لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

عزیزی خادم: ریاست مهدی تاج بر فوتبال ایران غیرقانونی است


شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران
شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، ریاست مهدی تاج بر این فدراسیون را «غیرقانونی» دانست و خواهان برکناری او شد.

در پی شکایت شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم از اعضای هیات رئیسه و حسن کامرانی‌فر دبیر اسبق فدراسیون فوتبال، دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲۶ مجتمع قضایی صدر برگزار شد.

شاکی پرونده بعد از نخستین جلسه دادگاه گفت علت شکایتش «عزل غیرقانونی» بوده و این ماجرا را «چرنوبیل فوتبالی» می‌داند.

آقای عزیزی خادم افزود قصد داشته شکایتش را در فوتبال پیگیری کند اما کمیته اخلاق پاسخی نداده و حالا این دادگاه را «تقابل ظالم و مظلوم» می‌داند.

او درباره همکاران خودش که اکنون با مهدی تاج کار می‌کنند گفت: «در آن ۱۱ ماه ثناگو بودند ولی به قلب فوتبال ایران حمله کردند. به صورت فوتبال سیلی زدند. در آستانه جام جهانی به مردم توهین کردند. برای ویرانگری قرارداد ویلموتس، ده‌ها میلیارد بدهی آقایان را دادیم».

عزیزی‌ خادم بهمن ۱۴۰۰ توسط هیات رئیسه از سمت خود عزل شد و حق حضور در مجمع فدراسیون را از دست داد.

اغلب اعضای هیئت رئیسه مانند میرشاد ماجدی، خداداد افشاریان و بهرام رضائیان، با حمایت خود او به قدرت رسیدند اما در ادامه، رئیس قانونی فدراسیون را کنار زده و ماجدی را پشت میز سرپرستی نشاندند؛ تحولاتی جنجالی که برخی فوتبال‌نویسان از آن با عنوان «کودتا» یاد کردند.

عزیزی‌ خادم درباره مهدی تاج می‌گوید:‌ «با ۱۵ سال دسیسه چینی فکر ‌کردند می‌توانند مثل همیشه دست به هر کاری بزنند. مدام توهین و تخریب و دروغ. کسانی که ثناگو بودند چرا دست به این کار شنیع زدند؟ امیدوارم قوه قضائیه مسیر توطئه آقایان را ناامن کند. روندی که مجمع فدراسیون در پیش گرفت در دنیا مشابهش نیست. زمان بزن در رو در فوتبال ملی به سر آمده».

صفی‌الله فغانپور، مسئول امور حقوقی فدراسیون، دیدگاه دیگری دارد. او درباره این پرونده قضایی به خبرگزاری فارس گفت: «برای فدراسیون مشکل ایجاد نمی‌شود. عزل مطابق اساسنامه بود. در مجمع نیز نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور داشتند. هر تصمیمی که دادگاه بگیرد از طرف فدراسیون و از طرف عزیزی خادم قابل اعتراض خواهد بود».

عزیزی خادم درباره این‌که اگر به نتیجه نرسد به فیفا شکایت می‌کند، گفت: «این بازی کسانی است که ۱۵ سال فوتبال را گروگان گرفتند. باید یقه آن‌ها را بگیرید. به منافع ملی دست‌اندازی می‌کنند. پدر فوتبال مملکت را درآوردند، ول‌کن هم نیستند».


او که سابقه مدیریت شرکت‌های زیر مجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی و معاونت پارلمانی این وزارتخانه را دارد، فدراسیون خود را «یکی از بهترین، سالم‌ترین و پاک‌ترین» فدراسیون‌های تاریخ ایران نامید و تاکید کرد سریع‌ترین صعود به جام جهانی را در تاریخ آسیا رقم زده است.

دادگاه شکایت از سران فدراسیون در حالی تشکیل شده است که فدراسیون مهدی تاج با موج گسترده‌ و بی‌سابقه‌ای از بیانیه‌های انتقادی و اتهامات علنی توسط سرمربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها، هوداران تیم‌ها و رسانه‌های ورزشی مواجه است.

شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم گفت که تخلف «فدراسیون‌نشینان» طبق مواردی که فیفا تایید کرده و همچنین قوانین کشور، محرز است.

او خطاب به خبرنگاران گفت:‌ «یک بار برای همیشه این فرصت‌طلبی‌ها و بدعت‌ها را برچینیم. فدراسیون با ریاست ایشان مشروعیت ندارد. حضور تاج غیرقانونی و غیرمشروع است».

XS
SM
MD
LG