لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

یک بازی فوتبال و سیاهپوش کردن استادیوم آزادی، کارشناسان چه می‌گویند؟


امام جمعه تهران می‌گوید که استادیوم آزادی در روز بازی فوتبال ایران و کره جنوبی باید سیاهپوش باشد.

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در مراسم نماز جمعه گفته که فضای این مسابقه باید با عزاداری گسترده همراه شود.

وی همچنین گفته است، تماشاچیان فوتبال در این روز باید به جای تشویق تیم ایران، فریاد «یا حسین» سر بدهند.

این در حالی است که فیفا مقررات سختی درباره ممنوعیت تبلیغات مذهبی در رقابت‌های ورزشی دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00
لینک مستقیم

حسین قاضیان جامعه‌شناس ساکن آمریکا می‌گوید، این درخواست‌ها نشان می‌دهد که سبک زندگی مردم با خواست روحانیت سازگار نیست.

به گفته او، اگر مردم آن‌گونه که علما می‌گویند، می‌خواهند و آرزو می‌کنند باشند، دیگر نیازی به این همه دلواپسی و بیانیه نیست.

این جامعه‌شناس می‌گوید: «این درخواست‌های روحانیت زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم رفتارهای داشته باشند که علما نگرانش هستند».

به گفته آقای قاضیان، «اگر علما بخشی از جامعه مدنی بودند و به قدرت دولت وابستگی نداشتند، این درخواست‌ها در حوزه مدنی تعریف می‌شد و برای اجرا شدنش اجباری وجود نداشت».

او معتقد است که دولت و روحانیت با هم دست به یکی کرده‌اند و این نهاد مدنی از زور دولت برای کنترل مردم استفاده می‌کند.

بازی حساس ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، در روز تاسوعا برگزار خواهد شد. بازی‌ای که با مخالفت شدید روحانیون و برخی از چهره‌های سیاسی در ایران مواجه شده است.

۵۶ نفر از نمایندگان مجلس ایران روز پنج مهرماه در تذکری کتبی به وزیر ورزش و جوانان، خواستار تغییر زمان مسابقه شدند.

برخی روحانیون و گروه‌های تندروی اسلامی نیز خواستار لغو این بازی شدند. اما فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، با تغییر زمان این بازی مخالفت کرده است.

محمد جواد اکبرین دین‌پژوه ساکن فرانسه می‌گوید، زمانی که هیچ یک از روحانیون دلیلی بر خلاف شرع بودن این شادی ندارند، علت را باید در جایی خارج از دین، مذهب و سنت جستجو کرد.

او می‌گوید: «مشکل در جامعه امروز و سیاست است».

آقای اکبرین در تحلیل این مشکلات می‌گوید: «در جامعه امروز بخشی از روحانیت نگران است که نادرستی ادعاهایش در مورد ظاهر و شکل جامعه آشکار شود. چرا که در تمام این سال‌ها علیرغم افکار متنوع جامعه به دنبال یکسان سازی و استاندارد‌سازی بوده‌اند».

این دین پژوه همچنین با اشاره به شرایط سیاسی می‌گوید: «هر وقت شرایط سیاسی به گونه‌ای پیش رفت که روحانیت دست پایین‌تری در معادلات داشتند، از این ابزارها استفاده می‌کنند».

گروهی از هواداران گروه موسوم به حزب‌الله روز جمعه پس از نمازجمعه تهران، برای مخالفت با برگزاری این مسابقه تجمع اعتراضی برپا کردند.

حزب مؤتلفه اسلامی نیز در بیانیه‌ای اتفاقات پیرامون این بازی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای پیشگیری از آنچه حرمت شکنی نامید، پیشنهاد داده است.

در یکی از بندهای این پیشنهادات آمده است، مدیری که چهار سال پیش فهم، درک و پیش‌بینی این خسارت را نکرده است، باید تنبیه شود تا برای مدیران کنونی و آینده کشور عبرت شود.

XS
SM
MD
LG