لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

ایران سخنان متیس در مورد تلاش برای ترور سفیر عربستان را «ساختگی» دانست


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز سه‌شنبه ۹ خرداد سخنان جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در مورد اقدام تهران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن را رد کرد و آن را «ساختگی» دانست.

وزیر دفاع آمریکا روز ششم خرداد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی.بی.اس» گفته بود: «رد پای ایران و سپاه پاسداران در هر نقطه‌ای که آشوب و خشونت وجود دارد، از لبنان گرفته تا یمن، سوریه و عراق یا تلاش برای بی‌ثبات کردن حکومت بحرین» دیده می‌شود.

این اظهارات با واکنش بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روبرو شد که در این زمینه گفت: «اتهامات مورد اشاره وزیر دفاع آمریکا در مورد ترور یک سفیر عربی در واشینگتن توسط ایران، سناریویی ساختگی و بی‌پایه و اساس بوده که بعد از گذشت چند سال از این ماجرا، هالیوودی بودن این سناریو هر روز بیش‌تر از گذشته برای افکار عمومی جهان روشن شده است».

وی گفته‌های آقای متیس را با قرارداد تسلیحاتی۱۱۰ میلیارد دلاری میان آمریکا و عربستان سعودی مرتبط دانست و افزود: «او باید به گونه‌ای پاسخ ولخرجی‌های مقامات سعودی در سفر هیات آمریکایی را می‌داد».

قاسمی همچنین ایالات متحده را به اجرای «سیاست‌های تفرقه‌افکنانه میان کشورهای مسلمان منطقه» متهم کرد تا به گفته وی، «با ایجاد تهدیدهای ساختگی و دروغین، به تاراج سرمایه‌های مردم این منطقه با فروش تسلیحات» بپردازد.

جیمز متیس در مصاحبه خود ضمن اشاره به «تلاش ناموفق جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۱ برای ترور سفیر وقت عربستان سعودی در واشینگتن» گفته بود با «دسترسی به اسناد طبقه بندی شده اطلاعاتی دریافته که این اقدام یک مامور خودسر نبوده بلکه عملیاتی تایید شده توسط افرادی در سطوح بالای تصمیم گیری بوده است».

نیروهای اطلاعاتی آمریکا در مهرماه ۱۳۹۰ موفق شدند منصور ارباب ‌سیر، دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی، را به اتهام تلاش برای ترور عادل‌ الجبیر، سفیر وقت عربستان سعودی، در واشینگتن دستگیر کنند.

منصور ارباب سیر متهم شد که با هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور آقای الجبیر، با قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک تماس گرفته بود غافل از اینکه یکی از قاچاقچیان، مأمور مخفی آمریکا بوده است.

ارباب سیر در روند بازجویی‌ها اتهاماتش را پذیرفت. ولی ایران ضمن رد هرگونه تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی، او را فردی «بی‌گناه» دانست که اسیر پروژه «ایران‌هراسی» شده است.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، مدعی شد که منصور ارباب سیر در «شرایط غیر انسانی و غیر قابل تحمل سلول انفرادی» نگه داشته شده و از این رو اعترافات او از نظر معیارهای قضایی فاقد ارزش است.

آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا چهار نفر دیگر را در ارتباط با این طرح ترور تحریم کردند که عبارتند از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، غلام شکوری،عبدالرضا شهلایی و حامد عبدالهی از افسران ارشد نیروی قدس.

چند روز پیش نیز، دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا، در نخستین سفر خود به اسرائیل گفته بود که حکومت ایران تمامی منطقه را به خطر انداخته است و «رد پای ایران در منطقه دیده می‌شود؛ ایران چه با اعزام نظامیان و چه از طریق پول و اسلحه در منطقه دخالت می‌کند».

XS
SM
MD
LG