لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

دیدبان حقوق بشر: نیروهای امنیتی، عامل اصلی نقض حقوق بشر در ایران


سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را «عامل اصلی نقض حقوق بشر در ایران» معرفی کرده است.

به گزارش وب‌سایت این نهاد مدافع حقوق بشر، سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه این سازمان، روز چهارشنبه، هفتم بهمن‌ماه، با تأکید بر تأخیر مقام‌های ایرانی در «مجازات عاملان نقض حقوق بشر» و عمل به «تعهدات ملی و بین‌المللی» خود گفت: «نیروهای امنیتی سال‌های متمادی است که با مصونیت کامل به سرکوب آزادی‌های اساسی و آزار و اذیت مردم در ایران پرداخته‌اند.»

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه در در سازمان دیدبان حقوق بشر:نیروهای امنیتی سال‏های ‏متمادی است که با مصونیت کامل به سرکوب آزادی‏های ‏اساسی و آزار و اذیت مردم در ایران پرداخته‏ اند.

در این گزارش ۶۵۹ صفحه‌ای، دیدبان حقوق بشر با ابراز نگرانی از اعدام بیش از ۸۳۰ تن در ایران، بیشتر اعدام‌شدگان را «متخلفین مواد مخدر» عنوان کرده است.

این گزارش در ادامه مقام‌های ایرانی را به اعمال فشار بر کاربران رسانه‌های اجتماعی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران متهم کرده و می‌نویسد که «آزادی تجمع و فعالیت‌های صنفی» نیز در سال ۲۰۱۵ از سوی مقام‌های رسمی محدود شد.

گزارش دیدبان حقوق بشر با اشاره به حبس «ده‌ها تن» از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر «به دلیل انجام فعالیت‌های مسالمت‌آمیز یا حرفه‌ای‌شان» به آن چه تبعیض علیه زنان در ایران نامیده پرداخته و می‌افزاید: «در سال ۲۰۱۵ مقامات ایران تلاش کردند تا قوانین تبعیض‌آمیزی را به اجرا بگذارند که از استخدام زنان در برخی از کارها جلوگیری کرده و دسترسی آنان به امکانات تنظیم خانواده را محدود می‌کند.»

این نهاد حقوق بشری در گزارش سالانه خود به «تبعیض» علیه اقلیت‌های مذهبی، قومی و نیز پناهندگان و کارگران مهاجر در ایران نیز اشاره کرده و از اعطا نکردن حق آزادی مذهبی به بهاییان، برخورد با نوکیشان مسیحی و جلوگیری از فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی اقلیت‌های دینی در ایران انتقاد کرده است.

این گزارش همچنین به وضعیت کارگران مهاجر افغان در ایران و «نبود حمایت قانونی چندان» از آنان تاکید کرده است.

اخیرا سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به وضعیت تعدادی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران بارها انتقاد نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را رد کرده و در مقابل کشورهای غربی را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG