لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

درد تورم در بخش درمان


آمار منتشرشده بانک مرکزی از تورم اردیبهشت‌ماه نیز از کاهش شتاب نرخ تورم حکایت می‌کند.

نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال، در این گزارش آماری رقم ۳۰ و ۳ دهم درصد را نشان می دهد که نسبت به همین رقم در ۱۲ ماه منتهی به فرودین ماه گذشته، کاهشی ۲ و نیم درصدی داشته است.

پیش‌تر، مرکز آمار ایران نیز با انتشار گزارشی از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران در اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود که نرخ تورم سال منتهی به اردیبهشت‌ماه به ۲۸ و ۴ دهم درصد رسیده است که در مقایسه با سال منتهی به فروردین گذشته، کاهشی کمی کمتر از ۲ درصد داشت.

تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه امسال در گزارش بانک مرکزی ۱۶ و ۶ دهم درصد، و همین رقم در گزارش مرکز آمار ایران یعنی مقایسه نرخ تورم اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۷ و دو دهم درصد بوده است.

بررسی ماهانه سبد کالای منتخب رادیو فردا که شامل ده قلم کالای عمده در سبد خوراکی خانوار ایرانی می‌شود نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ قیمت عمده این ۱۰ قلم کالای خوراکی، نسبت به فروردین‌ماه امسال، با کاهش قیمت همراه بوده و قیمت این اقلام، روند نزولی در پیش‌گرفته است.

به‌طور متوسط و با احتساب میانگین ساده وزنی، قیمت این سبد کالایی در اردیبهشت‌ماه، حدود ۵ درصد نسبت به قیمت آن‌ها در فروردین‌ماه، با کاهش همراه شده است.

جدول شماره یک
ردیف نوع کالا/کیلوگرم قیمت
فروردین‌ماه ۹۳
قیمت
اردیبهشت‌ماه ۹۳
تغییر/درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۷۴۱۳ ۷۴۳۵ ۰.۲۹
۲ لوبیا چیتی ۹۷۳۶.۵ ۹۸۵۲.۵ ۱.۱۹
۳ روغن مایع/ یک لیتری ۴۸۹۳.۵ ۴۸۸۸.۵ ۰.۱۰-
۴ قند ۲۶۸۳ ۲۷۳۸ ۲.۰۵
۵ سیب‌زمینی ۳۳۷۱.۵ ۲۶۵۰.۵ ۲۱.۳۸-
۶ پیاز ۱۷۵۲ ۱۶۴۸ ۵.۹۳-
۷ گوجه‌فرنگی ۲۷۵۱ ۲۳۹۵ ۱۲.۹۴-
۸ تخم‌مرغ/شانه ۳۰ عددی ۷۳۶۹ ۸۱۱۹.۵ ۹.۲۴-
۹ گوشت مرغ ۶۹۵۲ ۶۷۳۱ ۳.۱۸-
۱۰گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۲۴۳۱.۵ ۳۲۳۸۴ ۰.۱۴-
قیمت‌ها به تومان-منبع: گزارش‌های بانک‌مرکزی ایران

بیشترین کاهش قیمتی مربوط به سیب‌زمینی است که قیمت آن به‌طور متوسط در فاصله یک ماه فرودین به اردیبهشت‌ماه ۹۳، کاهشی بیش از ۲۱ (۲۱.۳) درصد را تجربه کرد.
جدول شماره دو
ردیف نوع کالا/کیلوگرم قیمت
اردیبهشت‌ماه ۹۲
قیمت
اردیبهشت‌ماه۹۳
تغییر/درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۶۱۳۶ ۷۴۳۵ ۰.۲۹
۲ لوبیا چیتی ۹۲۴۷ ۹۸۵۲.۵ ۱.۱۹
۳ روغن مایع/ یک لیتری ۴۳۸۵.۵ ۴۸۸۸.۵ ۰.۱۰-
۴ قند ۲۲۱۱ ۲۷۳۸ ۲.۰۵
۵ سیب‌زمینی ۱۶۶۷ ۲۶۵۰.۵ ۲۱.۳۸-
۶ پیاز ۱۵۷۷ ۱۶۴۸ ۵.۹۳-
۷ گوجه‌فرنگی ۲۶۹۷ ۲۳۹۵ ۱۲.۹۴-
۸ تخم‌مرغ/شانه ۳۰ عددی ۷۴۹۱ ۷۳۶۹ ۹.۲۴-
۹ گوشت مرغ ۵۳۶۹ ۶۷۳۱ ۳.۱۸-
۱۰گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۱۰۰۴.۵ ۳۲۳۸۴ ۰.۱۴-
قیمت‌ها به تومان-منبع: گزارش‌های بانک‌مرکزی ایران

درحالی‌که متوسط ساده قیمت ۱۰ قلم کالای حاضر در سبد منتخب رادیو فردا در فاصله دو ماه نخست امسال با کاهش همراه بوده اما بررسی قیمت این ۱۰ قلم کالای خوراکی در اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیانگر رشدی بیش از ۱۴ (۱۴.۳۵) درصد است.

اما همین رشد بیش از ۱۴ درصدی نیز در مقایسه با نرخ رشد متوسط قیمت سبد کالاهای منتخب رادیو فردا در فرودین ماه سال ۹۳ نسبت به فرودین ۹۲، کاهشی بیش از ۸ (۸.۲۵) درصد را تجربه کرد. رشد متوسط قیمت این سبد کالایی در دوره فرودین ۹۳ نسبت به همان ماه در سال قبل، بیش از ۲۲ (۲۲.۶) درصد رشد کرده بود.

با بررسی و جمع‌بندی مجموعه این آمار و ارقام به نظر می‌رسد که تورم مواد غذایی در ماه‌های اخیر، به مرحله نزول رسیده است.

در بررسی اجزای تشکیل‌دهنده نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه امسال در هر دو گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، تغییرات قیمتی گروه‌های مختلف کالا و خدمات، نشان می‌دهد که آنچه موتور تورم به شمار می‌آید و بار کشاندن تورم به سطوح بالا را می‌کشد از افزایش قیمت گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی به دیگر گروه‌های کالایی و خدمات منتقل‌شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال، شاخص بهای گروه کالایی بهداشت و درمان با رشد نزدیک به ۳۹ درصد رکورددار افزایش بوده، حال‌آنکه رد همین دوره زمانی شاخص بهای کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، رشدی بیش از ۳۶ درصد داشته است.

در گزارش بانک مرکزی ایران از شاخص تورم در اردیبهشت‌ماه نیز بیشترین رشد قیمتی در میان گروه‌های کالایی و خدمات در این ماه نسبت به اردیبهشت‌ماه پارسال، مربوط است به گروه بهداشت و درمان که رشدی در حدود ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.

پس‌ازاین گروه کالایی، شاخص قیمت گروه کالایی حمل‌ونقل، با رشد رشید حدوداً ۳۰ درصدی در رتبه دوم ایستاده است که افزایش شاخص بهای این گروه را می‌توان به افزایش قیمت سوخت نسبت داد، نکته قابل‌توجه در این میان، اثرگذاری افزایش شاخص بهای حمل‌ونقل بر دیگر گروه‌های کالایی و خدمات است که به ترتیبی با حمل‌ونقل در ارتباط هستند.

کارشناسان اقتصادی غایب بودن شاخص بهای گروه مسکن و اجاره‌بها در میان رتبه داران و میان‌داران تورم را با رکورد حاکم در این بخش در ارتباط می‌بینند.

اما انتقال تورم فزاینده از گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی به گروه‌های دیگری همچون بهداشت و درمان و حمل‌ونقل می‌تواند پیام و نشانه‌ای برای مسئولان دولتی در توجه به این بخش‌ها و یافتن راه‌حلی برای آن‌ها باشد.
XS
SM
MD
LG