لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

برنامه‌های تازه گوگل برای حمایت از آزادی بیان و مبارزه با سانسور


شرکت عظیم اینترنتی گوگل روز دوشنبه، ۲۹ مهر ماه، دو برنامه تازه را به کاربران معرفی کرد. برنامه‌هایی که گوگل می‌گوید، برای کمک به روند آزادی بیان و مقاومت و مبارزه با سانسور دولتی شکل گرفته اند.

«google ideas» یا «ایده‌های گوگل»، زیر مجموعه‌ای از شرکت عظیم اینترنتی گوگل است که درباره راه‌های مواجهه کاربران با تهدیدها در جریان تنش،‌ بی‌ثباتی و یا سرکوب، تحقیق می‌کند.

ایده‌های گوگل می‌گوید در جریان این تحقیق‌ها و ارائه راه‌های جایگزین، کاربران،‌ متخصصان و مهندسان را در کنار هم می‌آورد. حال نتیجه یکی از همین تلاش‌ها دو برنامه تازه است که روز دوشنبه در نشست ایده‌های گوگل در شهر نیویورک مطرح شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم
گزارش‌ها از این نشست حاکی است که در بسته ارائه شده توسط گوگل در روز دوشنبه، یک برنامه به کاربران معرفی شد که از طریق آن سپری حمایتی برای وب سایت‌های سازمان‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر درست می‌شود که به طور مداوم مورد حملات هکری قرار می‌گیرند.

گوگل می‌گوید این بسته چند منظوره تازه برای حمایت و پیشتبانی از آزادی بیان تهیه شده است. مهمترین حمله‌ای که در این برنامه مورد نظر است، حملات «دی داس» است که نیروی مهاجم با بالابردن حجم مراجعه به یک وبسایت، آن را از کار می‌اندازد.

در مراسم معرفی برنامه‌های تازه گوگل در نیویورک، یک نرم‌افزار تازه هم به کاربران معرفی شد با نام «یوپراکسی».

این فناوری تازه به کاربران اینترنت امکان می‌دهد که از سد سانسور دولتی و فیلترینگ بگذرند و در عین حال، کاربر توسط یو پراکسی می‌تواند در جریان گشت و گذار اینترنتی‌اش، هویت خود را محفوظ نگه دارد.

یوپراکسی را باید با مرورگرهای کروم یا فایرفاکس باز کرد و استفاده از آن از طریق اینترنت اکسپلورر که مرورگر مایکروسافت و رقیب شرکت گوگل است، ممکن نیست.

کاربران اینترنتی در ایران سال‌هاست با موضوع فیلترینگ آشنا هستند،‌ اما مدت‌هاست که از فیلترشکن‌های مختلف، نرم‌افزارهای رنگارنگ و پراکسی‌ها و وی پی ان‌ها استفاده می‌کنند.

آن گونه که مهدی یحیی‌نژاد مدیر وبسایت «بالاترین» به رادیو فردا می‌گوید، یوپراکسی ِ گوگل، با سایرین یک تفاوت دارد: « پراکسی‌های دیگر معمولا توسط شرکت و موسسات متفاوت ارائه می‌شوند و کاربرانی که از ایران وصل می‌شوند، باید از طریق سرورهای آن شرکت‌ها به اینترنت آزاد وصل شوند. اما در این سرویس جدید هر کس از طریق دوستان یا آشنایانش در خارج از ایران به اینترنت آزاد وصل می‌شود. نیازی به سرورهای جداگانه و نصب هیچ نرم افزاری بر روی صفحه شخصی نخواهد بود، تنها یک افزونه به مرورگر اضافه می‌شود و این دسترسی را به اینترنت آزاد مهیا می‌کند.»
یکی از وبسایت‌هایی که برنامه مبارزه با حملات اینترنتی را آزمایش کرده و نتیجه مثبت گرفته، وبسایت فارسی «بالاترین» است. البته برنامه‌های تازه ارائه شده گوگل آیدیاز همچنان در مرحله‌ِ با دسترسی محدود و یا آزمایشی به سر می‌برند و تا دسترسی همگان به این برنامه‌های حمایتی هنوز زمان لازم است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG