لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

سازمان بهزیستی: تمامی خانوارهای دارای ۲ معلول تا پایان سال آینده خانه‌دار می‌شوند


سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور به دنیا می‌آید.
سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور به دنیا می‌آید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که تمامی خانوارهای دارای ۲ معلول تا پایان سال ۹۷خانه‌دار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به این‌که ۱۱ هزار خانوار در کشور دارای دو معلول هستند، گفت: «درحال حاضر ۴۳ هزار مسکن برای معلولان در دست احداث است».

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در سال جاری برای نخستین بار ردیف بودجه برای این منظور دریافت شده، افزود: «احداث این واحدهای مسکونی بین ٢٠ تا ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است».

وی گفت: «از ١١ هزار خانوار دارای دو معلول تاکنون به حدود ٢٩٠٠ خانوار، مسکن واگذار شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به چهار هزار خانوار دارای دو معلول مسکن واگذار شود.»

رئیس سازمان بهزیستی همچنین تاکید کرد که لایحه مساعدت‌های اجتماعی هنوز به مجلس نرفته اما سیاست سازمان بهزیستی تخصیص مسکن به خانوارهای دارای معلول است.

وی بر این اساس خواستار آن شد که چنانچه برخی خانوارهای دارای دو فرزند معلول به هر علتی تاکنون ثبت نام نکرده‌اند با مراجعه به سازمان بهزیستی در این زمینه اقدام کنند.

پیش از این حسین نحوی‌نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در بهمن ماه ۹۵ گفته بود ‌که سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور به دنیا می‌آید.

رئیس سازمان بهزیستی ایران علت تولد این تعداد کودکان معلول را «اجباری نبودن آزمایش ژنتیک» دانسته و افزوده بود که برای جلوگیری از این وضعیت، آزمایش ژنتیک و مشاوره‌های مربوطه در برنامه ششم توسعه اجباری خواهد شد.

محسنی بندپی همچنین با اشاره به بالا بودن هزینه آزمایش و مشاوره‌های ژنتیک، گفت که این سازمان هزینه خانواده‌ها را پرداخت خواهد کرد.

سرشماری سال ۱۳۹۰ «آمار معلولان» در ایران را حدود یک میلیون و دویست هزار نفر ارزیابی کرده بود؛ با این حال مسئولان سازمان بهزیستی گفته‌اند آمار دقیقی از «معلولان فعلی» در دست نیست.

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، هم گفته است در اثر تصادفات جاد‌ه‌‌ای روزانه یکصد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ایران گفته است تنها ۳۴۰ هزار نفر از معلولان کشور مستمری ماهانه دریافت می‌کنند که مبلغ آن نیز رقمی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ریال است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در هر هشت ثانیه، ‌یک کودک معلول در دنیا متولد می‌شود.

این نهاد بین‌المللی، اخیراً در گزارشی اعلام کرد که از هر ده کودک در جهان، دست‌کم یک کودک با نوعی از معلولیت زندگی می‌کند و ۸۰ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه به سر می‌برند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، تعداد کودکان معلول در سرتاسر جهان را دست‌کم ۹۳ میلیون اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است که کودکان معلول در اغلب کشورهای جهان به حاشیه رانده می‌شوند و به همین دلیل برنامه‌هایی برای توانمندسازی و آموزش آنان در دستور کار یونیسف قرار دارد.

به گفته یونیسف، عواملی مانند شرایط بهداشتی و درمانی، عوامل زیست‌محیطی، ‌سوء تغذیه،‌ فقر و اختلالات ژنتیکی از جمله عوامل مؤثر در تولد نوزادان معلول است.

یونیسف، پیش از این در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۱۵ درصد جمعیت جهان را افراد معلول تشکیل می‌دهند که بیشترشان نیز در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند و به امکانات بهداشتی و آموزشی مناسب دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG