لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

مطهری: فرصت مناسب برای رفع حصر و ممنوع‌التصویری در دولت دوازدهم فراهم است


علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه شنبه دوم خرداد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به خواست مردم در اکثر اجتماعات انتخاباتی، «ممنوع‌التصویری و حصر خانگی» در آینده حل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری با اعلام این موضوع در حاشیه جلسه علنی مجلس، در پاسخ به این سوال خبرنگاران که «آیا موضوع ممنوع‌التصویری خاتمی در دولت جدید ختم به خیر می‌شود» گفت:«قاعدتاً با توجه به پشتوانه مردمی که امروز آقای روحانی دارند و همچنین با توجه به خواست مردم که در اکثر اجتماعات انتخاباتی هم این مسأله را مطرح کرده‌اند، هم در رابطه با ممنوع‌التصویری و هم حصر خانگی، به نظر می‌رسد الان فرصت خوبی است در آینده این مشکل حل شود.»

خبرگزاری ایلنا هم در این مورد به نقل از علی مطهری نوشت:‌«قاعدتاً باتوجه به پشتوانه مردمی که امروز آقای روحانی دارند و همچنین با اتکا به خواست مردم که در اجتماعات انتخاباتی هردو موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی و همچنین حصر خانگی مطرح می‌شد، به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است که در دولت آینده این مشکلات مرتفع شود.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در یکی از سخنرانی‌های انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری در کرمان وعده داد که تقاضای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از سوی شرکت کنندگان در سخنرانی ها را «منتقل» و «با تمام توان» پیگیری خواهد کرد.

رفع حصر خانگی میر حسین موسوی،‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از جمله وعده‌های آقای روحانی در انتخاب ۹۲ بود که قادر به عملی کردن آن نشد.

پیشتر فرزندان آقای کروبی با انتقاد از حسن روحانی، او را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی اش برای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ متهم کرده بودند.

با این همه، محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت و برادر محمد خاتمی، روز نهم اردیبهشت‌ در یک نشست انتخاباتی گفت که «قدردان» پیگیری‌های آقای روحانی برای رفع حصر است و از موانع آگاهی دارد.

او در عین حال خطاب به آقای روحانی اضافه کرد: «شما نماینده اکثریت ایران و صدای این ملت درون حاکمیت هستید و باید با اقدامی قاطع و صدایی رسا بازتاب‌دهنده این خواست ملی درون حاکمیت باشید.»

همچنین ۱۰۱ استاد دانشگاه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای سرگشاده که روز ۱۴ اردیبهشت منتشر شد اعلام کردند که صدور دستور رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط آیت‌الله خامنه‌ای «برای پرهیز از انسداد سیاسی و افزایش انسجام اجتماعی» مردم «بسیار شایسته و کارساز» خواهد بود.

حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شرایطی ادامه دارد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز چند بار گفته که لازم است آنها در حصر بمانند.

در این زمینه، شماری از چهره‌های سیاسی از جمله علی مطهری به طور مداوم بر غیرقانونی بودن حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد تأکید کرده‌اند. در این میان، آقای مطهری که خود موضوع رفع حصر را با رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته، در سال گذشته خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به تقاضای او با محاکمه رهبران معترضان نتایج سال ۸۸ مخالفت کرده و گفته که حکم آنها در صورت محاکمه «سنگین» خواهد بود.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند، و ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار محمد خاتمی نیز از زمستان ۹۳ مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG