لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

نوبخت: دولت در مورد رفع حصر تلاش کرده اما تصمیم‌گیرنده نیست


از راست: مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی
از راست: مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی

سخنگوی دولت حسن روحانی می‌گوید در مورد مسئله رفع حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دولت «به اندازه وسعش و حتی بیشتر» تلاش کرده، اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدباقر نوبخت، ششم بهمن ماه، گفته است «من شاهد هستم تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است و ما به اندازه وسع‌مان تلاش می‌کنیم. در برخی موارد حتی بیش تر از وسع‌مان تلاش کردیم، اما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی دولت نیست.»

گفتگوی الهه روانشاد با اردشیر امیرارجمند در مورد ادامه حصر موسوی و کروبی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

سخنگوی دولت ایران پیش از این، در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ گفته بود اطلاع‌رسانی در مورد پیگیری‌هایی که انجام می‌شود اما خارج از حوزه اختیارات دولت است، کمکی به موضوع نمی‌کند.

روز سه‌شنبه از آقای نوبخت پرسیده شده که آیا موضوع رفع حصر، مانند مذاکرات اتمی، بدون اطلاع‌رسانی به افکار عمومی در حال انجام است، که او پاسخ داده «اگر منظور از پیگیری اقداماتی است که آثار آن منتهی به رفع حصر باشد، این اتفاق نیفتاده است».

زهرا رهنورد، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، در پی سرکوب اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، از بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

دولت ایران پیشتر در مواردی تاکید کرده است که در مورد مسئله حصر چهره‌های شناخته‌شده اعتراضات سال ۱۳۸۸ بی‌تفاوت نیست.

از جمله کسانی که بارها به ادامه حصر این افراد اعتراض کرده‌اند، علی مطهری، نماینده مجلس ایران است که می‌گوید «اگر مسئله حصر حل نشود، این نوع برخورد کم‌‌کم تبدیل به یک رویه می‌‌شود».

در جریان سرکوب اعتراضات شش سال پیش، ده‌ها نفر کشته شدند و شماری از معترضان، چهره‌های سیاسی، کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشر به زندان افتادند.

طی سال‌های گذشته گروهی از مقام‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، از نقش مستقیم او در ایجاد حصر و نیز نظر نهایی‌اش در مورد رفع احتمالی آن سخن گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG