لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

سازمان ملل پس از توافق آستانه در مورد سوریه «یک میلیون‌ سئوال» دارد


یان انگلند گفته است که توافق آستانه باعث کاهش درگیری‌های نظامی و حملات هوایی شده است.
یان انگلند گفته است که توافق آستانه باعث کاهش درگیری‌های نظامی و حملات هوایی شده است.

یک مقام ارشد نهادهای امداد سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت گفت پس از توافقی که هفته گذشته بین کشورهای روسیه، ترکیه و ایران صورت گرفت هنوز هم سازمان ملل در مورد اوضاع سوریه «یک میلیون» سئوال دارد و با وجود کاهش درگیری‌های نظامی، کاروان‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه کاملا از حرکت باز ایستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یان ایگلند مشاور سازمان ملل در امور بشردوستانه سوریه در یک کنفرانس خبری گفت: «دولت‌های روسیه، ترکیه و ایران امروز و دیروز برای ما توضیح دادند که به شکلی بسیار شفاف و فعال برای اجرای این توافق با سازمان ملل متحد و نهادهای همکار آن همکاری خواهند کرد».

«ما یک میلیون سئوال و نگرانی داریم ولی فکر می‌کنم از موهبتی که دیگران برخوردار هستند برخوردار نیستیم و به همین خاطر نمی‌توانیم از بیرون گود بگوییم که این توافق شکست خواهد خورد. ما نیاز داریم که به موفقیت برسد».

توافق این سه کشور برای ایجاد مناطق امن در سوریه هفته گذشته در شهر آستانه پایتخت قزاقستان به امضا رسید با این هدف که مسائل عملی مثل حفاظت از این مناطق طی دو هفته حل‌وفصل شده و تا چهارم ماه ژوئن آماده اجرا شود.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کرد که یک دور کوتاه و اجرایی از مذاکرات صلح را برای روزهای ۱۶ تا ۱۹ ماه مه در شهر ژنو برنامه‌ریزی کرده تا از فضای مساعدی که اکنون فراهم شده استفاده کند. به خاطر وزن سیاسی امضا کنندگان این توافق و زمان امضا آن احتمال موفقیت در این دور از مذاکرات بالاست.

او افزود: گزینه دیگر «۱۰ حلب دیگر خواهد بود». اشاره او به سقوط شهر حلب پس از یک سال جنگ مداوم و تصرف آن توسط نیروهای وفادار به بشار اسد است.

آقای دی میستورا گفت یکی از جنبه‌های اصلی توافق آستانه این است که یک توافق «موقت» برای حل معضلات و مسائل اضطراری است و نه طرحی برای تقسیم دائمی خاک سوریه.

او افزود توافق آستانه در زمینه تبادل اسرا و مین روبی به سرعت به اجرا گذاشته شده و تقریبا هر دو این موارد تکمیل شده‌اند.

یان ایگلند نیز گفته است می‌تواند به یک نتیجه مشخص از توافق آستانه اشاره کند و آن کاهش درگیری‌های نظامی و حملات هوایی است. اما کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه فقط یک بار در هفته اجازه حرکت دارند و دولت سوریه هیچ جوازی برای حرکت آنها صادر نمی‌کند.

او افزود هر چند در نتیجه تسلیم شدن برخی از مناطق تعداد افرادی که به کمک‌های اضطراری نیاز دارند ۱۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۴.۵ میلیون نفر رسیده ولی در همین مدت حدود ۶۲۵ هزار نفر دیگر تحت محاصره قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۸۰ درصد در محاصره نیروهای دولتی هستند.

XS
SM
MD
LG