لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

احتمال طرح «اتهام محاربه» برای برخی دراویش گنابادی


روز شنبه هفده تن از دروایش گنابادی در شیراز به دادگاه رفتند و با اتهامات تازه‌ای مواجه شدند. از مدتی پیش، فشار بر دروایش گنابادی افزایش یافته، برخی از آن‌ها در زندان هستند و بسیاری از آن‌ها تا کنون، ‌ بدون دریافت احضاریه کتبی در دادگاه محاکمه شده‌اند.
در همین باره رادیوفردا گفت‌وگویی کرده است با فرهاد نوری، از مسئولان سایت «مجذوبان نور» و از او درباره دادگاه روز شنبه پرسیده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

این چندمین باری است که دراویش گنابادی را به صورت گروه ده تا بیست نفره، ‌ به دادگاه انقلاب شیراز احضار می‌کنند. جلسات دادگاه را به صورت سه یا چهارنفره برگزار می‌کنند. این جلسات در شعبه کیفری دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی خشتی برگزار می‌شود.

وکلای دراویش هم، ‌آقایان منتظری، صادقی و نظری نیز در این جلسات حاضر می‌شوند. در چند ماه گذشته فکر می‌کنم این سومین یا چهارمین است که دارویش خصوصا دراویش گنابادی کوار که از شهرستان‌های استان فارس است به دادگاه احضار می‌شوند و اتهاماتشان را بررسی می‌کنند.
این افراد به چه اتهامی به دادگاه فراخوانده می‌شوند؟ ‌
اتهاماتی که متوجه دراویش گنابادی خصوصا در کوار وارد می‌شود، بیشتر در ارتباط با حوادثی است که شهریور ماه گذشته در کوار رخ داد. اما اتهاماتی که هم اکنون دراویش با آن روبرو هستند مثل اقدام علیه امنیت ملی، ‌ اخلال در نظم عمومی، ضرب و جرح و حمل اسلحه غیر مجاز است.

به گفته قاضی خشتی که در جلسه امروز رای دادند، همه دراویشی که روز شنبه به پرونده‌شان رسیدگی شده، ‌ هیچ خطایی انجام ندادند، ‌ و همه تبرئه هستند و رفع اتهام شدند اما دادستان و مقام‌های امنیتی – اطلاعاتی که روی قوه قضاییه فشار می‌آورند، ‌این احکام را تایید نکردند و گویا در صدد وارد کردن سه اتهام تازه به دراویش هم هستند که شامل محاربه، ‌ فساد فی الارض و عضویت در گروهکهای انحرافی.

عضویت در گروهکهای انحرافی خود داستانیست چرا که دراویش اعتقادات خاصی دارند ولی عضو هیچ گروه و گروهکی نیستند که بخواهند فعالیت سیاسی کنند یا فعالیت علیه نظام داشته باشند. اساس درویشی کلا صلح و دوستی است و کاری به سیاست و پست و مقام و امثالهم ندارند.
در حال حاضر چند نفر از دراویش گنابادی در زندان هستند؟
از مدیران، ‌ وکلا و پرسنل سایت مجذوبان نور، ‌ در حال حاضر ۷ نفر در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند و سه تن دیگر از دراویش، آقایان صالح مرادی، کسری نوری و محمدعلی شمشیر زن، ‌ در زندان عادل آباد شیراز هستند و هنوز وضعیتشان مشخص نیست.

برای محمدعلی شمشیرزن، وثیقه ۵۰ میلیونی تعیین کردند که دادستان با آن موافقت نکردند. برای محمدعلی مرادی هم وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین کردند که آقای مرادی گفته است که چون جرمی مرتکب نشده است، به زندان برمی گردم. و از شهریور سال ۹۰ در زندان عادل آباد است. کسری نوری هم تا حالا دو بار بازداشت شده‌اند‌ که بازداشت دومشان هم از ۲۴ اسفند است که قرار بازداشت موقتشان هفته گذشته برای سومین بار تمدید شد تا دو ماه دیگر تا وضعیت پرونده به چه شکل پیش برود و اینکه آیا وثیقه صادر می‌کنند یا خیر.

وکلا و مسئولان سایت مجذوبان نور که از پارسال بازداشت شده و در زندان اوین هستند، ‌ یک سری مشکلات جسمی دارند، خصوصا آقای حمید مرادی، که رگ پایشان گرفته و مشکلات شدید قلبی دارد، آن‌ها هم هنوز پرونده‌شان مشخص نیست، ‌ نه قراری برایشان صادر می‌شود، ‌ نه جلسه دادگاهی برایشان برگزار می‌شود. و این‌ها برای فشار بیشتر بر دارویش است اما با چه قصد و هدفیست ما هم نمی‌دانیم.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG