لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

تیلرسون: روحانی به حمایت‌ تهران از عوامل بی‌ثباتی در منطقه پایان دهد


وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد دست‌کم یک سوم قراردادهای ۳۸۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی مربوط به امور نظامی می‌شود
وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد دست‌کم یک سوم قراردادهای ۳۸۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی مربوط به امور نظامی می‌شود

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در نخستین اظهار نظر رسمی خود درباره انتخاب مجدد حسن روحانی برای ریاست‌ جمهوری خواستار آن شد که وی به حمایت‌ جمهوری اسلامی از «نیروهای بی‌ثبات‌کننده» و آزمایش موشک‌های بالیستیک پایان داده و در دومین دوره ریاست جمهوری خود اصلاحات دموکراتیک در کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای تیلرسون که همراه با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا به منظور عقد قراردادهای نظامی- تجاری در عربستان سعودی به‌ سر می‌برد روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در ریاض طی نشست مشترک خبری با عادل الجبیر همتای عربستانی خود افزود: «اگر روحانی مایل است روابط ایران را با باقی دنیا تغییر دهد، این‌ها اقداماتی‌ است که می‌تواند انجام دهد.»

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، یکی از اهداف سفر آقای ترامپ به منطقه را ایجاد اتحاد در مقابل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، نیز روز شنبه، نخستین روز از سفر دونالد ترامپ به ریاض، اعلام کرد که چند قرارداد به ارزش کلی ۳۸۰ میلیارد دلار بین واشینگتن و ریاض به امضا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه عربستان ضمن اعلام این خبر افزود: «این مبلغ شامل سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در تاسیسات زیربنایی ایالات متحده و سرمایه‌گذاری آمریکا در صنایع دفاعی عربستان سعودی می‌شود.»

به گفته وزیر امور خارجه عربستان، انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری طی ده سال آینده باعث ایجاد صدها هزار فرصت شغلی در دو کشور شود.

رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا نیز در این نشست تاکید کرد دست‌کم یک سوم این مبلغ مربوط به امور نظامی می‌شود.

وی افزود که قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار که بین دو کشور امضا شده به منظور کمک به عربستان برای مقابله با «نفوذ بدخیم ایران» است.

در همین حال شرکت نفتی دولتی عربستان موسوم به آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد یادداشت تفاهم و دادوستدی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، نیز در توصیف نتیجه دیدارش با مقام‌های عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «روز فوق‌العاده‌ای بود. صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایالات متحده و شغل، شغل، شغل. برای همین می‌خواهم از همه مردم عربستان سعودی تشکر کنم.»

رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، در نخستین سفر رسمی خارجی خود از آغاز ریاست جمهوری اش، وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شد.

قرار است آقای ترامپ روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، در نشست منطقه ای در ریاض سخنرانی کند. مبارزه با گروه های تندرو محور اصلی این نشست خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که به نسخه‌ای از متن سخنرانی دونالد ترامپ در ریاض دست یافته گزارش داده است که او خواستار اتحاد و یکپارچگی در مبارزه با افراطی‌گرایی در جهان اسلام خواهد شد.

آمریکا و شماری از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند، اما تهران این اتهام را رد کرده و در مقابل، اتهام مشابهی را به این کشورها وارد می کند.

در این میان، مقام های عربستان سعودی سفر رئیس جمهوری آمریکا را «تاریخی» توصیف کرده و گفته اند که توافق‌نامه‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور به تحکیم مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG