لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

دونالد ترامپ در نخستین سفر خارجی‌اش به اسرائیل و عربستان می‌رود


دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد، در نخستین دیدار خارجی خود به زودی به عربستان و اسرائیل می‌رود.

آقای ترامپ همچنین در آیینی در محوطه کاخ سفید خبر داد که بیست و پنجم مه، چهارم خرداد، برای حضور در نشست سران ناتو به بروکسل می‌رود و یک روز بعد از آن، در همایش رهبران گروه هفت در سیسیل ایتالیا شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای ترامپ به احتمال زیاد سفر خود را با حضور در خاورمیانه آغاز می‌کند و سپس به اروپا می‌رود.

دونالد ترامپ خود گفت در چارچوب تلاش برای همکاری و حمایت از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در مبارزه با تروریسم به این سفرها می‌رود.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود، «وظیفه ما تحمیل روش‌های زندگی نیست بلکه ایجاد هم‌پیمانی میان دوستان و شرکا در مبارزه با ترور و ایجاد امنیت، فرصت و ثبات برای منطقه خاورمیانه است که از جنگها آسیب دیده است».

همزمان، واتیکان تایید کرد که ملاقات پاپ فرانسیس با دونالد ترامپ برای سوم خرداد تعیین شده است.

زمانی که آقای ترامپ در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری از ساخت دیوار بلند در جنوب آمریکا با مکزیک سخن می‌گفت، پاپ فرانسیس گفته بود، اندیشه ساخت دیوار و نه پل، مسیحی نیست.

آقای ترامپ با ناخشنودی از سخنان آن زمان پاپ گفته بود، پاپ او را نمی‌شناسد.

کاخ سفید گفته است، موضوعات منطقه‌ای، از جمله «تهدیدهای امنیتی ناشی از ایران، داعش، و دیگر گروه‌های تروریستی» و راه‌های پیشبرد «توافق صلح حقیقی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها» در دیدار دونالد ترامپ در سفر او به خاورمیانه مطرح می‌شود.

کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ دعوت رئووِن ریولین رییس‌جمهوری و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را پذیرفته است تا «هم‌پیمانی دو کشور» را مورد تاکید قرار دهد.

کاخ سفید افزوده است، دونالد ترامپ دعوت محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی را نیز پذیرفته تا راه‌های صلح فلسطینیان با اسرائیل و بهبود اقتصاد فلسطینی‌ها را بررسی کند.

خبر سفر دونالد ترامپ به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، تنها یک روز بعد از نخستین دیدار او با محمود عباس اعلام می‌شود.

آقای ترامپ در دیدار روز چهارشنبه خود با محمود عباس در کاخ سفید گفت، آماده است به عنوان «میانجی» تلاش تازه‌ای را برای صلح اسرائیلی- فلسطینی آغاز کند.

سایت روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به نقل از یک مقام بلندپایه دولتی احتمال داده است که آقای ترامپ اول خرداد در اسرائیل خواهد بود؛ این تاریخ با سالروز تسلط اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی مقارن است.

دولتمردان اسرائیل ابراز امیدواری کرده‌اند که آقای ترامپ در سفر به اسرائیل، غرب اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

در همین حال، به گزارش هاآرتص، دولتمردان اسرائیلی پیشاپیش گفته‌اند، آقای ترامپ قول زمان کارزار انتخاباتی‌اش برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم، بیت‌المقدس، را عملی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام کاخ سفید گفته است، دونالد ترامپ از عربستان سعودی «انتظار» دارد در مبارزه با اسلام افراطی نقشی موثر داشته باشد.

تاریخ دوم خرداد برای حضور دونالد ترامپ در عربستان جهت دیدار او با ملک سلمان پادشاه سعودی ذکر شده است.

خبرگزاری رویترز یادآور شده است که هم رهبران اسرائیل و هم سران عربستان سعودی از باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا به خاطر رویه نرم‌خویانه او در قبال ایران که منجر به توافق هسته‌ای با تهران شد، ناخشنود بودند.

امیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور دو ماه پیش در دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید گفت، مناسبات عربستان و آمریکا به «نقطه عطف تاریخی» رسیده است.

آقای ترامپ که در دیدار با شاهزاده بن سلمان مناسبات آمریکا و امیرنشین‌های خلیج فارس را در مبارزه با داعش بسیار مهم نامید، هفته گذشته در مصاحبه با رویترز گفت آمریکا برای دفاع از عربستان «هزینه زیادی» کرده است.

اظهارات آقای ترامپ در مصاحبه اش با رویترز با سکوت عربستان روبرو شد.

XS
SM
MD
LG