لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

دونالد ترامپ از روسیه خواست که بشار اسد و ایران را مهار کند


در چهار سال گذشته این اولین بار است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کاخ سفید حضور می‌یابد.
در چهار سال گذشته این اولین بار است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کاخ سفید حضور می‌یابد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از مسکو خواست که حکومت بشار اسد در سوریه و متحد اصلی آن، ایران را مهار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای ترامپ در این گفت‌وگو «بر لزوم همکاری» واشینگتن و مسکو «برای خاتمه بخشیدن به جنگ سوریه تاکید کرده» و به‌ویژه خواستار آن شده که «روسیه حکومت اسد، ایران و گروه‌های نیابتی مورد حمایت تهران را مهار کند».

لحن دونالد ترامپ و مقامات دولت او نسبت به حکومت بشار اسد از زمان وقوع حمله شیمیایی اخیر در استان ادلب سوریه که به دمشق نسبت داده می‌شود، تندتر شده و خواستار برکناری اسد شده‌اند در حالی که قبل از آن وزیر خارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته بودند که واشینگتن دیگر به دنبال برکناری بشار اسد نیست.

واشینگتن حمله شیمیایی ادلب را با هدف قرار دادن یکی از پایگاه‌های هوایی حکومت اسد پاسخ داد که این اقدام واکنش تند روسیه را به دنبال داشت.

با این حال تماس‌های کاخ سفید و کرملین در رابطه با بحران سوریه همچنان ادامه دارد چنان که روز ۱۳ اردیبهشت نیز دونالد ترامپ گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، داشت.

پس از آن اعلام شد رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای برقراری آتش‌بس در سوریه افزایش دهند.

سفر سرگئی لاوروف به واشینگتن و حضور او در کاخ سفید از یک جهت دیگر نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در حقیقت طی چهار سال گذشته که اختلافات واشینگتن و روسیه بر سر اوکراین و سوریه اوج گرفت، این اولین بار است که آقای لاوروف به کاخ سفید می‌رود.

هدف از این سفر جلب حمایت آمریکا برای طرح ایجاد مناطق امن در سوریه عنوان شده است، طرحی که مسکو مبتکر آن بوده و هدف از آن کاهش دامنه جنگ در سوریه است.

دونالد ترامپ دیدار با لاوروف را «بسیار خوب» توصیف کرده و گفته که آمریکا و روسیه با همکاری یکدیگر کشتار در سوریه را متوقف می‌کنند.

آقای لاوروف نیز اطمینان داده که واشینگتن و مسکو درک و دریافت یکسانی از وقایع سوریه دارند و هر دو تلاش می‌کنند که این گونه ارتباطات دو طرفه و نیز ارتباط با دیگر کشورهای کلیدی در منازعه را ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG