لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

برتری ائتلاف احزاب لیبرال در انتخابات لیبی


نخستین انتخابات در لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی نزدیک به دو هفته پیش برگزار شد
نخستین انتخابات در لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی نزدیک به دو هفته پیش برگزار شد
نتیجه شمارش آرای مردم در انتخابات پارلمانی لیبی حکایت از برتری ائتلاف احزاب لیبرال دارد. به این ترتیب لیبی نخستین کشور عربی خواهد بود که برخلاف مصر و تونس، اسلام‌گرایان در نخستین انتخابات پس از انقلاب در آن به پیروزی نرسیدند.

ائتلاف احزاب لیبرال به رهبری محمود جبرئیل، نخست وزیر انتقالی کنونی لیبی، توانسته‌اند ۳۹ کرسی از مجموع ۸۰ صندلی سهمیه احزاب در مجمع ملی لیبی را به دست آورند.

حزب عدالت و سازندگی رقیب اصلی ائتلاف لیبرال که از سوی اخوان‌المسملین حمایت می‌شود توانست تنها ۱۷ کرسی را در این انتخابات به دست‌ آورد. به این ترتیب اسلام‌گرایان در لیبی، برخلاف دو کشور همسایه، مصر و تونس نتوانستند در اولین انتخابات پس از سرنگونی نظام‌های سیاسی پیشین به برتری برسند.

با وجود پیروزی احزاب لیبرال در لیبی با این همه هنوز مشخص نیست گرایش غالب پارلمان انتقالی این کشور که با نام «مجمع ملی» شناخته می‌شود، چگونه خواهد بود. بر اساس قانون از ۲۰۰ کرسی پارلمان جدید، ۱۲۰ کرسی به نامزدهای منفرد و مستقل تعلق دارد و احزاب برای کسب ۸۰ صندلی باقی‌مانده رقابت می‌کردند.

احزاب لیبرال و اسلام‌گرا امیدوارند با همراه کردن نامزدهای مستقل بتوانند به اکثریت دو سومی لازم برای تشکیل دولت انتقالی جدید دست یابند.

پارلمان تازه تشکیل شده وظیفه نوشتن پیش‌نویس قانون اساسی جدید برای رای‌گیری و نیز تشکیل یک دولت انتقالی تازه برای یک سال آینده را برعهده دارد.

رهبران دو حزب اصلی رقیب در انتخابات همزمان با اعلام نتایج ابراز امیدورای کرده‌اند تا با پیوستن نامزدهای مستقل، این احزاب به اکثریت لازم در پارلمان دست یابند. از جمله محمد سوان رهبر حزاب اسلام‌گرای عدالت و سازندگی که گفته است اطمینان دارد بخش عمده‌ای از نماینده‌های مستقل به اسلام‌گراها نزدیک خواهند شد.

بر اساس نتایج انتخابات دست‌کم ۳۰ زن به این مجلس ۲۰۰ نفره راه یافته‌اند که ۱۶.۵ درصد از راه‌یافتگان را تشکیل می‌دهند.

۶۲ و نیم درصد در انتخابات اخیر لیبی شرکت کردند و نامزدهای معترض دو هفته برای تسلیم شکایات خود به کمیسیون انتخابات وقت دارند.
XS
SM
MD
LG