لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

وزیر آموزش و پرورش: ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس‌های درس وسایل گرمایشی استاندارد ندارند


استاندارد نبودن بخاری‌های مدارس تاکنون منجر به سوانح جبران‌ناپذیر همچون آتش سوزی مدرسه‌ای در شین آباد شده است.
استاندارد نبودن بخاری‌های مدارس تاکنون منجر به سوانح جبران‌ناپذیر همچون آتش سوزی مدرسه‌ای در شین آباد شده است.

وزیر آموزش و پرورش در نخستین روز از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اعلام کرد که بین ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس‌های درس فاقد وسایل گرمایشی استاندارد هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد بطحایی شنبه شب اول مهر، در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» گفت: «هنوز در کلاس‌ها از بخاری‌های غیر استاندارد استفاده می‌شود» و ابراز امیدواری کرد که با اعتبارات پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه، این بخاری‌ها به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.

وی اشاره کرد: «بنا بر این است که در مواقع بروز خطر به نیروی انسانی، آموزش‌های لازم داده شود».

اشاره وزیر آموزش و پرورش به استاندارد نبودن بخاری‌های مدارس در حالی صورت می‌گیرد که این مساله تاکنون منجر به سوانح جبران‌ناپذیر در ایران شده است.

یکی از مهم‌ترین این سوانح، واقعه آتش‌سوزی در دبستان «انقلاب اسلامی» روستای شین‌آباد پیرانشهر در استان آذربايجان غربی بود که ۱۵ آذرماه سال ۹۱ رخ داد.

در جریان این آتش‌سوزی ۲۸ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو تن از دانش آموزان بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست دادند.

پیشتر مرتضی رئیسی،‌معاون وزیر سابق آموزش و پرورش، روز اول آبان سال گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود که «سیستم گرمایشی بیش از ۱۰۷ هزار کلاس درس استاندارد» شده است.

او همچنین وعده داده بود که سیستم گرمایشی ۵۰ هزار کلاس درس نیز تا پایان سال ۹۵ «استاندارد» خواهد شد.

به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ کلاس خشت و گلی در ایران وجود دارد، گفت:« نزدیک به ۲۰۰۰ کلاس کانکسی داریم که سعی داریم طی یک برنامه کوتاه مدت، این کلاس‌ها جمع‌آوری شود».

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷ این کلاس‌ها به کلاس‌های استاندارد تبدیل شود.

پیش از این، روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت،‌روز چهارم بهمن سال ۸۶ به وجود «۶۲۹ مدرسه کپری و ۱۰۰ مدرسه کانکسی و کانتينری»‌در ایران اشاره کرده بود.

پس از آن هم مرتضی رئیسی، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش، روز اول آبان سال گذشته به ایلنا گفت که ۷۰۰ مدرسه «خشت و گلی همچنان در کشور باقی مانده است».

به نوشته فارس، محمد بطحایی با بیان این‌که در برخی نقاط ایران، به دلیل گرما استفاده از کلاس آجری ممکن نیست، اضافه کرد: «به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کننده‌ها در برخی نقاط کشور، کلاس‌های حصیری داریم».

وزر آموزش و پرورش همچنین در این برنامه تلویزیونی، تخلفات در مدارس غیردولتی را فقط منحصر به گرفتن پول ندانست و تاکید کرد اگر مدرسه غیر دولتی متخلف به تذکرات در هر زمینه‌ای توجه نکند برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، توسعه مدارس غیردولتی نباید منجر به بی‌کیفیتی مدارس دولتی شود و تفاوت و تبعیض هم نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد بلکه باید به سمتی رفت که کیفیت مدارس دولتی افزوده شود.

اول مهرماه امسال ۱۳ میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۰۶ هزار مدرسه شامل حدود ۵۰۰ هزار کلاس، سال تحصیلی خود را آغاز کردند و ۹۵۰ هزار معلم به این دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

XS
SM
MD
LG