادل آتش کردند.

وزارتخانه‌های دفاع هر دو کشور یکدیگر را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه مرزی «یراسخ» ارمنستان و نخجوان آذربایجان متهم کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که در پی شلیک نیروهای ارمنستانی به مواضع نیروهای این کشور، یک ستوان آذربایجانی از ناحیه پا مجروح شد و از این رو نظامیان آذربایجان نیز دست به عمل متقابل زدند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز مدعی شد که نیروهای آذربایجانی نخست به مواضع نیروهای این کشور در بخش یراسخ شلیک کردند و مسئولیت تمام این حوادث با جمهوری آذربایجان است.

ایروان و باکو، هر دو گفتند که صبح سه‌شنبه منطقه مرزی آرام بوده است. گزارشی نیز درباره تلفات احتمالی طرفین منتشر نشده است.

این درگیری تنها پنج روز پس از یک تبادل آتش دیگر در همان منطقه مرزی رخ داده است. درگیری قبلی یک کشته از طرف ارمنستان و دست‌کم یک مجروح از طرف آذربایجان بر جای گذاشت.

تنش‌های قدیمی میان دو کشور قفقاز جنوبی سال گذشته به اوج رسید که به جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی انجامید، منطقه‌ای که جامعه جهانی آن را متعلق به جمهوری آذربایجان می‌داند، اما از اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارامنه بوده است. حدود شش هزار نفر در جنگی که شش هفته به طول انجامید کشته شدند و در نهایت با میانجی‌گری مسکو طرفین اعلام آتش‌بس کردند.

طبق این آتش‌بس، بخشی از قره‌باغ کوهستانی و همه هفت منطقه اطراف آن پس از حدود سی سال تحت اداره دولت آذربایجان درآمد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG