لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

د میستورا از توافق برای گفت‌وگو بر سر قانون اساسی جدید سوریه خبر داد


فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد که در مناطقی همچون حما، حمص و دمشق باز هم مواردی از بمباران و انواع خشونت‌ها مشاهده شده است
فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد که در مناطقی همچون حما، حمص و دمشق باز هم مواردی از بمباران و انواع خشونت‌ها مشاهده شده است

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت برای نخستین بار تمام طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه، حتی گروه‌های متفرق شده اپوزیسیون، توافق کرده‌اند که در گفت‌‌وگوهای تخصصی برای تدوین یک قانون اساسی جدید سهیم شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس استفان د میستورا، روز دوشنبه اول خرداد در یک پیام ویدیویی از ژنو به شورای امنیت سازمان ملل گفت که خشنود است همه طرف‌ها با انجام هفتمین دور گفت‌وگوهای سیاسی که او برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی کرده موافقند.

آقای د میستورا با بیان اینکه باز هم «اخبار خوب» دارد، گفت پس از نشست قزاقستان و توافق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای آتش‌بس در «مناطق امن» اعلام شده، به میزان قابل توجهی از خشونت‌ها و بمباران‌های هوایی کاسته شده است.

با این حال او تأکید کرد که هنوز در سایر مناطق همچون حما، حمص و دمشق مواردی از بمباران و انواع خشونت‌ها توسط نیروهای دولتی و برخی گروه‌های مخالف مشاهده شده است.

آقای د میستورا افزود: «هدف ما آتش‌بس فراگیر در تمام مناطق است و نه فقط در "مناطق امن"».

فرستاده ویژه سازمان ملل هفته گذشته در طول آخرین دور گفت‌وگوهای سیاسی به شورای امنیت گفت که شاهد «یک فرصت و نیاز برای تمرکز بر قانون اساسی و سایر موارد قانونی» بوده، زیرا به باور او هیچ‌یک از طرف‌های درگیر، خلأ در ساختارهای بنیادین و قانونی را در طول مذاکرات و یا پس از گفت‌وگوهای روند انتقال قدرت نخواهد پذیرفت.

او تأکید کرد که قرار نیست سازمان ملل یک قانون اساسی برای سوریه تدوین کند زیرا این فقط در حوزه صلاحیت و حق مردم سوریه است.

آقای دی‌میستورا گفت: «ما بنیادهای این قانون را ایجاد می‌کنیم تا زمانی که خود سوری‌ها بتوانند بقیه کار را به انجام برسانند».

بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، طرفین درگیر در نبردهای سوریه باید چارچوبی شامل «سه سبد» یا سه حوزه بحث را دنبال کنند: اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات.

جنگ داخلی سوریه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده و طی سال‌های گذشته با صدها هزار قربانی، آوارگی دست‌کم نیمی از جمعیت کشور، و خسارت‌های شدید واردشده به شماری از مراکز اقتصادی، شهری و مناطق باستانی سوریه، ادامه پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG