لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

ظریف: طرح ممنوعیت مسافرتی ترامپ «دشمنی کور» با همه ایرانیان است


 محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران
محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران

وزیر امورخارجه ایران اجرایی شدن بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده را «شرم‌آور» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت: « ایالات متحده در یک نمایش واقعا شرم‌آور از دشمنی کور با همه ایرانیان، اکنون بر سر راه دیدار مادربزرگ‌های ایرانی با نوه‌های‌شان مانع ایجاد می‌کند».

این ممنوعیت موقت که از از نخستین ساعات بامداد جمعه به وقت گرینویچ وارد مرحله اجرایی شد، ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به ایالات متحده را به مدت ۹۰ روز ممنوع می‌کند، مگر در مواردی که فرد متقاضی از یک نوع «ارتباط معتبر» با آمریکا برخوردار باشد.

گزارش در مورد «مقررات تازه» صدور روادید آمریکا برای ایران و پنج کشور دیگر
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

دولت دونالد ترامپ، روز چهارشنبه، ضوابط تازه‌ای را، جهت صدور روادید آمریکا برای شهروندان این شش کشور و تمام پناهجویان، تعیین کرد. براساس ضوابط تازه، متقاضیان در صورت داشتن خویشاوند «نزدیک» یا روابط بازرگانی با آمریکا، می‌توانند درخواست روادید کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام پس از آن انجام می‌گیرد که دیوان عالی آمریکا دستور داد بخشی از فرمان دونالد ترامپ که مورد انتقاد گسترده قرار گرفته بود، به مرحله اجرا گذاشته شود.

بر اساس این مصوبه تازه، متقاضیانی که از سوریه، سودان، سومالی، لیبی،‌ ایران و یمن هستند چنانچه والدین، همسر، فرزند، دختر یا پسر بزرگسالشان، یا داماد و عروس‌شان در آمریکا ساکن باشند،‌ واجد شرایط خواهند بود.

مصوبه جدید دولت آمریکا شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ، نوه‌ها، عمه و خاله، خواهر زاده و سایر خویشاوندان درجه دو نخواهد شد.

محمدجواد ظریف پیش از این روز سه‌شنبه ششم تیرماه با «دلسرد کننده» خواندن این ممنوعیت، آن را «نابجا و در مسیر غلط» ارزیابی کرده بود.

وی همچنین افزود این ممنوعیت «بی‌اساس است و به مبارزه علیه تروریسم کمکی نمی‌کند».

وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: «متاسفانه چنین ممنوعیتی باعث افزایش امنیت هیچ کسی نمی‌شود و نکته تاسف‌بار این است که هیچ‌یک از شهروندان کشورهایی که نام‌شان در فهرست این ممنوعیت قید شده، هرگز در هیچ‌گونه عملیات تروریستی علیه آمریکا شرکت نداشته است».

دیوان عالی ایالات متحده روز پنجم تیرماه اعلام کرد بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را اجرایی می‌کند.

بیش از یک میلیون نفر در آمریکا از اصلیت ایرانی برخوردارند و مطرح شدن طرح ممنوعیت صدور ویزا توسط دولت آقای ترامپ طی چند ماه گذشته موجب ایجاد نگرانی در میان بسیاری از خانواده‌ها شده است.

بسیاری از ایرانی- آمریکایی‌ها با ایجاد یک هشتگ با عنوان GrandparentsNotTerrorists# در توییتر، مخالفت خود را با این طرح نشان داده‌اند.

XS
SM
MD
LG