لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

ایران از افتتاح خط تولید انبوه موشک برد بلند «صیاد ۳» خبر داد


سامانه موشکی صیاد ۳ از قابلیت های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک هم برخوردار است
سامانه موشکی صیاد ۳ از قابلیت های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک هم برخوردار است

کمتر از یک‌هفته پس از افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خاطر فعالیت‌های موشکی، وزارت دفاع ایران از افتتاح خط تولید انبوه و تحویل‌دهی یک موشک پدافند هوایی برد بلند جدید با عنوان «صیاد ۳» خبر داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز شنبه ۳۱ تیرماه در مراسم افتتاح این خط تولید، برد عملیاتی سامانه موشکی جدید را حدود ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی آن را ۲۷ کیلومتر عنوان کرد که برای «مقابله با تهدیدات هوایی» در برد متوسط و بلند طراحی شده است.

وزیر دفاع ایران همچنین تأکید کرد که موشک صیاد ۳ از قابلیت درگیری با انواع مختلف تهدیدات مانند هواپیماهای جنگنده رادارگریز، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، بالگردها و انواع مختلف پرنده‌های مدرن دارای مانور، سرعت و ارتفاع بالا برخوردار است.

به گفته وی «این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه‌فعال و همچنین مادون قرمز است».

حسین دهقان افزود: «سامانه موشکی صیاد ۳ از قابلیت‌های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک هم برخوردار است».

افتتاح خط تولید انبوه سامانه موشکی صیاد ۳ در حالی صورت می‌گیرد که فرمانده کل سپاه پاسداران هم روز شنبه اعلام کرد تعداد موشک‌های موسوم به «ذوالفقار» و «قیام» افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، گفت موشک‌هایی که اخیراً به سوی خاک سوریه شلیک شد «در حال توسعه کمّی است».

حدود یک ماه پیش، سپاه پاسداران اعلام کرد به تلافی حمله مهاجمان به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی، شش موشک بالیستیک به دیرالزور سوریه شلیک کرده است.

سپاه پاسداران از «اصابت دقیق» این موشک‌ها به مواضع داعش در سوریه خبر داد اما برخی منابع اعلام کردند که تنها دو موشک به اهداف اصابت کرده و دو موشک نیز در خاک عراق فرود آمده است.

این فعالیت‌های جدید موشکی کمتر از یک‌هفته پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

تهران متهم است که به‌رغم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بارها دست به آزمایش موشکی بالیستیک زده است که از آنها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران می‌خواهد که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

تنش لفظی میان مقامات سپاه پاسداران با ایالات متحده به‌ویژه بر سر فعالیت‌های موشکی در هفته‌های اخیر ابعاد بزرگ‌تری به خود گرفته است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، که نیروی تحت امر او در ماه‌های اخیر هدف انتقادهای شدید دولت و کنگره ایالات متحده بوده است، به تازگی گفت در صورتی که سپاه از سوی واشینگتن تحریم شود آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

XS
SM
MD
LG