لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

عربستان سعودی: سفر دونالد ترامپ مناسبات امنیتی و تجاری را تقویت می‌کند


وزير خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه گفت که دیدار دونالد ترامپ از این کشور در روزهای آینده «همکاری استراتژیک» بین ریاض و واشنگتن را تقویت و مبارزه مشترک آنها علیه گروه موسوم به «خلافت اسلامی» را توسعه خواهد داد.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، همچنین گفت که سفر دونالد ترامپ به رياض که اولین توقف در اولین سفر بین‌المللی رئیس‌جمهور جدید آمریکاست، شامل نهایی کردن تعدادی از قراردادهای سیاسی و اقتصادی بین دو کشور خواهد بود.

رویترز یادآوری کرده که واکنش عربستان سعودی به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مثبت بوده است. از نگاه ریاض دولت باراک اوباما در برخورد با ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی در منطقه، بسیار نرم بود و به اندازه کافی برای مناسبات دو جانبه با ریاض که آن را محور تعادل در منطقه خاورمیانه تلقی می‌کند، ارزش قائل نمی‌شد.

وزیرخارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود گفت که «عربستان سعودی با دیدگاه دولت آمریکا در مبارزه برای ریشه‌کن کردن تروریسم موافق است و همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور را تقویت خواهد کرد».

عادل الجبیر گفت که واشنگتن و ریاض در مورد چند طرح مربوط به فروش اسلحه، همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و مبارزه با تروریسم در حال گفت‌وگو هستند، و افزود: «چندین قرارداد بزرگ، چه سیاسی و چه اقتصادی امضا خواهد شد».

به گفته او عربستان سعودی از تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای حل اختلاف بین فلسطینیان و اسرائیل حمایت می‌کند و در عین حال در خصوص «مقابله با سیاست‌های تعرضی حکومت ایران در منطقه و حمایت آن کشور از تروریسم» با واشنگتن موافق است.

عربستان سعودی تلاش خواهد کرد از دونالد ترامپ تضمین بگیرد که دولت او لحن و برخورد تند با ایران و اعمال فشار بر آن کشور چه در شکل لفظی و چه به شکل عملی را ادامه خواهد داد تا به گفته ریاض از فعالیت‌های حکومت ایران برای تشدید بی‌ثباتی در منطقه جلوگیری شود.

به نوشته رویترز، دونالد ترامپ به شدت از توافق هسته‌ای قدرت های جهانی با حکومت ایران که مورد حمایت دولت اوباما بود انتقاد کرده، و در عین حال مقام‌های ارشد دولت آقای ترامپ از حمایت حکومت ایران از رژیم بشار اسد، فعالیت‌های موشکی این کشور و حمایت از گروه‌های مسلح و تندرو در منطقه انتقاد کرده‌اند.

آقای ترامپ در این سفر علاوه بر مقام‌های ارشد عربستان سعودی با رهبران شش کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد و در ضیافت نهار همراه با رهبران بیش از ۵۰ کشور مسلمان در شهر ریاض شرکت خواهد کرد.

به گفته عادل الجبیر عرسبتان سعودی از فرصت این گردهمایی بهره خواهد جست تا همکاری برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» در عراق و سوریه را گسترش دهد.

آقای الجبیر گفت با وجود جنجالی که در مورد دادن اطلاعات محرمانه توسط آقای ترامپ به مقام‌های روسیه در جریان ملاقاتی در کاخ سفید برپا شده دولت عربستان سعودی از اشتراک اطلاعات محرمانه با دولت آمریکا نگران نیست.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: «ما اطلاعات بسیار زیادی را با دولت آمریکا به اشتراک می‌گذاریم و متقابلاً دریافت می‌کنیم. ما هیچگاه در این زمینه تردید نداشته‌ایم و برای ادامه این کار در آینده هیچ تردیدی نداریم.»

XS
SM
MD
LG